obiektyw z jawnym protokolem

Witam szukam obiektywow fotograficznych z wbudowana elektronika, czyli silniczkiem ostrosci oraz przeslony, ale jawnym protokolem steujacym, lub najlepiej wyprowadzonymi stykami silnika. Np Cannon ma bardzo zagmatwany protokol, kazda komenda to jakeis kilkadziesiat kB przeslanych danych. Producenci staraja sie to somplikowac jak sie da, by konkurencja nie dorabiala tanszych zamiennikow obiektywow. Ja jednak chce uzyc tych obiektywow w swoich urzadzeniach, i zalezy mi na takiej serii, ktora da sie sterowac. Slyszalem ze dostepny jest protokol do Minolty, tzn ktos go rozpracowal, ale nie moge znalezc. Moze ktos z Was zna jakas serie prostych obiektywow, ktore sa w miare do kupienia i posiadaja poszukwiane przeze mnie funkcje?

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Zapomnij. Ile masz firm _produkujacych_ szkla SLR? Canon Pentax Nikon Sony Olympus Sigma

Tyle. Zaden nie ma otwartego standardu. O wyprowadzonych stykach silnika zapomnij, bo np. AF nie jest w lepszych obiektywach silnikiem DC, tylko USM, a przeslona jest prawie zawsze silnikiem krokowym.

Konkretnie: jakich obiektywowo i do czego? Bo mam silne podejrzenia, za zabierasz sie do sprawy od rzyci strony, ale najpierw rozwin temat.

Ktos tez rozpracowal pozostalych - np. Sigma, Tamron...

Szukaj szkiel do przemyslowych kamer video - poniewaz nie napisales, do czego to, to nie wiemy ani jakiego kola obrazowego potrzeba, ani jakiej rozdzielczosci szkla, ani jakich otworow wzglednych, o ogniskowej nie wspominajac.

Reply to
Marek Lewandowski

no wlasnie, wiem ze z tym problem, dlatego pisze:) jedyne wymaganie to silnik AF, zoom jest zbedny

to tez wiem, walczylem z rozgryzieniem protokolu Canona i dalem sobie spokoj

ogolnie chodzi o jakis system ktoy da sie jako-tak osterowac. Chodzi zarowno o obiektywy makro, o rozdzilczosci ok 600 lp/mm, jak i do kamer astronomicznych

tak, ale ten rzekomo jest przez kogos opublikowany

dzieki za trop, obawiam sie jednak ze otwor bedzie troche za maly.

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

reszta parametrow wisi? To judasza z drzwi wykrec i poganiaj go silniczkiem z zabawki.

Konkrety? BTW: nie ma szkiel AF do dSLR rozdzielajacych 600lp/mm.

Otwor czego?

Moze zacznij mowic po ludzku, a nie polslowkami przez uszy, bo chec pomocy marnieje we mnie w oczach.

Reply to
Marek Lewandowski
Greg(G.Kasprowicz

nie przesadzajmy:) jak juz mowilem chodzi mi o jakis system obiektywow. Sa jakies moze stare, z AF, ale bez skompliowanej elektroniki?

np do kamer potrzebuje okolo 80mm, bardzo jasne, f1.2 lub cos kolo tego , z szerokim polem (te dedykowane dla DSLR sie nie bardzo nadaja) bo u mnie czujnik CCD jest duzy, wielkosci klatki praktycznie

do np testerow wzmacniaczy wideo potrzebuje makro o duzej rozdzielczosci, te

600lm/mm byloby idelaem

a spotkales takowe bez AF? Do tej pory uzywalem ruskich i innych, a ostrosc sterowalem paskiem i silniczkiem krokowym, jednakze malo to eleganckie - problemy z wymiana obiektywu .

wzgledny, te do zastosowan w CCTV maja chyba maly. Do tego przystosowane sa raczej do pracy z malymi czujnikami, rzedu 1/2 cala, ja uzywam 30x30mm

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Hasselblad ?

Co nie znaczy ze jest bardzo zagmatwany.

A swoja droga .. wiele tych firm nie ma, moze napisac do nich e-maila jaki obiektyw polecaja do amatorskiej konstrukcji i sa gotowi ujawnic protokol :-)

Greg(G.Kasprowicz) pisze:

jedyny otwarty(nie wiem do jakiego stopnia) standart to 4/3 olympusa

Raven

Systemy byly i sa rozwijane do konkretnych zastosowan.

systemowe? nie. Niesystemowe? Bylo kilka zamknietych rozwiazan opartych o dalmierz przykrecanych na M42, ale one nie mialy zadnego zlacza, same ostrzyly na zmierzona odleglosc.

klatki jakiej? 35mm, czy 4x5"?

35mm jest np. canona EF85/1.2L, 1600€ wzwyz.

Jakis Zeiss Planar mial chyba pod 200lpmm, poszukaj tez lepszych szkiel Leicy, spodziewaj sie cen powyzej 3000. Jesli interesuje cie ograniczone pole krycia, to zainteresuj sie sprzegiem z mikroskopem.

to szykujesz sie na skok o trzy rzedy wielkosci z rozdzielczoscia?

PIerwszy z brzegu Tevidon na CS ma f:1.4... spodziewasz sie wzmacniacza obrazu?

no to szykuj budzet...

Reply to
Marek Lewandowski

zgadza sie, mialem tylko nadzieje ze ktoys z nich, w starszej wersji mial po prostu wyprowadzony silnik do AF na zlacze..

czyli to odpada, musze miec sterowanie

czujniki CCD ktor uzywam (np CCD442A, STA0820) maja rozmiary 30.7x30.7mm, i dobrze byloby zeby obiektyw z nadwyzka je kryl.

cena to nie problem, uzywamy Cannon EF 85mm f/1.2 USM,ktory ksoztuje te

8kzl/szt tylko ze nie mozemy tym sterowac. Zreszta sam czujnik kosztuje ponad 2000 EUR/szt

to szykujesz sie na skok o trzy rzedy wielkosci z rozdzielczoscia? moze nie 3 rzedy, ale kilka x tak.

PIerwszy z brzegu Tevidon na CS ma f:1.4... spodziewasz sie wzmacniacza obrazu?

jak juz mowilem, cena nie gra wielkiej roli:)

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

No to wal bezposrednio do Zeissa, oni robia optyki na zamowienie, a przynajmniej moga dostarczyc zespoly - nazwijmy to - OEM - oparte o istniejace konstrukcje.

Reply to
Marek Lewandowski

myslisz ze zaledwie kilka sztuk beda w stanie dostarczyc?

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Zapytaj, nie boli. Nie jestem ich czlowiekiem, ale wiem, ze niektore urzadzenia z optyka Zeissa produkowane sa calkiem jednostkowo, wiec... jesli tylko nie wymagasz policzenia nowego ukladu optycznego, a jedynie potrzebujesz dobrac cos z zakresu, co robia seryjnie, nie widze problemu, zwlaszcza, jak masz budzet na to.

Reply to
Marek Lewandowski

Greg(G.Kasprowicz) napisał(a):

W Nikonie przysłona jest sterowana mechanicznie z korpusu.

Nie poloze za to glowy, ale to dotyczy chyba tylko obiektywow starszej generacji, nowe maja to wszystko elektronicznie (jak i nie maja tego srubokreta, tylko wlasny silnik AF)

Reply to
Marek Lewandowski

Dnia 2007-09-20 16:29, Użytkownik Marek Lewandowski napisał :

IMHO w nowszych też - problem powstaje gdy korpus wymaga ustawienia przysłony na obiektywie (starsze modele - manualne) a obiektyw nie ma pierścienia przysłony (obiektywy serii G), gdy aparat nie potrafi sterować silnikiem w obiektywie (manuale, analogowe poniżej F70) lub gdy spotkają się korpus i obiektyw bez silnika (np. D40 i AF-y nie-G).

Pozdr. Michał

Reply to
Michał Baszyński

Thu, 20 Sep 2007 11:11:10 +0200 jednostka biologiczna o nazwie "Michał Augustyniak" snipped-for-privacy@konto.pl wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

W Minolcie też ale to napędza ostrzenie i jest używane przez AF-a. Przysłona jest w obiektywach Minolty również sterowana mechanicznie, przez taką blaszkę.

Reply to
__Maciek

Thu, 20 Sep 2007 10:44:54 +0200 jednostka biologiczna o nazwie "Greg\(G.Kasprowicz\)" <Grzegorz.Kasprowicz_usunto snipped-for-privacy@CERN.CH wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Nie ma takiego.

Kup jakiegoś np. 404si i tam masz w body i silniczek od ostrzenia i od napędu przysłony i co bardzo ważne, mocowanie do obiektywu. Jakby coś to Minoltowską migawkę mam już rozpracowaną, tylko jeszcze tego układu który ją nakręca nie rozgryzłem. Silniczek od AFa ma po prostu wyprowadzenia podłączone do płytki (a raczej do taśmy FFC która robi w aparacie za płytkę) i nietrudno je odnaleźć. Z innymi rzeczami może być trudniej, ale najwyżej kupisz następne body :-) Jak rozkręcisz to zobaczysz dlaczego tak piszę :-)

Podobno rozpracował (zamiast kupić) jakiś producent obiektywów. "W nagrodę" nowsze modele aparatów Minolty, po rozpoznaniu obiektywu tego producenta, odmawiały współpracy :-) Sprawa jest chyba opisana w książce o systemie Minolty AF, jak nie zapomnę to poszukam.

Ostatecznie jakbyś podłączył to tych paru styków analizator cyfrowy to może też byś rozgryzł. Tyle że chyba nie ma sensu tego robić jeżeli chcesz sterować tylko ostrością i migawką (napęd w body). No chyba że podłączyłbyś obiektyw z własnym silnikiem ostrzenia i wtedy szukał jak to jest sterowane. Niezależnie od wszystkiego, przysłona jest w Minolcie zawsze sterowana mechanicznie z body. Elektronika służy pewnie raczej do zidentyfilkowania obiektywu (odczytania ogniskowej, może też tego jak kręcenie pierścieniem ostrości przekłada się na nastawienie ostrości obiektywu) i myślę że najbardziej przydaje się systemowi AF-a, a zwłaszcza "dobiegajce" - predictive AF.

Siakoś przez skórę czuję że jest tam I2C albo SPI (to już by 4 albo 5 z tych 8-iu styków załatwiało, bo jeszcze VDD i masa).

Co ciekawe, jeżeli podłączy się obiektyw niesystemowy, np. na M42, to światłomierz aparatu myli się w pomiarach o 1,5EV. Pewnie to wina braku jakichś początkowych ustawień, normalnie odczytywanych z obiektywu, chociaż to dziwne trochę - jak pomiar TTL to TTL, nie powinno mieć znaczenia, ale ma, o czym boleśnie przekonałem się kiedyś, robiąc dwie rolki slajdu niedoświetlone o 1EV (miałem ustawioną korekcję tylko +0,5EV).

Ładnie ukazała się wówczas różnica pomiędzy Sensią a Provią, bo Provia dała radę, tylko że ze słonecznych krajobrazów zrobiły się takie "przedwieczorne" :-) ale miały wszystkie szczegóły w cieniach, natomiast na Sensii było wyraźnie gorzej, wiele rzeczy stało się po prostu nieczytelnych/niewidocznych. Od tej pory nie oszczędzam i na wakacje kupuję tylko Provię :-) No i wyrobiłem sobie odruch spoglądania na pokrętło korekcji ekspozycji po każdej zmianie obiektywu :-)

Reply to
__Maciek

Obiektywy od kamer przemysłowych - zoom, focus to silniczki DC; przysłona - galwanometr. Nie mówię o kamerach zintegrowanych typu dome, bo tam są silniczki krokowe.

Mirek.

Reply to
Mirek