waarom lange snoeren aan haakse slijpers?

Het is me opgevallen dat DHZ-apparaten drie verschillende snoerlengtes hebben. Tuingereedschap, zoals kettingzagen, hebben een snoerlengte van enkele tientallen centimeters. Dan heb je een middenmoot zoals electrische boor- en schuurmachines, en aan het andere eind staan de haakse slijpers die zover ik kan overzien allemaal een snoerlengte hebben van twee keer die van een boor- of schuurmachine.

Dat tuingereedschap een kort snoer heeft kan ik nog wel begrijpen: je hebt sowieso een verlengsnoer nodig als je het wilt gebruiken, en het is ook handig om de stekker snel lost te kunnen gooien. Maar waarom hebben haakse slijpers, ongeacht het merk, dan zo'n lang snoer?

(Ik heb altijd ontzettende last van zulke vragen als ze eenmaal bij me zijn opgekomen :-)

Reply to
paai

Ik denk dat tuingereedschap expres een kort snoer heeft, omdat handige harry nog wel eens zijn snoer doorknipt of maait.

Groeten PP

"paai" schreef in bericht news:41d501f6$ snipped-for-privacy@nnrp1.psineteurope.com...

Reply to
eddumweer

Afgezien daarvan... Anders hangt de stekkerverbinding op de grond. En gezien de kwaliteit van dat spul... Wil je dat dus niet.

Blijft het onderscheid tussen 'middel' en 'lang'. Toch de helft van je probleem opgelost :)

Reply to
Marco

"paai" schreef in bericht news:41d501f6$ snipped-for-privacy@nnrp1.psineteurope.com...

Hieronder een fel vereenvoudigde uitleg:

Om aan de Europese Richtlijnen (voor het bekomen van de CE label) te voldoen moet de producent van de machine een risicoonderzoek uitvoeren. (machine richtlijn - laagspanningsrichtlijn - EMC richtlijn - indien van toepassing de drukvaten richtlijn, enz.) Voor elk van deze richtlijnen zijn er zogenaamde Europese Normen m.b.t. deze onderzoeken. Deze zijn niet verplicht, maar indien toegepast wordt verondersteld dat de betrokken machine volledig conform is. (Indien niet toegepast moet de fabrikant bewijzen dat zijn toepassing beter en veiliger is) Voor ons electronica hobbyisten is vooral de laagspannings- en de EMC richtlijn van toepassing.

De richtlijnen zijn wel-is-waar economische toepassingen, maar wanneer wij bijvoorbeeld een zelfgemaakt toestel al dan niet gratis laten gebruiken of verkopen moeten we aan de richtlijnen voldoen...

groeten

Jos

Reply to
Itsme

Een sluitende wetenschappelijke verklaring daarvoor lijkt me niet aanwezig, dus dat laat ampel ruimte voor filosoferen. ;-) Met een boormachine is het een hele toer om per ongeluk het snoer naar de filistijnen te helpen. Bij een schuurmachine wordt het al wat makkelijker, maar gaat het nog steeds niet flitsend. Maar bij een haakse slijper...

goede vraag, het mooiste systeem vind ik zoals je dat bij lucht apparaten hebt, een voedings-slang en meerdere apparaten die je dan steeds omplugt festo heeft dat nu ook met elektra gedaan nadeel van zo'n korte losse steker is dat je toch met 2 handen de de verbinding moet maken en ergens het apparaat ergens neer moet (kunnen) leggen ik ben jaren geleden een project begonnen om met powercon-connectoren (variant van speackon) zoiets te maken op bestaande apparaten project is helaas gestrand, mede door verandering van werkzaamheden

Reply to
kees6238

"paai" schreef in bericht news:41d501f6$ snipped-for-privacy@nnrp1.psineteurope.com...

Met een haakse slijper ben je vaker in een groter 'werkgebied' bezig dan met een boormachine. Bijv. laswerk aan een groot frame of aan een auto bijschuren/slijpen. Wel handig als je dan niet steeds die katrol achter je aan hebt slepen die overal achter blijft haken, nog afgezien van de risico's als je struikelt met een haakse slijper. Het zal met een boormachine ook weleens voorkomen dat je al gaatjes-prikkend rond een groot werkstuk in de weer bent, maar da's toch minder voor de hand liggend.

Tuinspullen hebben een kort snoer zodat je bij ongelukjes het verlengsnoer beschadigt en niet het snoer van het apparaat zelf. Een verlengsnoer is makkelijker te vervangen dan het repareren van een apparaat snoer met aangegoten trekontlasting.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)

Haakse slijpers hebben een lang snoer om de inschakelstroom te beperken.

--
groet, Marcel.
Reply to

... springen de vonken er van af. En in deze tijd van het jaar schijnt dat te mogen :-)

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

"Marcel" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@News.Individual.NET...

?????????

Domme antwoorden, hier ken ik er nog een:

Haakse slijpers sluit je normaal aan op een zg sloom stopkontakt . Hier gaat de stroom niet zo snel doorheen.

Jantje

"Jantje" schreef in bericht news:41d55d65$0$772$ snipped-for-privacy@reader10.nntp.hccnet.nl...

Ik wou al antwoorden met: electrische tuin-gereedschappen hebben een kort snoer omdat je bij dat taaie werk wel een beetje inschakelstroom kan gebruiken ;)

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)
Software van Data Becker, het kan nauwelijks gekker...
Reply to
Frank Bemelman

Volgens mij heeft e.e.a. met de eisen voor tuingereedschap te maken. Dit is wel een gok, je mag niet met het app. het aansluitsnoer kunnen beschadigen. Dus mak je het kort en voldoe je aan de eis. DAt er vervolgens een verlengsnoer nodig is maakt niet uit. het app voldoet aan de eis.

Net zo duf als de eis dat er in een overdekte fietsenstalling een brandslang moet hangen. Deze kun je ophangen zonder dat ie is aangesloten op de waterleiding, de eisen spreken alleen over de aanwezigheid.

Binnen de E branche wordt veel zooi met addapter uitgevoerd zodat ze niet aan de netvervuilingsnormen hoefen te voldoen.

Kortom leuke methoden om onder normen uit te komen, noem iets automotive en je kan de grootste zooi op de markt brengen.

MvG En een goed uiteinde en een vrolijk 2005 Cees

--
# A brain storm to one person could be a slight draft to the other one.
# Cees Keyer, Amsterdam school of technology

--

73 Edouard

Dag van de amateur 2004

Bouw antenna dag 2004

snipped-for-privacy@amsat.org "Jantje" schreef in bericht news:41d55d65$0$772$ snipped-for-privacy@reader10.nntp.hccnet.nl...

dat zeg je nou wel. maar het zorgt wel voor een spanningsval.

nog sterker, het schijnt dat die looplamp tl dingen een lang snoer hebben voor het aanpassen van de inductie. dus werkt als een soort spoel??

--

73 Edouard

Dag van de amateur 2004

Bouw antenna dag 2004

Edouard

"Edouard" schreef in bericht news:cr3rra$c2f$ snipped-for-privacy@reader10.wxs.nl...

beperken.

Ik weet dat het weerstands-snoer is. Het wordt ook tamelijk warm. Schijnt inderdaad het voorschakel apparaat te vervangen.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

Het was mij nog niet opgevallen, omdat het snoer van mijn haakse slijper ongeveer net zo lang is als dat van m'n boormachine, bovenfrees, wipzaag, enz... Wat ten huize Robaer wel een lang snoer heeft, is de dompelpomp. Vermits je zo'n ding onvermijdelijk in een omgeving met veel vocht gebruikt, is het nut van dat lang snoer niet ver te zoeken. Voor haakse slijpers kan ik geen enkele reden verzinnen; wschl een bug in de software van de fabrikanten... ;-)

-- Vriendelijke GNUtjes, Pros

Reply to
Pros Robaer

Daarom hebben haakse slijpers dus zo'n lange draad (dat was m.i. toch de vraag), dan kun je nooit het snoer doorslijpen???

Rene

Reply to
Rene

En het is altijd een krulsnoer omdat dat als smoorspoel werkt.

Mijn boormachine (Metabo UHE 22 multi) heeft ook een lang (4m) snoer. Is ideaal, want ik heb bij het klussen in huis bijna nooit een verlengsnoer nodig. Binnen die 4 meter is er altijd wel een stopcontact.

André-Hessel

--
Antispam: Remember to remove the 'y' character from
          my address to email me. (Replace 'yjensma'

Nee hoor op een looplamp zit een weerstands snoer als voorschakelweerstand.

--
Groeten
Robert Oor