Aanloop condensator.

Ik heb hier een kleine toiletventilator, waarvan de aanloopcondensator is gaan hemelen. Het vermogen van het motertje is niet vermeld. Wat voor een soort/waarde van de condensator moet ik gebruiken? Alvast bedankt voor de moeite. Vriendelijke groeten, Jan

--
http://www.ludekuize.nl/weather/wx.htm
http://www.ludekuize.nl/

"Hoeveel appels moet ik hebben om een appeltaart te maken". Tja, ligt er maar net aan hoe groot je appeltaart wordt.

Staan er geen waardes meer op de condensator? Zet anders eens een foto op internet en vermeld hier de url, dan is er mischien iemand die een goede benadering kan geven.

--
Remove -- when u reply
Reply to

"Tuan Belanda aka Jan" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.nb.nu...

Je bent vrienden aan het maken.......

-- CU, Rob - Vanaf 1 november is onze site

- alleen nog via de mirrorsite
- te bereiken. Dit is een tijdelijke situatie en zal ongeveer 4 weken duren.

Reply to
Rob / kabel-inter.net

In artikel, liet snipped-for-privacy@kabel-inter.net ons weten: |"Tuan Belanda aka Jan" schreef in bericht |news: snipped-for-privacy@news.nb.nu... |>

--
http://www.ludekuize.nl/weather/wx.htm
                 en

"Tuan Belanda aka Jan" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.nb.nu...

Zoek eens met Google op dit onderwerp in de ng. Iemand heeft eens een simpele vuistregel gegeven. Zoveel microfarad per watt of zoiets. Ik gok dat je met 1 uF 'n heel eindje komt.

n.n

Reply to
n.n

Geen idee wat voor ventilator je hebt.

1 à 2 uF?
--
Gr(oet)
Paul

weten:

Mijn antwoord was net zo stom als jou vraag!

--
Remove -- when u reply
Reply to

In artikel, liet snipped-for-privacy@iae.nl ons weten: | |"Tuan Belanda aka Jan" schreef in bericht |news: snipped-for-privacy@news.nb.nu... |> Ik heb hier een kleine toiletventilator, waarvan de aanloopcondensator |> is gaan hemelen. Het vermogen van het motertje is niet vermeld. |> Wat voor een soort/waarde van de condensator moet ik gebruiken? |> Alvast bedankt voor de moeite. |> Vriendelijke groeten, |> Jan |>

--
http://www.ludekuize.nl/weather/wx.htm
http://www.ludekuize.nl/
http://yoga.startkabel.nl
Reply to
Tuan Belanda aka Jan

In artikel, liet snipped-for-privacy@microsoft.co= m ons weten: |Tuan Belanda aka Jan wrote: |> Ik heb hier een kleine toiletventilator, waarvan de aanloopcondensator |> is gaan hemelen. Het vermogen van het motertje is niet vermeld. |> Wat voor een soort/waarde van de condensator moet ik gebruiken? |> Alvast bedankt voor de moeite. |> Vriendelijke groeten, |> Jan |Geen idee wat voor ventilator je hebt. | |

| |1 =E0 2 uF? |

Nog even Paul,

het is een veel simpeler uitvoering dan die in de PDF-file en ik weet nu wel haast zeker dat 1 uF voldoende zal zijn. Nogmaals bedankt. Jan

--=20

Tuan Belanda aka Jan

"Tuan Belanda aka Jan" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.nb.nu...

Het vermogen en gewenste koppel van de aan te zetten motor is de maatstaf voor de capaciteit van de aanloopcondensator. In het groene boekje van Kruyt en Mahler staat een tabelletje waaruit je richtwaarden kan halen. Nu is een toiletventilator niet echt een heftige toepassing, en dus lijkt mij dat 3,5 uF 400Vac de truuk riant moet kunnen doen.

Reply to
Peter

"Ivo Vermeulen" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@hotmail.com... | Tuan Belanda aka Jan wrote: | > In artikel, liet -- snipped-for-privacy@hotmail.com ons weten: | > |Tuan Belanda aka Jan wrote: | > |> Ik heb hier een kleine toiletventilator, waarvan de aanloopcondensator | > |> is gaan hemelen. Het vermogen van het motertje is niet vermeld. | > |> Wat voor een soort/waarde van de condensator moet ik gebruiken? | > |> Alvast bedankt voor de moeite. | > |> Vriendelijke groeten, | > |> Jan | > |>

Eh, stom word het alleen als je jouW niet zonder fouten kan schrijven;-)))

| | -- | Remove -- when u reply |

Reply to
Peter

"Tuan Belanda aka Jan" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.nb.nu... In artikel, liet snipped-for-privacy@microsoft.com ons weten: |Tuan Belanda aka Jan wrote: |> Ik heb hier een kleine toiletventilator, waarvan de aanloopcondensator |> is gaan hemelen. Het vermogen van het motertje is niet vermeld. |> Wat voor een soort/waarde van de condensator moet ik gebruiken? |> Alvast bedankt voor de moeite. |> Vriendelijke groeten, |> Jan |Geen idee wat voor ventilator je hebt. | |

Als je er wat aan hebt, de capaciteit kan in principe niet te groot zijn omdat de wikkelingen de stroom bepalen en de condensator alleen voor een faseverschuiving en de minimaal vereiste stroom om betrouwbaar een richting te kunnen kiezen moet doorlaten.

Wanneer je weet dat een condensator een wisselstroomweerstand is kan je met de frequentie in de hand exact de capaciteit bepalen omdat je echter het vermogen en dus ook de vereiste stroom niet weet is het koffiedik kijken.

Gegroet, Jan

en WX on APRS

Reply to
Peter

In artikel, liet snipped-for-privacy@chello.nl ons weten: | |"Tuan Belanda aka Jan" schreef in bericht |news: snipped-for-privacy@news.nb.nu... | |Het vermogen en gewenste koppel van de aan te zetten motor |is de maatstaf voor de capaciteit van de aanloopcondensator. |In het groene boekje van Kruyt en Mahler staat een tabelletje |waaruit je richtwaarden kan halen. |Nu is een toiletventilator niet echt een heftige toepassing, en dus |lijkt mij dat 3,5 uF 400Vac de truuk riant moet kunnen doen. | | | Bedankt Peter, ik kom er nu wel uit. Trouwens bij je volgende bericht is er iets fout gegaan. Het lijkt nu of het van mijn hand is :-) Gegroet, Jan.

--
Kinderen op de achterbank veroorzaken ongelukken, ongelukken op de
achterbank veroorzaken kinderen.

Of wordT......

HBZ

Reply to
hbz

HOi Jan,

Gij werdt een beetje in de tang genomen zag ik, maar fff simpel denk ik dat een Y condensator van 05 a 1,5 uF 400V wel zat is. Ik heb laatst zo'n lamp met ventilator nog gerepareerd door een

1.5 uF c er aan te plakken, koste wat moeite om het weer in het bakje te duwen.

Suc 7

pe1jmj

--
# Javascript is a powerful language, except it mutates faster than a
# fruit fly in a X-ray machine    (Andrew TanenBaum)

In artikel, liet snipped-for-privacy@amsat.org ons weten: |Tuan Belanda aka Jan wrote: |> Ik heb hier een kleine toiletventilator, waarvan de aanloopcondensator |> is gaan hemelen. Het vermogen van het motertje is niet vermeld. |> Wat voor een soort/waarde van de condensator moet ik gebruiken? |> Alvast bedankt voor de moeite. |> Vriendelijke groeten, |> Jan |> |HOi Jan, | |Gij werdt een beetje in de tang genomen zag ik, |maar fff simpel denk ik dat een Y condensator van 05 a 1,5 uF 400V wel |zat is. Ik heb laatst zo'n lamp met ventilator nog gerepareerd door een |1.5 uF c er aan te plakken, koste wat moeite om het weer in het bakje te |duwen. | |Suc 7 | |pe1jmj | | | Hoi Kees,

ach ze doen maar, ik heb een brede rug, maar dat wist jij al :-) Ik zit hier ook met dat inbouw-probleem, maar met een hamer kom je een heel eind! Veder alles goed Kees.

73 - PA0OKE