ventilator wc

mmmm.... dat gaat denk ik niet werken, als ik er zo eens goed over nadenk. Nu is het immers zo dat de ventilator draait zolang de lamp brandt en daarna nog nadraait.

Reply to
peter.govaere

Nog beter nadenken dus: de ventilator gaat aan en de timer wordt gestart zodra er spanning op komt te staan.

Klopt, alweer te snel, het moet precies andersom, dan waar ik op reageer. Sorry, Cees

Reply to
Cees

stap voor stap :

Lampt brandt niet. Ventilator krijgt continu stroom en draait ook constant (is nu ook zo).

Schakelaar wordt omgezet.

Lamp krijgt stroom. Ventilator niet, maar de timer laat de ventilator nadraaien.

Er wordt gefaxt.....

Schakelaar wordt omgezet.

Lampt brandt niet. Ventilator krijgt continu stroom en draait ook constant

Tenzij ik lang op het toilet zit, draait de ventilator dus eigenlijk altijd.

Reply to
peter govaere

Op Wed, 27 Dec 2006 06:12:03 GMT, meende "peter govaere" te moeten toevoegen.

Totdat de timer na bijv 5 min HO zegt.

Nee, want de ventilator krijgt dan geen stroom meer.

Totdat de timer HO zegt.

Zolang het licht brandt kan de ventilator niet draaien.

groetjes Henk

infoDIT@WEGpc-freak.nl   [haal "DIT WEG" weg]
http://www.pc-freak.nl
#Spelling & Grammatica zijn volgens mijn grijze boekje#
Reply to
~PCfreak©~

"~PCfreak©~" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Ja, maar is het niet zo dat zo'n timer pas begint te timen als de spanning van de lamp af gaat (bij een "normale" bedrading bedoel ik dan)?

Dus stel je even de situatie voor zoals ze nu is:

  1. Lamp krijgt spanning, ventilator heeft deze continu.
  2. Ventilator ziet op "lampaansluiting" dat lamp spanning krijgt, hij gaat draaien. Hij _blijft_ draaien zolang het licht brandt.
  3. De lamp wordt uitgedaan. De ventilator ziet dat en nu pas begint de timer te werken.

Bij het systeem met de wisselschakelaar ziet de ventilator nooit dat het licht aan is want op het moment dat de ventilator spanning krijgt, krijgt de lamp die niet meer. Ik denk dus dat Peter gelijk heeft als hij zegt dat het niet zal werken.

Volgens mij werkt zo'n timer niet zo lang de lamp brandt. Maar dat weet ik dus niet zeker, dan zal Peter even moeten checken. Als dat het geval is, dan werkt het voorgestelde systeem niet. Op

staat dat zo'n timer zo werkt. Ik heb nooit een ventilator met timer ingebouwd, maar ik ga er dus van uit dat deze drie aansluitingen heeft: Fase, nul en "lamp" om te "zien" of het licht aan is (dat staat dan weer niet in dat foldertje). In dat geval zou je parallel aan de lamp een trafootje met gelijkrichter, forse elco en relais kunnen zetten. Dat relais schakelt dan tussen fase en "lamp" (waar je dan de lamp niet meer op aansluit). Door de grote elco blijft het relais nog even aangetrokken na doven van het licht zodat de ventilator, die dan spanning heeft, wel ziet dat het licht brandt (wat het dus eigenlijk niet meer doet, je bedriegt de ventilator) en dat het meteen ook weer uitgaat (elco is leeg). Dan gaat hij nadraaien.

Volgens mij zou het zo wel moeten werken. Een andere oplossing is natuurlijk de timer uit de ventilator vervangen door eentje die wel begint met "timen" als er spanning op komt. Een soort inschakelvertraging maar dan andersom.

Groetjes, Rene

Reply to
Rene

Waarom zou dat niet mogen???

***************************************** "peter govaere" schreef in bericht news:oU2kh.256790$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...
Reply to
Eric

Voorzover ik weet begint bij die dingen de timer te lopen op het moment dat ze worden ingeschakeld. Als dat pas bij het uitschakelen gebeurt, dan werkt de wissel/hotelschakeling uiteraard niet. In dat geval heeft Xpelair een oplossing: een ventilator met een inschakelvertraging (van 2 minuten; plastisch aangeduid als "plasvertraging"): DX100VTD.

Neen dus.... ik heb hier toch al diverse malen getypt dat de ventilator continue draait als de lamp brandt...

De mijne heeft dat ook ..... in combinatie met een uitschakelvertraging.

Reply to
peter govaere

"~PCfreak©~" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Toch wel er gaan 3 draden naar de ventilator... 1 schakeldraad en 2 draden voor de "normale" 220...

Neen dus....

Je snapt het niet... er is enkel een UITSCHAKELvertraging die zorgt voor een naloop....

Reply to
peter govaere

Op Wed, 27 Dec 2006 17:48:02 GMT, meende "peter govaere" te moeten toevoegen.

Ik hou het hier voor gezien.

[...]

Er is een oplossing en dat is een drukknopje installeren en op dat knopje drukken, als het licht aan is, om die ventilator aan te zetten als het nodig is.

Bert RvB.

Reply to
Bert ( A W RvB )

"Eric" schreef in bericht news:7K2dnaslO6-MGw snipped-for-privacy@fiberworld.nl...

sorry...was een beetje melig...

Reply to
peter govaere

Je zou ook een gassensor de ventilator kunnen laten aansturen.

Reply to
Patrick de Zeester

"peter govaere" schreef in bericht news:mlykh.259414$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

Peter,

En zou het een oplossing kunnen zijn als je de ventilator IN de wc plaatst? De geur (tjes) hebben dan zelfs geen kans in de ruimte te komen. En de rest (afval) delen zijn gelijk verkleind en kunnen in de zak voor keukenafval.

Zomaar een wild idee hoor ;-)))))

Reply to
hulpzoeker cq aanbieder

"peter govaere" schreef in bericht news:mlykh.259414$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

constant

ventilator

draden

voor een

Verwijder deze uitschakelvertraging en plaats in de "normale 220" een (instelbaar) tijdrelais dat via de hier eerder besproken wisselschakelaar en de "schakeldraad" en "nul" aangestuurd wordt. Vanaf de te plaatsen wisselschakelaar is uiteraard een tweede schakeldraad nodig

Wisselschakelaar stand 1 = licht aan Wisselschakelaar stand 2 = licht uit + relais gesloten (ventilator draait) gedurende ingestelde tijd waarna relais afvalt en ventilator stopt.

Reply to
bestweter

"hulpzoeker cq aanbieder" schreef in bericht news:RwNkh.260627$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

Mmmmm..... je hebt al betere ideeën gehad... :-)

Reply to
peter govaere

"peter govaere" schreef in bericht news:rQ6lh.262328$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

bericht

voor

Echt nieuw is het idee niet:

Google: circa 50 pagina?s in het Nederlands voor toiletpot geurafzuiging waaronder:

bestweter

Voor een echt effectieve werking moeten ze natuurlijk wel vacuum zuigen...

Zit je meteen vast aan de pot geklemd.

Reply to
Patrick de Zeester