Bolec pod napięciem - dziwne zjawisko.

Witam!

W nowej instalacji elektrycznej w domku jednorodzinnym (instalacja wykonana zgodnie ze wszystkimi wymogami (przynajmniej teoretycznie), sprawdzona i odebrana bez zastrzeżeń przez zakład energetyczny) zauważyłem dziwne zjawisko - bolce w gniazdkach kopią prądem (ale nie są pod napięciem a jedynie prąd pojawia się co jakiś czas gdy ktoś dotknie bolca - jest to impuls - tak jakby napięcie zgromadzone bolcu / przewodzie PE się rozładowywało), wszystkie gniazdka są zamontowane poprawnie (instalacja

3-przewodowa) - teoretycznie (i praktycznie) gdy na PE pojawia się napięcie to wybija zabezpieczenie różnicowo prądowe - jednak w tym wypadku nic takiego się nie dzieje.

Czym to może być spowodowane?

W kuchni do instalacji elektrycznej podłączona jest na stałe zmywarka oraz kuchenka (kuchenka gazowa - zasilanie tylko do zapalania gazu/wentylatora w piekarniku) - czy te urządzenia mogą powodowac takie zjawisko?

Co zrobić aby instalacja elektryczna w kuchni działała normalnie.

Reply to
Jax

a moze to ty sei elektryzujesz?:)

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Dnia Thu, 29 Dec 2005 01:36:50 +0100, Greg(G.Kasprowicz) napisał(a):

nie - to jest mocne kopnięcie prądem - tak jakbym dotknął niezaizolowanego przewodu 230V przez jakąś sekunde. Pozatym kilka osób odczuło skutki tego - wiec to nie to - napewno napięcie jest na bolcu, tylko nie wiem skąd się tam może brać i w jaki sposób się utrzymuje.

Reply to
Jax

moze jakis geniusz polaczyl z faza? to ze zaklad energetyczny odebral o niczym nie swiadczy:-) masz instalacje 2 czy 3 przewodowa? masz zrobione dobrze uziemienie?

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Jax, napisales:

Miałem to samo po dotknięciu futryny. :) Przyczyną był gumolit i fotel, pokryty masakrycznie elektryzującym tworzywem. Iskra centymetrowa. :)) Jeśli u Ciebie nie ma iskry i kopie tylko przy bezpośrednim dotknięciu, to winna jest instalacja.

k,

Reply to
KILu

Sprawdź, czy masz dobrze wszystko podłączone. Weź żarówkę i podłącz do bolca i kolejno obu dziurek w gniazdku - przynajmniej w jednej musi zadziałać różnicówka. Sprawdzisz w ten sposób prawidłowo podłączoną różnicówkę. Oprócz tego musisz mieć lokalnie uziemiony punkt rozdziału N i PE. Niestety nie można tego tak łatwo sprawdzić - chyba tylko wizualnie.

Jeśi tak się nie dzieje to MUSISZ dorobić prawidłowe uziemienie. Mnie brak lokalnego uziemienia (miałem tylko punkt rozdziału N i PE przed różnicówką) kosztował ok. 1 kPLN po jakiejś burzy. A jak masz na dodatek źle włączoną różnicówkę to jeszcze kogoś może zabić - bo różnicówka nie zadziała.

Reply to
Bogdan Gutknecht

Użytkownik "Jax" snipped-for-privacy@serwer.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@40tude.net...

Musisz wyeliminować elektryzowanie się osoby dotykającej. To powyżej nie świadczy o tym, że to nie jest elektryzowanie. Wykonaj kilka pomiarów woltomierzem pomiędzy ziemią (rura wodociągowa) a bolcem w gniazdu. Za każdym razem ma być 0V. Po zmierzeniu dotykasz bolca palcem i jak "kopie" to już wiadomo. Można też zmierzyć obwinione bolce omomierzem.

Użytkownik "Bogdan Gutknecht" <b snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:dp06p1$kp1$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

[...]

Niezupełnie to prawda. Właśnie przed chwilą sprawdzałem działanie różnicówki u mnie. Upływ do bolca nie wyzwala jej. Do rury wodociągowej: tak.

no to nie mam ...

nie ma takiego przepisu który nakazuje przerabiać stare instalacje na nowe według obowiązujących przepisów. Nie wiemy kiedy ta instalacja była wykonywana. Nie wiemy tez ile przewodów ma ta instalacja.

To masz coś źle podłączone. Zapewne bolec do N zamiast do PE.

Użytkownik "Jax" snipped-for-privacy@serwer.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@40tude.net...

Mnie też w nowej instalacji kopało, ale tylko za pierwszym dotknięciem - potem wiele razy dotykane już nie. Ale wystarczyło się przejść po pokoju szurając nogami i znów raz kopnęło. Wnioski oczywiste. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

:-)))))))))) Tak, nie mam PE. powiem więcej: N od żarówek (oświetlenia sufitowego) mam od sąsiada z góry.

Wiemy z pierwszych słów pytania: nowa, wykonana zgodnie... itd. Każdy może mieć co chce w swoim domu, ale również może wymagać od wykonawcy, by ten wykonywał instalacje zgodnie z przepisami. Poza tym napisałem, że MUSI, nie dlatego, że takie są przepisy, ale dlatego, że tak jest bezpieczniej - dla ludzi i urządzeń.

Reply to
Bogdan Gutknecht

A czy przy okazji tej nowej instalacji nie miałeś też jakiejś nowej wykładziny albo dywanu?:) btw: dawno temu miałem taką zabawę: po zaczesaniu się grzebieniem, w ciemnej łazience, zbliżałem ów grzebień do bolca PEN i patrzałem na malutkie, co prawda, ale zawsze iskierki;)

Reply to
krychu (musk

Uzupełnienie:

Przewód PE jest podłączony do bednarki, nie jest w żaden sposób połączony z przewodem N.

Co w takim razie może być tego przyczyną? Jeżeli to podłączenie nie jest poprawne to proszę o informacje jak powinno byc to podłączone (a najlepiej nazwy konkrentych norm).

Reply to
Jax

Nieprawda ! Jeżeli masz PE przyłączony do przewodu N (razem tworzą przewód PEN), który przychodzi z podstacji trafo to nie powinno się dodatkowo uziemiać. Jeżeli zaś chcesz zrobić uziemienie to przewód PE tylko i wyłącznie uziemiasz, ale już nie łączysz z przewodem N. Lepiej jest wykonać uziemienie, ponieważ jest 100% pewności, że PE będzie na potencjale 0V względem ziemii znajdującej się w bezpośredniej bliskości z domem. Tylko jest jedno "ALE" jeżeli to ma być bylejakie uziemienie tzn. bylek jak wykonane to lepiej PE podłączyć do N. W przypadku połączonego PE z N mogą pojawiać się pewne potencjały >0V za sprawą spadku napięcia na przewodzie PEN oraz na skutek pojawiających się prądów błądzących w ziemii.

Jacek "Plumpi"

Reply to
Jacek "Plumpi

Tak ma być tzn. PE do uziemionej bednarki i w żadnym wypadku nie dołączonej do przewodu N. W instalacji zamontowana różnicówka. Póki co nikt nie wymyślił jeszcze do tej pory lepszego zabezpieczenia. Oczywiście pod warunkiem, że bednarka jest dobrze uziemiona. Podczas odbioru tej instalacji powinny być wykonane pomiary skuteczności uziemienia, potwierdzone stosownym protokołem.

Jacek "Plumpi"

Reply to
Jacek "Plumpi

Użytkownik "Jacek "Plumpi"" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:dp1jj7$6c$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

N powinien być dołączony do uziemienia!!! Przed różnicówką. Punkt, w którym przewód przychodzący N (nazywający się tak naprawdę PEN) rozdziela się na dwa przwody: PE i N nazywa się punktem rozdziału i powinien być uziemiony. Dalej jest różnicówka i za nią już N nie może być uziemiany. Jeśli chcesz więcej informacji polecam

Jest tam również forum z fachowcami z branży elektrycznej. Mozesz zajrzeć również na

Bogdan Gutknecht

na pewno?:) Przeczytaj:

krychu (musk

Fakt trochę namieszałem - tak więc odwołuję to co tam napisałem, sorry :) Odwołałem się do punktu rozdziału , a myślałem o czymś innym tzn. o namawianiu do przeróbki układu TT na TN-C-S Po prostu założyłem, że w projekcie budynku z jakichś powodów zaprojektowano układ TT, a nie TN-C-S

Jacek "Plumpi"

Reply to
Jacek "Plumpi