Welke adapter geschikt?

3.6V is een soort "standaard" adapter spanning, ik heb thuis minimaal 1 oude radio die 3.6V DC vermeld bij de aansluiting. Het zal wel loslopen in de praktijk - maar het staat er wel.
Reply to
Blarp

Misschien niet geheel toevallig dat dit de spanning is van 3 Nikkelcellen in serie of van 1 Lithiumcel. Klinkt plausibel dat het een meer voorkomende spanning is, maar ik ga er vooralsnog vanuit dat er bij Massimo gewoon een streepje ofzo tussen staat. Maar inderdaad, je weet maar nooit. Ik zal wel geen gebruiksaanwijzing van zijn toestel kunnen vinden.

Dat ook (een beetje) maar dat laat zich meestal goed filteren.

Een SMPS maakt heel erg veel heel erg venijnige piekjes. Piekjes die bovendien een hele familie aan harmonischen meebrengen.

Een wereldontvanger is gemaakt om heel erg kleine hoogfrequent spanninkjes te detecteren.

Die twee kun je dus maar het beste zo ver mogelijk uit elkaar houden. Als daar dan toch een snoertje tussen moet zitten, is dat redelijk onpraktisch. Met een 'goede SMPS', eentje die en goed is ontworpen en goed is afgeschermd, valt het leed misschien ook nog te overzien. Dat laatste is niet zo voor de hand liggend als je kijkt naar de prijs en het land van herkomst ;--)

Een ander aspect is het volgende: die wereldontvanger stelt zijn versterking (gevoeligheid) in aan de hand van het omgevingsniveau. Als je de directe omgeving van dat ding vervuilt met een hoop breedbandige RF-zooi loop je behoorlijke kans, dat de ingang van de ontvanger deels wordt dichtgeregeld waardoor de gevoeligheid afneemt. (En bij uitstek met een wereldontvanger wil je dat toch niet ?)

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Maar wel de technische specs, het blijkt een toestel uit het huidige assortiment te zijn (dus geen idee hoe de kwaliteit is!). Op

kan je zien dat er

3 - 6 volt staat.

I stand corrected :-)

Reply to
Blarp

Dat geldt ook voor de omgeving. :-)

Akkoord.

Hé, dat is interessante info, daar leer ik wat van.

Wel goed zijn... niettemin moet je het risico van falen incalculeren?

Ooit heb ik de wet van Ohm geleerd en weet dus dat er een verband is tussen stroom, spanning en vermogen (stroom x spanning = vermogen o.i.d.). Nou is het dacht ik zo dat een apparaat niet meer stroom trekt dan het aankan. Als ik op de adapter een aanvaardbaar voltage instel, dan maakt het voor de goede werking niet uit wat het max. amperage is? Zal wel te veel verlies geven bij een veel te hoog amperage maar blaast de boel niet op toch? (Wel goed koelen dan: klopt dat?)

Juist.

Dank,

Massimo

Reply to
Massimo

juste.

Ja.

Ja, maar zo'n bulkformaat apparaat is indien betaalbaar slecht van kwaliteit en past niet in het raamkozijn...:-) En *dat* ie op batterijen kan is wel handig soms als ik hem even meeneem naar de badkamer als ik ga douchen.

Massimo

Reply to
Massimo

Staat wel op 't Web Maarten. :-) En ja, er staat een streepje tussen.

Massimo

Reply to
Massimo

Even op het Web gekeken: wat een leuk stukje antiek!

Hm.

Leerzaam.

Is van 2 à 3 jaar geleden. Presentje van mijn oudste zoon...

Ik dacht: hoe weet ik wat nu de + en - zijn? Maar het blijkt toch op het appje aangegeven.

Duidelijk.

Massimo

Reply to
Massimo

Dank, maar link werkt niet echt.

Massimo

Reply to
Massimo

Bij Friwo of Salcomp durf ik dat risico wel aan. Bij een "vintage" Grundig radio zou ik niet voor een goedkope schakelende voeding gaan, maar jouw radio is niet vinatge, dus dan is het minder erg. Behalve dan de eventuele storing die door anderen al is uitgelegd.

De onbelaste spanning van een ongestabiliseerde adapter is hoger dan wat erop staat. Ga je stroom trekken dan daalt hij. Trek je niet genoeg stroom dan daalt hij ook niet genoeg. Zie in het kader van de wet van ohm de adapter als een spanningsbron met een weerstand in serie.

Jawel. Dat is een echte hobby-link. 'Some assembly required', zogezegd. Je klikt op de link. Dan kies je voor 'Nederland'. En vervolgens (zijn cookie staat dan kennelijk goed) klik je weer op de link. Dan krijg je de gewenste pagina.

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Duidelijk.

Dank voor je uitleg. Voor de laatste zinsnede moet ik eens het boekje "Electronica, echt niet moeilijk" tevoorschijn halen dat ik ooit -20 jaar geleden of daaromtrent- heb gekocht. :-)

Massimo

Reply to
Massimo