5 Volt op 4,3 volt aansluiten ?

Ik heb een digitale-fototoestel van Canon. De voedingsadapter die daarbij los te koop is kost 75 euro en is 4,3 Volt en

1,5Amp.

Nu heb ik van mijn oude foto-toestel (fuji) nog een adapter liggen en die is

5 Volt en 1,5Amp. Kan ik die daarop aansluiten, of moet die Canon echt precies 4,3 Volt hebben ?? Is het schadelijk om daar dan 5 Volt op te zetten ?? Ik vindt het zonde om 75 euro uit te geven als ik die van Fuji kan aansluiten. Ik ben een leek wat elektronica betreft, zoals je nu wel merkt.

Wie helpt ?

Reply to
MuTTLeY ©

MuTTLeY © schreef in berichtnieuws ce04j4$i6$ snipped-for-privacy@reader10.wxs.nl...

en

is

hebben

als je twijfelt leg dan een diode in serie met de voedingsspanning (spanningsval over de diode is 0,7 volt) 5 - 0,7 = 4,3 volt. WT

Reply to
WT

Wanneer die 5V-adapter ook inderdaad 5V levert(*), kun je die 0,7 volt verschilspanning wegwerken door gewoon een diode 1N5408 in serie te zetten.

Meet dus de uitgangsspanning (of laat deze meten in een elektronicazaak); als de spanning tussen ca. 4,8 en 5,2 volt ligt, kun je de truc met de diode veilig toepassen. Wanneer de spanning aanzienlijk hoger ligt, zou ik het er maar niet op wagen - misschien gaat het goed, misschien ook niet, of misschien gaat het een tijdje goed.

*) Er zijn in principe twee typen adapters in omloop: geregelde en ongeregelde. De ongeregelde leveren een gelijkgerichte en afgevlakte gelijkspanning, maar hebben geen elektronica aan boord die de uitgangsspanning nauwkeurig regelt. De aangegeven uitgangsspanning is meestal van toepassing bij de nominale belastingsstroom, maar kan onbelast (of laag belast) veel hoger zijn - ik ben wel eens 6V-adapters tegengekomen die onbelast 11 volt gaven! Ongeregelde adapters zijn altijd van het 'bloktype', dus van die relatief zware klonten met een gewone transformator aan boord.

Geregelde adapters hebben elektronica die een behoorlijk nauwkeurige uitgangsspanning levert. Bij het bloktype zit er doorgaans een regulatorchip in; de moderne typen hebben een schakelende voeding aan boord die de spanning nauwkeurig kan regelen. Deze laatste zijn ook minder zwaar (in gewicht) dan de bloktypen. Dit type kan trouwens ook relatief gemakkelijk door een elektronica-expert worden aangepast om een iets andere uitgangsspanning te leveren - zolang 'ie maar niet compleet is dichtgelijmd/ingegoten.

Succes ermee,

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"WT" schreef in bericht news:uKMMc.194222$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

Volt

die

Sommige adapters leveren wisselspanning. Je gaat dan mis.

groeten

Reply to
janmaris