Bateria Makita 18V

Witam

Mam pytanie o baterie LiON do narzędzi np. Makita 18V Jeśli jest pakiet o większej pojemności to raczej jest 10 ogniw 18650 połaczonych szeregowo-równolegle Czy połaczone sa po 2 ogniwa równolegle i 5x2 szeregowo czy może inaczej ?

Tu też moje domysły żę czy ta bateria nie ma wbudowanego balancera (Makita) bo wygląda na to że styki są wyprowadzone na oddzielnej złączce z czego wnioskuje ze funkcje balancera spełnia ładowarka.

W różnych innych "chińskich" o podobnej konstrukcji/ilości ogniw spotkałem się "wzrokowo" że jest ładowanie przez wtyk współosiowy co wskazywałoby na to że układ balancera jest wewnątrz baterii

Czy takie równoległe połaczenie ogniw LiOn wpiętych w 1 kanał balancera jest OK ?

Sorki ale nigdy "nie kleiłem", ani nie rozbierałem takich pakietów, więc się nie znam

Pozdrawiam

Reply to
Waldek

W dniu 9/20/2021 o 10:55 PM, Waldek pisze:

Makity nie rozbierałem ale w zielonej wkrętarkce Bosha 18V z 2014 roku nie ma żadnego balancera. Ogniwa są po prostu połączone 5 szeregowo. Jedyne zabezpieczenie w pakiecie to bezpiecznik 20A i termik... Nie zdziwił bym się jak by tam też nie było balancera.

Tylko w laptopach stosują balancery powszechnie...

Reply to
Rutkowski, Jacek

o ile mnie pamięć nie myli- balancera nie ma, a elektronika ma chip zliczający ładowania i bateria generuje błąd po przekroczeniu ilości ładowań- wiem, bo w dwóch bateriach wymieniałem elektroniki na chińskie, bezlicznikowe

Reply to
ddddddddddddd

Pewnie tak jak piszesz - skoro 18V, to nie bardzo da sie inaczej.

Obowiazkowy w takich bateriach jest uklad monitora, ktory kontroluje napiecie kazdej sekcje w szeregu. Ale niekoczeniecznie jest balancerem.

Moze ten balancer nie taki potrzebny - czyzby byl jakis mechanizm wewnetrzny wyrownania ładunków ?

J.F

Raczej balansuje księgowy. Ogniwa z jednej serii w jednakowym stanie naładowane a potem już życie. Gdy trochę przeładuje się jedno z ogniw to się podgrzeje ale inne doładuje przy okazji...

Niestety ale w kilku no name i w Boshu nie widziałem w pakiecie balansera. Monitor napięcia jest we wkrętarce i on odłącza silnik gdy bateria jest zbyt rozładowana.

Reply to
Rutkowski, Jacek

Ktos tam zrobił sekcje baterii "Mansela" taki poniekąd zamiennik do narzędzi w standarcie złącza makity 18V

Jak widać jest tu ładowanie z gniazda współosiowego tzw. "dzeka" więc zakładam że ta elektronika to siakis balancer ...

Oryginalna bateria Makita poza złaczami prądowymi ma złacze krawędziowe z kilkoma stykami a elektronika kontrolna jest raczej wewnatrz ładowarki zas jak ktos tu wspominał wewnątrz baterii tylko licznik ladowań no i pewnie kontrola temperatury bądź max dojonego prądu

Pozdrawiam

Reply to
Waldek

Ale nie powinienes przeladowac, bo ten monitor wylaczy jak zauwazy wzrost napiecia na jednym ogniwie.

A li-ion, czy NiMH/Cd?

Bateria li-ion bez ukladu monitora ... w laptopach sie nie zdarza. IMO - sporo by ryzykowali.

J.F

W dniu 2021-09-21 o 09:39, Rutkowski, Jacek pisze:

Na aledrogo sa płytki które wyglądają jakby były montowane np. w takich bateriach narzedzi /sadzac po kształcie/

to tylko jako przykład ...

A całe zamieszanie o to, że mam zamiar wymienić w odkurzaczu który ledwie dycha (~100W silnik + naped szczotki), pakiet 12 x NiCd lub NiMH na jakieś litówki wysokoprądowe i wolałbym to odpowiednio zabezpieczyć jak choćby taką baterie do elektronarzędzi... A płytka z balancerem raczej powinna pomóc niż zaszkodzic ;)

Moge tez poszukać gotowego pakietu LiPo ale tam IMO tez wskazany balancer

Pozdrawiam

Reply to
Waldek

A co to za scalak? Bo podobnie wygladaja balancery i "zwykle monitory"

J.F

Nie mam zielonego pojęcia :/ Nie siedze w elektronice juz od wielu, wielu lat :)

Ale dlamoich potrzeb myślałem np. o czymś takim

zastosowaniu ogniw 21700 ... jeśli uda się upchnąć w miejsce poprzednich w odkurzaczu, No albo gotowe flaki z takiej baterii do elektronarzedzi jak pokazywałem wcześniej

Pozdrawiam

Reply to
Waldek

Teraz jest moda na aktywne balancery gdzie energia nie jest wytracana na rezystorach tylko przekazywana do pozostałych ogniw... :-) Ostatnio Lidn nawet zaczął to wkładać do swoich baterii.

c.

Reply to
Cezar

Ale mnie nie chodzi o budowę promu kosmicznego :D tylko w miarę "rozsądne" zastąpienie ogniw NiCd/Mh Rozsądne - znaczy bezpieczne - niekoniecznie z wodotryskami ;)

Pozdrawiam

Reply to
Waldek

Są też monitory w kształcie tulejki/pastylki dokładane na top lub bottom ogniwa lion, są częścią ogniwa 18650. Jeśli nie widać monitora/balancera na zewnątrz to rozebrać ogniwo i sprawdzić czy nie jest taki monitor wewnątrz.

Reply to
Marek

W dniu 2021-09-21 o 10:44, Waldek pisze:

W tych chińskich nie ma balancera, tak to wygląda w środku

tylko odcinanie akumulatora.

Reply to
Janusz

Na oko to sa jednak kabelki do kazdego ogniwa osobno, a ten scalak ... moze tylko monitor, a moze i balancer.

J.F

Ale taka dokladka na ogniwo, to sie niekoniecznie dobrze moze robic funckje balancera, wiec prawdopodobnie nie ma takiej funkcji.

J.F

No właśnie - u mnie jest bardzo podobna bateria we wkrętarce jak kolega pokazał, tylko ma 10 ogniw 5 x szereg x2 ogniwa (w sumie 4 Ah) wyprowadzone są kabelki na płytkę

4-8-12-16 V (zmierzyłem) - więc jaki byłby sens wyprowadzania połaczeń z pomiędzy ogniw i aplikowania ich na płytce ???

Ale do rzeczy - siostra przyniosła mi dziś ten odkurzacz Bosh-a okazało się że wewnątrz siedzi 15 x NiMh 1800 mAh napięcie pakiet ma OK, ale pod obciążeniem silnika spada do ok 6-7 V :D

Ale skoro 18V, to podłaczyłem baterie z wkrętarki (naładowaną) i prąd osiągnął ok 8-9 A (mierzyłem cęgowym A) a odkurzacz mało nie odleciał ;)

Rozebrałem baterie wkrętarki i okazuje się że pakiet się zmieści w miejscu starego, tylko trzeba płytkę sterownika obok ulokować bo się dekiel nie zamknie.

To chyba rozwiązuje mój problem ... kupić chińską baterie do wkrętarki i zaaplikować ją w odkurzaczu razem ze sterownikiem

- skoro wkrętarka daje rade to odkurzacz tez sobie poradzi a co 4Ah to nie 1800 z ogniw wodorkowych

NIE MAM TYLKO PEWNOŚCI czy ta płytka w baterii odetnie zasilanie gdy napięcie na ogniwach spadnie do 2,7-3V czy to już załatwia układ w konkretnym narzędziu bo inaczej siostra gotowa zatłuc baterie na śmierć ....

Może koledzy mają jeszcze jakiś inny pomysł ?

Pozdrawiam Waldek

Reply to
Waldek

Takie zadanie monitora - sprawdza napiecie na kazdym ogniwie, i odcina ladowanie jesli gdzies jest zbyt wysokie, oraz rozladowanie - jesli zbyt niskie.

A ulepszony scalak moze miec funkcje balancera.

np

Jak jedno ogniwo jest zepsute, to cala bateria jest zepsuta :-)

Ale czyz nie mozna powiedziec, ze 14 dobrych ? :-)

Ty jak rozumiem 5x3, to wiecej ogniw moze byc zepsutych.

IMO - taka rola tej plytki.

A uklad w urzadzeniu - jesli nie ma dostepu do polaczen miedzy ogniwami, to widzi tylko sumaryczne napiecie, a to troche za malo.

J.F

W dniu 2021-09-21 o 21:44, Waldek pisze:

U mnie odcina.

Reply to
Janusz