voeding met mosfet

Hallo eenieder,

Daar mijn voeding 14 volt 23 ampere wat licht begint te worden, wil ik zelf wat bouwen. Er is beschikking over 12 tot 20 volt 90 ampere. Voldoende om weer een tijdje vooruit te kunnen mi. Echter, om nu 8 x 3055 op een koelplaat te zetten, terwijl er power mosfet's zijn die hoge stromen aankunnen bij goedkope aanschaf, wil ik het met deze dingen uitrusten.

Eisen; vaste spanning van 14 volt. overspannings beveiliging,en afschakeling bij overschrijding, in 3 of 4 vaste stappen te regelen stroom, kortsluitvast, en afschakeling bij kortsluiting en overschrijding vd ingestelde stroom. Hf vast. Reverentie spanning dmv aparte transformator. Bediening via aparte kontrole kast

Heel wat noten op m'n zang, dat weet ik, heeft iemand ervaring of een schema?

--
73 Jim  .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, plaats amsat punt org achter de call

jim beweerde:

Is dat de sec 1223 voeding? Die is prima voor vermogens tot 100 Watt. Ik heb deze voeding gekocht voor portable gebruik maar thuis heeft hij ook goede diensten bewezen.

Voor het serieuze QRO werk zou ik kiezen voor een hogere voedingsspanning. Dan kun je van die goedkope fetjes een leuke eindtrap maken!

Gert-Jan Dam
HF knutselhoekje: www.pa1g.nl
De nieuwsgroepronde Homepage: http://www.nieuwsgroepronde.tk
Reply to
Gert-Jan Dam PA1G

Op Sat, 11 Sep 2004 19:55:19 +0200, schreef Gert-Jan Dam PA1G:

Nee, een oude voeding uit een schimmig verleden. Zonder kast, maar tot 23 ampere weergaloos. Bij meer dan 23 ampere slaat de 220 automatis uit.

Ik heb nu eenmaal deze trafo.

--
[...]

"jim" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@uni-berlin.de... KNIP

Daar loop ik qrl matig ook wel eens tegenaan. ;-)

Henk

--
Posted by news://news.nb.nu
Reply to

Op Sun, 12 Sep 2004 14:02:41 +0200, schreef Henk Teunissen:

Als het maar geen zeer doet. ;-)

--
[...]

Ik bouwde ook eens een voeding en daarbij loste ik dat met een optocoupler op:

Een 723 stuurt een aantal transistoren (2N3055 o.i.d.), tot zo ver nogal redelijk klassiek. De 723 zorgt voor de stroombegrenzing.

- Tussen de 723 en de transistoren zette ik de transistor van een 4N25 optocoupler.

- Een opamp (741) vergelijkt de klemspanning met een 9-tal volt.

- Wanneer de klemspanning hoger dan de 9 Volt is, dan maakt de opamp zijn uitgang hoog en stuurt hij de led van de 4N25 aan waardoor deze laatste geleidt.

- Wanneer de voeding meer dan de ingestelde stroom levert dan zal de 723 de uitgangspanning naar beneden halen. Zodra de opamp merkt dat de klemspanning onder de 9 volt zakt dan zal die zijn uitgang laag maken en de led zal doven. Daardoor stopt de optocoupler met geleiden en krijgen de transistoren geen basisspanning meer.

- Om te starten moet ik op een knopje drukken waarbij ik de opcoupler zelf in geleiding breng met een spannning op de basis van zijn transistor.

- Voor het oog zette ik op het front een extra led zodat ik kan zien dat de optocoupler gestuurd wordt.

Toen ik de zaak probeerde, merkte ik dat na een overbelasting de 723 geen klemspanning meer meet (want de 2n3055's geleiden niet meer) en daarom zijn sturing tot tegen zijn voedingspanning regelt. Als je dan plots de opcoupler laat geleiden dan gaan de transistoren in volle geleiding. Bij belasting van de voeding kan dat de stroomregeling van de 723 kosten omdat die niet voldoende tijd heeft om de stroom te beperken. Je moet de optocoupler manueel traag laten op komen met een R-C netwerkje ofzo.

Reply to
ON4YVW

Hallo,

Een heel verhaal. Maar wat heb je nu, een trafo van primair 230 en secundair

12 V ac 90 Amp die je als 'basis' wil gebruiken?

gr

KJ

Reply to
Karel Jansen

Op Sun, 12 Sep 2004 15:55:41 +0200, schreef Karel Jansen:

Yep, ik heb aftakkingen op 12, 14, 16, 18 en 20 volt.

90 ampere.

Lijkt mij een solide basis.

--
[...]

Tnx, ik heb je verhaal opgeslagen. Zal het zeker meeoverwegen in het ontwerp.

--
[...]

Neu, niet echt.. Op de zaak is het mij nog niet gebeurt. Op de Maasvlakte bij Eon wel, ik had toen gelukkig een helm op..

Henk

--
Posted by news://news.nb.nu
Reply to

Op Sun, 12 Sep 2004 19:50:28 +0200, schreef Henk Teunissen:

Komen ze daar dan gewoon uit de lucht vallen? :-) Moet ik dan ook eens heen. :-D

--
[...]

Gewoon daar staan laten Jim, dan heb je er immers het meest effectief gebruik van. ;-)

Henk

--
Posted by news://news.nb.nu
Reply to

Op Mon, 13 Sep 2004 13:05:26 +0200, schreef Henk Teunissen:

Ik vermoed dat ze te zwaar zijn voor m'n aanhangertje? ;-)

--
[...]

Daar is beslist een mammoet voor nodig. ;-)

Henk

--
Posted by news://news.nb.nu
Reply to

Op Mon, 13 Sep 2004 13:36:41 +0200, schreef Henk Teunissen:

Dan laat ik 'm wel staan, en hij zal toch wel niet naar een voor mij bruikbare spanning transformeren. :-))

--
[...]

Waar ie nu staat werkt hij perfect voor ons.. Van Laagspanning (Turbine) naar Hoogspanning (het hoogspanningnet).

Het meest rendement voor ons allesbewaarders is een (wat is de juiste benaming) geschakelde-voeding. Die zware blokken staan bij de meeste in de weg.

Henk

--
Posted by news://news.nb.nu
Reply to

Op Tue, 14 Sep 2004 14:12:09 +0200, schreef Henk Teunissen:

Dacht ik al.

Yep, maar ik wil minimaal 50 ampere en hf vast. 90 ampere trafo heb ik,

100 amp diode's nu ook. (baco) Nu nog een solide schakelschema.

In de weg staat het niet, het gaat toch vanuit uit een diepe hoek naar het aansluitbordje.

--
[...]

Nu het slechte rendement nog. ;-) Een solide schakelschema, dat zit bij de mesten onder ons net als een oscilatortje in den brains gebrand..

Veel plezier met het laswerk Jim!

Henk

--
Posted by news://news.nb.nu
Reply to

Ga eens kijken op de website van National Semiconductor. Die zijn heel sterk in switchers. Ze hebben veel IC's in de categorie Simple Switcher, waarmee zeer eenvoudig goede schakelende voedingen te bouwen zijn. Ook is er een applicatie waarmee je een voeding kunt doorrekenen en die produceert een schema met onderdelenlijst. En als je dan het juiste IC gevonden hebt, al dan niet met extra schakelfet en schottky diode, dan bestel je die op dezelfde website als gratis sample. Gebruik dan even "Teunissen Electronics" als bedrijfsnaam ;-)

Meindert

Reply to
Meindert Sprang

"Meindert Sprang" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

sterk

Electronics"

Dank je wel Meinder, dat is een leuke tip..

Echter is het Jim welke een kookboek zoekt voor zijn braadkunsten. ;-)

Groet, Henk

--
Posted by news://news.nb.nu
Reply to