stroomtransformator onbelast brand door?

Van diverse mensen heb ik gehoord dat wanneer je een stroomtransformator niet belast hij door kan branden. Met belasten bedoel ik kortsluiten. Is dit zo en waarom komt dat dan? Een normale transformator brand niet door wanneer je hem niet belast (wanneer je hem kortsluit brand hij juist wel door!!).

Ok, dat je een stroomtransformator kortsluit met een amperemeter is logisch omdat de stromen in een bepaalde verhouding zijn en dat wil je juist weten!

Ik heb het over zo'n ding:

(helemaal links)

Reply to
Ivo Vermeulen

"Ivo Vermeulen" schreef in bericht news:Y3chc.9526$EV2.89505@amstwist00...

Ik denk dat je dan bedoeld dat er geen shunt zit aangesloten waar de (hoofd)stroom door loopt. Deze shunt wekt een kleine spanning op als er een stroom door loopt (doodgewoon een weerstand met een (erg)lage waarde). Deze spanning zal maar iets van een paar mV of een paar 100mV's zijn. Hier kan de (mV)meter wel tegen. Maar zodra je die shunt weghaald dan zet je de spanning van de installatie over diezelfde meter. Hier kan hij niet echt goed tegen... M.a.w.: rookontwikkeling

Al

Reply to
The Al Bundy

"The Al Bundy" schreef in bericht news:c63k0l$ufn$ snipped-for-privacy@news4.tilbu.nb.home.nl...

Ik denk dat ik iets te snel gelezen had, als je de klemmen van de stroomtrafo openlaat dan kan het zijn dat hier een hoge spanning op komt. Doorbranden lijkt me sterk, eerder doorslag van spanning.

Al

Reply to
The Al Bundy

Dat vraag ik me dus af. Ik heb ooit eens geinformeerd voor 3 stroomtransformatoren die ik met behulp van een keuzeschakelaar op een amperemeter kon schakelen. Ze waarschuwde mij dat je een stroomtrafo niet open mag laten hangen, hij kon dan doorbranden. En die persoon is niet de enige die mij dat kon vertellen want anders had ik het waarschijnlijk ook niet geloofd.

Reply to
Ivo Vermeulen

Hoi,ik zou niet weten vanwaar de energie zou komen om zo'n blok door te branden,in het slechtse geval zou er inwendig een vonkje kunnen overslaan maar verbranden zit er niet in. mvg. Luc

Reply to
Luc

"Ivo Vermeulen" schreef in bericht news:Y3chc.9526$EV2.89505@amstwist00...

Bij een niet afgesloten stroomtrafo kan de primaire- en dus ook de secundaire-spanning behoorlijk oplopen. Dat komt omdat bij zo'n trafo de kern altijd overbemeten is om het ding lineair te houden. Als je dan de pech hebt secundair een doorslag te krijgen (boog vorming) dan brand hij uit.

Hans

Reply to
JT van Es

De stroomtrafo kan wel degelijk verbranden , zelfs exploderen....dat komt omdat bij een open (secundaire) keten de gehele primaire stroom ook magnetiseringsstroom wordt.. het aantal AW (ampere windingen) moet elkaar opheffen, dat kan bij een open keten niet waardoor de inductie zo hoog op kan lopen dat er schade onstaat.

groet Manus.

Reply to
Manus

"Ivo Vermeulen" schreef in bericht news:Y3chc.9526$EV2.89505@amstwist00...

Ivo,

Een onbelaste transformator is in feite een spoel. Bij een "gewone" transformator - een beltransformator bijvoorbeeld - is de impedantie zo hoog dat de stroom klein blijft en de secundaire spanning maar een klein beetje groter wordt. Bij een stroomtransformator is de impedantie laag. Daardoor kan er een grote stroom door de primaire gaan lopen die een heel hoge secundaire spanning tot gevolg heeft. Als de isolatie daar niet op berekend is, krijg je vonken die een beetje materiaal verbranden. Dat verkoolde materiaal maakt de isolatie slechter, nog meer vonken, flinke stromen en de zaak fikt uit. Het verschijnsel is heel bekend uit de tijd van de buizenversterkers. Als er geen luidspreker op de uitgangstransformator was aangesloten, ontstonden er ook hoge spanningen. In de meeste gevallen ging dan trouwens de eindbuis eerder kapot dan de transformator.

petrus

petrus bitbyter

De essentie van een stroomtrafo is dat een draad die door de kern loopt in de primaire wikkeling en spanning opwekt die door een draaispoelmeter een stroom laat lopen die de hoofdstroom representeert. Sluit je nu geen meter aan dan zal de spanning al naar gelang de aangelegde spanning op de primaire wikkeling volgens de bekende formule te verkrijgen zijn. Bij een aangelegde spanning van bijvoorbeeld 400 volt zou je dan op enkele kilovolts uit kunnen komen. De isolatie is daar niet tegen bestand en deze slaat dan dus door. Met een kapotte stroomtrafo tot gevolg.

"Ivo Vermeulen" schreef in bericht news:Y3chc.9526$EV2.89505@amstwist00... | Van diverse mensen heb ik gehoord dat wanneer je een stroomtransformator | niet belast hij door kan branden. Met belasten bedoel ik kortsluiten. | Is dit zo en waarom komt dat dan? Een normale transformator brand niet | door wanneer je hem niet belast (wanneer je hem kortsluit brand hij | juist wel door!!). | | Ok, dat je een stroomtransformator kortsluit met een amperemeter is | logisch omdat de stromen in een bepaalde verhouding zijn en dat wil je | juist weten! | | Ik heb het over zo'n ding:

(helemaal | links)

Reply to
PeterK

Ok, de vele reacties hebben duidelijkheid gegeven. Het komt er op neer dat de primaire stroom een veld in de kern opwekt. Dit veld moet ergens naartoe en gaat naar de secundaire kant. Aangezien daar geen stroom kan lopen wordt dit vermogen omgezet in een spanning die daardoor zeer hoog kan worden. Doorslag kan het gevolg zijn.

Ik wil zelf stroomtrafo's gaan wikkelen, dat gaat best makkelijk en geeft zeer goede resultaten

dit heb ik uitgewerkt voor mezelf zodat ik dit niet kwijt raak). Via een elektronische schakeling wil ik het vermogen gaan meten. Het probleem is dat wanneer ik de schakeling uit schakel de stroomtransformatoren niet meer belast worden en door kunnen branden. Wanneer ik de stroomtrafo's met een paar dikke diodes antiparallel geschakeld belast kan er niks gebeuren. Ik moet dan een schakeling ontwerpen die de zaak kortgesloten houd. Misschien dat een laagohmige weerstand de zaak ook op kan knappen, maar ik ben bang dat de lineariteit naar de knoppen gaat (je gaat dan een secundaire spanning maken).

Reply to
Ivo Vermeulen

Lijkt me allemaal heel vreemd. De stroomtransformatoren die ik ken zijn allemaal gespecificeerd voor spanningsoutput: dus hoogohmig aansluiten.

Ben.

Reply to
Ben de Lange

zo

heel

van

uitgangstransformator

gevallen

Een paar dunne zenertjes antie-serie over de secundaire lijkt mij makkelijker.

Hans

Reply to
JT van Es

Dan zit er dus een afsluitweerstand ingebouwd.

Hans

Reply to
JT van Es

zo

heel

van

uitgangstransformator

gevallen

Ivo,

Hoe meet jij de secundaire stroom eigenlijk? Een standaardmethode is die stroom door een bekende weerstand te voeren en dan de spanning erover te meten. Die spanning moet dan in verreweg de meeste gevallen gelijkgericht worden. Zo'n gelijkrichter veroorzaakt inderdaad niet-lineaire gedrag. De meeste wisselspanningsmeters hebben dan ook een niet-lineaire schaal. Eigenlijk moet ik zeggen "hadden" want bij moderne meters worden de zaken elektronisch geregeld en is de schaal weer lineair (of digitaal).

Vergeet ook niet dat een stroommeter wel degelijk een eigen weerstand heeft. Voor kleine stromen kan die wel oplopen tot een paar kOhm.

Verder transformeer je niet alleen stroom maar ook spanning. Over de primaire staat wel degelijk een - weliswaar klein - spanninkje dat groter wordt als de stroom erdoor toeneemt. De secundaire spanning neemt dan ook toe en is dus ook een maat voor de primaire stroom.

Ik zou dus zeggen, bouw bij je stroomtransformators een vaste weerstand in voor de secundaire wikkeling en meet de spanning daarover met een hoogohmige (volt)meter.

petrus

petrus bitbyter

"petrus bitbyter" schreef in bericht news:PaEhc.132112$ snipped-for-privacy@amsnews02.chello.com...

Dit probleem is te ondervangen door een bruggelijkrichter direct op de secundaire te zetten en daar achter de afsluitweerstand (shunt).

Hans

Reply to
JT van Es

Je hebt dan 2x 0,7 volt verlies. Ik moet stromen van 5 tot 80 Ampere kunnen meten, dit betekent dat ik bij 5 Ampere een minimale spanning van

1,4 volt moet meten over de belastingsweerstand. Als 5 Ampere staat tot 1,4 volt dan staat 80 Ampere gelijk aan 22,4 volt. Dat is redelijk wat!

Ik zat zelf te denken om met een opamp een stroom naar spanning converter te maken. De opamp zal er voor zorgen dat de ingangsimpedantie van de meetschakeling zeer laag is. Op die manier kun je de zaak goed kortgesloten houden.

Maar misschien zit ik te moeilijk te denken. Ik ben benieuwd wat een amperemeter die tot 5 Ampere kan meten voor een ingangsimpedantie heeft.

Reply to
Ivo Vermeulen

Dat denk ik niet. Meestal moet je daar nog een voeding op aan sluiten. Ik ken ze wel maar heb daar niks aan omdat ik ze zelf wil maken. Vind 't veel leuker ze zelf te wikkelen en er achter te komen dat 't werkt (of niet). En het valt zeer goed te doen met een beetje geduld.

Reply to
Ivo Vermeulen

gelijkgericht

De

Je moet even in stroom denken. Door het toevoegen van die diode (brug) in de secundaire verander je secundaire stroom niet. Ergo de spanning over jouw shunt ook niet. De diode spanning (0,7..0,8V ? x2) is weliswaar afhankelijk van van de stroom maar heeft geen invloed op de shuntspanning. Wel moet je stroomtrafo voldoende spanning kunnen leveren.

Waarom moet de boel kortgesloten blijven? Je kunt je stroomtrafo en de bijbehorende belasting best zo uitleggen dat hij b.v. 10Volt krijg bij maximale stroom.

Globaal je de wortel uit de afsluitweerstand/overzetverhouding.

Hans

Reply to
JT van Es

Die dingen waar je spanning op moet zetten zijn geen simpele stroomtrafo's. Dat zijn kernen met een spleet waar een Hall sensor in zit. Om (door) de kern gaat de te meten stroom en veroorzaakt een magnetisch veld. De Hall sensor heeft dat door en stuurt via een versterker een stroom - die ook door de shunt gaat - door een tweede wikkeling zodat het magneetveld in de kern weer naar nul gestuurd wordt. Zero fluxe principe.

Hans

Reply to
JT van Es

gelijkgericht

De

Een "klassieke" stroommeter heeft een vrij hoge weerstand. Ik heb het dan over een draaispoelmeter waarvoor een flink aantal wikkelingen van heel dun draad wordt gebruikt. Die meters meten ook geen grote stromen. Zie je al 5A door zo'n dun draadje gaan? In de praktijk worden daarom voor het meten van grotere stromen shunts gebruikt. Weerstanden met lage waarde (en - relatief - groot vermogen) die parallel aan de meter worden gezet. Hoe groter de stroom, hoe lager de shuntweerstand. Ik heb zelf een meter liggen die standaard 50uA volle uitslag heeft. Met shunts zijn de bereiken uit te breiden van 0,5 tot 50mA. Als je in een bestaande schakeling wilt kunnen meten zonder de de verbinding te hoeven doorknippen laat je de shunt gewoon in de schakeling zitten. * Maar dit alles geldt voor gelijkstroom! * Voor wisselstroom moet je gelijkrichten of een ander soort meter gebruiken, een weekijzermeter bijvoorbeeld of een hittedraad meter. Typen die je niet veel meer tegen zult komen omdat ze voor de meeste toepassingen achterhaald zijn door elektronische meters.

Voor het meten van wisselspanning met een draaispoelmeter worden geen Si-diodes gebruikt maar speciale meetgelijkrichters. Daardoor - en door wat andere maatregelen - kunnen duurdere meters hun schaal toch lineair houden. Toch loop je bij lage spanningen tegen de doorlaatspanning van de diode aan.

Om wisselstromen te kunnen meten worden stroomtransformators gebruikt. Deze doen tegelijkertijd dienst als shunt en als stroom naar spanningomzetter. Dit door de secundaire met een weerstand te belasten. De gelijkgerichte spanning kun je dan "gewoon" meten. De schaal is natuurlijk zonder problemen in Ampères te ijken.

petrus

petrus bitbyter