Czym lutować?

Ktoś wskaże konkretnie co kupić, aby polutować bezstresowo np. gniazdo USB mini-A.

Aby starczyło mocy na pola masowe, i dało się polutować nóżki. Widziałem na filmie ten topnik:

No to załóżmy, że topnik mam, ale może ktoś z praktyki wskaże coś innego.

Pytam, bo męczyłem się z polutowaniem tegoż gniazda jakąś tanią kolbą z grotem, który się rozpuścił.

Oczywiście nie chce jakiejś stacji typu JBC za tysiące.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Do SMD mam taką lutownicę:

wiem jakie ma faktycznie możliwości po zmianie grota na większy bo mam na stałe cienki.

Do wszystkich ciut większych rzeczy używam transformatorówki 100W.

Ten zestaw nadaje się też dobrze do wylutowywania np 0603. Biorę je w dwie ręce. Krótkie pyk transformatorówką i 0603 zostaje na zimnym grocie transformatorówki. Potem spokojnie zmieniam drugą lutownicę na pincetę. Drugie pyk i 0603 trzymam w pincecie.

Był kiedyś taki dzień, że operację tą przeprowadziłem pewnie ze 100 razy

- w koło wymieniałem kondensatory na 3 pozycjach - płytka to przetrwała.

P.G.

Reply to
Piotr Gałka

No jak nie chcesz za tysiące to może KSGER + odpowiedni grot. Choć ja takie coś ogarniam 25-letnią kolbą Weller W61 ze zwykłym grotem

4CT5A7-1 i topnik-żel Termopasty w strzykawce.
Reply to
Irokez

Ja używam QUICK 202D. Ma dość dużą moc: 90W i generalnie daje radę. Mam ich kilka sztuk i polecam. Używam jej do wszystkiego ( oczywiście z różnymi grotami ), ale głównie do SMD.

Do ciężkich przypadków, tam gdzie te 90W nie wystarcza mam ZHAOXIN 950 (

150W). Ta już jest mniej precyzyjna jakby, ale nadal OK.
Reply to
sundayman

Robert Wańkowski wrote on 03.11.2021 18:41:

Jeśli to jednorazowa robota, to zapłać komuś, żeby ci to wymienił, wyjdzie taniej.

Chińczycy robią podróbki JBC (moim zdaniem całkiem udane). Kosztuje to około 1/4 oryginału i potrafi władować 200W w grot - więc daje radę.

Jakbyś szukał na Ali, to wpisz T3A T245 (i raczej bierz rączkę T245 niż inne mniejsze).

Zbych

naprawdę jest tam te 200W w grocie albo chociaż coś w pobliżu ? Bo na oko nie robi takiego wrażenia a moc zasilacza to jednak co innego...

Masz ten wynalazek ? Gdyby toto faktycznie miało chociażby 150 to za te pieniądze warto kupić.

Reply to
sundayman

Robert Wańkowski snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

Mam starą chińską stację LF369D, do której dokupiłem grot do minifali. Grot służy długo, nic się nie rozpuszcza.

Reply to
Grzegorz Niemirowski

Watomierz od strony sieci pokazuje mi 200W w momencie gdy stacja pokazuje 100% mocy. Wiadomo, że część z tego zgubi się gdzieś w zasilaczu, część na cienkich kablach. Ale nadal będzie to sporo, a może nawet zbyt dużo, bo oryginalne groty JBC nie pracują z taką mocą.

Reply to
Zbych

Mam coś takiego:

I bardzo sobie chwalę :-) Istnieje też wersja o większej mocy:

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

Xytronic to dobra marka (taka średnia półka). Wydaje mi się że lutownica z mocą min. 80W powinna dać radę.

Reply to
pytający

W dniu 04.11.2021 o 20:25, pytający pisze:

Moja ma 90W. Wystarcza do witraży w technice Tiffany'ego. Do ołowiu już jest za słaba. Ale to raczej kwestia pojemności cieplnej grota. "Ołów" lutuję Wellerm 100W z magnastatem. Pojemność cieplna grota świetnie daje sobie radę ze spoinami, a średnia moc jest na pewno dużo mniejsza niż te

100W.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz