voeding

Ik heb een oud nootbookje kunnen redden van de vuilcontainer maar alle draden waren helaas al weg ;-( niemand weet meer waar die zijn gebleven. Het grootste probleem is de voeding want het is een Toshiba Satelite en die heeft een externe voeding van DC 19v 2.4 A maar nu heb ik wel wat oude computer zooi waaronder 2 voedingkjes van een printer en die zijn DC 18v 1.7 A en daar kan ik de accu enigzins opladen maar de laptop draaid er niet mee. Is het mogenlijk om die 2 voedingkjes van DC 18v 1.7 A aan elkaar te knopen dus parralel zodat ik DC 18v 3.4 A heb ......of werkt dat niet zo ?

Ik ben hier een complete LEEK in dus als het verhaal lachwekend is ....;-)

alvast bedankt.

Reply to
kees

Als je de boel parrallel zet kun je de stromen (Ampere's) bij elkaar optellen, dus het totale vermogen zal groter zijn. De spanning (Volt) blijft echter wel gelijk. Zet je de boel in serie dan kun je de spanningen (Volt) bij elkaar optellen maar blijft het vermogen (Amp) gelijk.

Overigens hebben ze bij

wel een adapter voor die laptop hoor, zelfs voor in de auto van 12 naar 18 volt gelijkspanning. Succes met de Toshiba.

"kees" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Reply to
Bassie

Wanneer de laptop met uitgenomen batterij op die

18 volt adapter niet wel opstarten is er iets goed mis met de laptop en zou ik eerst kijken of je 'm zonder accu aan het draaien krijgt. Ik zou er het geld niet voor over hebben een adapter te kopen en er vervolgens achter te moeten komen dat de laptop met een goede reden bij het vuil lag.

Succes.

"kees" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com... : Ik heb een oud nootbookje kunnen redden van de vuilcontainer maar alle draden waren helaas : al weg ;-( niemand weet meer waar die zijn gebleven. : Het grootste probleem is de voeding want het is een Toshiba Satelite en die heeft een externe : voeding van DC 19v 2.4 A maar nu heb ik wel wat oude computer zooi waaronder 2 voedingkjes : van een printer en die zijn DC 18v 1.7 A en daar kan ik de accu enigzins opladen maar de : laptop draaid er niet mee. : Is het mogenlijk om die 2 voedingkjes van DC 18v 1.7 A aan elkaar te knopen dus parralel : zodat ik DC 18v 3.4 A heb ......of werkt dat niet zo ? : : Ik ben hier een complete LEEK in dus als het verhaal lachwekend is ....;-) : : alvast bedankt.

Reply to
peet

"Bassie" schreef in bericht news:43aa993b$0$11066$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

optellen

hoor,

Voor een oud noteboekje ga je niet naar Conrad. Laptop adapters (220 volt) liggen tegenwoordig soms al bij de kringloopwinkel. Nieuw voor 1 euro per stuk.

MRe

Reply to
MRe

draden waren helaas

die heeft een externe

waaronder 2 voedingkjes

opladen maar de

knopen dus parralel

Parallel zetten kan wel, maar dan wel met een paar weerstanden koppelen om teruglopen van de stroom te voorkomen. Botweg parallel zetten van de adapters zal resulteren in het stukgaan van minimaal 1 adapter omdat ze elkaar stroom gaan leveren als de spanningen niet geheel gelijk zijn. Ik zou de minnen gewoon aan elkaar maken, en de plussen van de adapters beiden via een weerstand van 0,5 ohm (1 watt) koppelen aan de nootboek. Zodoende hef je eventuele spanningsverschillen voldoende op. Et voila, je adapter van 17,5 volt bij 3,4 ampere!!!! Dat zou voldoende moeten zijn voor de nootbook. B.

Reply to
Badman

Hoezo ? dan heb je toch te weinig ampere.....................

effe geprobeerd en hij werkt !!!!!!!!!!!!!!!!!

komt dat dan omdat die batterij (versleten) ook spanning trekt ?? of gaat de laptop eerst stroom uit de batterij halen

Reply to
kees

Een laptop heeft doorgaans niet zo heel veel nodig om op te starten en zelfs te werken, en met een 18v 1,7 Ampère voeding moet dat prima kunnen. Het duurt wel heel erg lang voordat de accu met een mindere adapter vol raakt, als ie dat al helemaal word. Sommige laadcircuits schakelen bij een te lage ingangs spanning zelfs helemaal af. EN het is niet denkbeeldig dat de spanning van de adapter bij vollast iets in elkaar stort. Vervolgens kan een defecte batterij veel stroom trekken en zelfs een voeding in elkaar trekken.

Ze hebben de laptop waarschijnlijk weggemikt omdat een accu meer kost dan het ding waard is, of simpel- weg niet meer te krijgen. Tip schrijf de typenummers die op de accu afgedrukt staan en probeer Google eens zou ik zeggen.

"kees" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com... : On Thu, 22 Dec 2005 13:31:58 +0100, "peet" wrote: : : Hoezo ? dan heb je toch te weinig ampere..................... : : effe geprobeerd en hij werkt !!!!!!!!!!!!!!!!! : : komt dat dan omdat die batterij (versleten) ook spanning trekt ?? of gaat de laptop : eerst stroom uit de batterij halen : : >Wanneer de laptop met uitgenomen batterij op die : >18 volt adapter niet wel opstarten is er iets goed : >mis met de laptop en zou ik eerst kijken of je 'm : >zonder accu aan het draaien krijgt. : >Ik zou er het geld niet voor over hebben een adapter : >te kopen en er vervolgens achter te moeten komen : >dat de laptop met een goede reden bij het vuil lag. : >

: >Succes.

Reply to
peet

"Badman" schreef in bericht news:doe714$9b3$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

....;-)

Opgelet, dit zijn geen gewone voedingen maar geschakelde voedingen die kan je wel in serie schakelen maar zeker niet parallel WT

Reply to
WT

Voedingen kun je alleen parallel zetten als de spanning, de inwendige weerstand en nog een paar factoren exact gelijk zijn.

NIET DOEN dus.

Hier bij mij een paar straten verder zit een pc-kringloopzaak en daar hebben ze letterlijk tientallen van die laptopvoedingen voor 2,50 euro per stuk in een grote bak liggen.

(flash warning)

--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:

en

enigzins

om

Gestabiliseerde voedingen (of ze nou lineair of geschakeld zijn) kun je prima parallel zetten als je ze koppelt met weerstanden. Elke voeding kan dan de eigen spanning stabiliseren en aan de uitgang kun je dan de dubbele stroom aftappen. Het enige verschil is dat de serie-weerstanden de gezamelijke voedingsspanning ietsje laten inzakken als je de voedingen belast, maar als je de weerstanden klein genoeg kiest valt dat wel mee. Eigenlijk zou je nog een uitgangselco (100 uF/25 volt) tussen de gezamelijke plus en min moeten zetten, maar dat zal in de meeste gevallen niet nodig zijn. Parallel zetten zonder weerstanden kan inderdaad niet want dan blaas je een van beide voedingen op (of beide als je een beetje pech hebt). B.

Reply to
Badman

"Badman" schreef in bericht news:dof7ko$1cbk$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

alle

koppelen

ze

adapters

nootboek.

voldoende

kan

gezamelijke

een

Ik kan je volgen als je het hebt over dioden en niet over weerstanden. WT

Reply to
WT

Satelite

zooi

te

zijn.

kan

dubbele

Nee, WEERSTANDEN. En wel van de voorgestelde 0,5 ohm per stuk (1 watt). Ik zal het een beetje uitleggen. De voedingen zijn bijvoorbeeld 18,1 volt en

17,9 volt. Dan sluit je ze parallel aan en dan zal (kan het zijn dat er ) een stroom gaat lopen van de voeding van 18,1 volt naar die van 17,9 volt. Dat is een slechte zaak want er is een grote kans dat de voeding daar niet tegen kan. De weerstanden zorgen ervoor dat er max. 0,2 / 1 = 0,2 ampere kan gaan lopen. Doordat de stroom nu beperkt is gaat er niets stuk. De weerstanden hebben nog een ander doel, en dat is het verdelen van de stromen over de beide voedingen. De voedingen zijn namelijk gestabiliseerd en zullen ten alle tijden hun spanning van 18,1 en 17,9 volt proberen te handhaven over hun uitgangsdraadjes. Als je nu beide voedingen via die weerstand van 0,5 ohm laat gaan, kunnen ze elk hun spanning handhaven aan hun uitgangsdraadjes en tegenlijk zorgen voor stroom aan de gecombineerde uitgang. Beide voedingen gaan dan ongeveer dezelfde stroom leveren, terwijl ze zonder weerstanden elkaars spanningsregeling zouden hebben verstoord. Kijk, 100% ideaal is het niet, maar het zal wel goed werken. Om het idealer te maken moet er een uitgangselcootje (100 uF / 25 v) en een kleine belastingsweerstand aan, want dan zullen beide voedingen altijd stroom leveren en elkaars regeling niet kunnen beinvloeden. Die belastingsregeling zou hier 100 ohm kunnen zijn (5 watt). Weglaten kan ook want de praktijk is gewillig, maar theoretisch is die belastingsweerstand en dat elcootje wel ietsje beter. Koppelen met dioden of zelfs zonder iets werkt wel als de voedingen niet gestabiliseerd zijn. Dan zakt de spanning bij belasting namelijk een beetje in en zullen de voedingen gezamelijk de stromen gaan leveren. Je gebruikt dan de interne weerstanden van de voedingen, maar een gestabiliseerde voeding heeft geen interne weerstand (die is namelijk nul ohm). Alles duidelijk? Met wat tekeningen en rekenvoorbeelden zou ik e.e.a. kunnen verduidelijken maar dat gaat wat lastig in een postje als dit. B.
Reply to
Badman