UPS

Hallo,

Ik heb een alarm en ik wil een UPS inzetten van 650VA voor de voeding van een QuattroVox als de stroom uitvalt. Ik ben geen technicus, zo ik hoop dat jullie mij onderstaande, misschien in sommige ogen, domme vraag willen beantwoorden:

- Is 650VA hetzelfde als 650 Watt ? Zo niet, hoe kan in berekenen wat de maximale belasting mag zijn van de UPS. De Quattro Vox verbruikt in rust 4,5 W en aktief tot 10 W

Gr. Simon

Reply to
Simon Torm

Simon Torm Hallo,

Alleen bij een cosphi van 1 is 650 VA hetzelfde als 650 Watt.

Zo'n kleine belasting kan die UPS gemakkelijk trekken.

--
Peter van Merkerk
peter.van.merkerk(at)dse.nl

Klopt. Ik heb zo'n vermoeden dat het hier om een APC Back ups gaat. Specs:

Output power capacity 650 VA Output power capacity 400 Watts Max Configurable Power 650 VA Max Configurable Power 400 Watts Nominal output voltage 230 VA

De centrale zal op zijn best 40 uur werken, maar zolang duren stroomstoringen bijna nooit.

Bert

Reply to
Bert

Bert en Peter,

Dank je voor het antwoord, zeer duidelijk. Ik heb nog 1 vraag en dat is of het mogelijk is een berekening te maken van de hoeveelheid stroom die de UPS gebruikt bij het gewoon aanstaan.

Alvast bedankt voor de moeite, Simon

Reply to
Simon Torm

Simon Torm Bert en Peter,

Nee, dat zal je in de handleiding moeten opzoeken. Maar waarschijnlijk meer dan dat de Quattro Vox zelf gebruikt.

--
Peter van Merkerk
peter.van.merkerk(at)dse.nl

Heel weinig. Het betreft hier géén 'true-online' UPS. De stroom loopt er doorheen en de UPS grijpt in als het nodig is. Bij normale stroomvoorziening staan de accu's onder druppellading. Alleen als ie lege accu's moet bijladen trekt ie forse stroom. ALLEEN..... Een adder onder het gras, mijn antwoord in een vorige posting was fout. Ik ga er nog steeds van uit dat het om een APC apparaat gaat. Zij zeggen zelf, dat bij een verbruik van 50W het apparaat het 1 uur en 9 minuten uithoudt. Bij 10W is dat slechts een uur of 6. Kijk maar op:

En daar zit 'm dus de kneep. Je mag het apparaat belasten met een vebruiker van 650 VA, maar er zitten geen accu's in van 400 Watt-uur. Als je 'm daadwerkelijk belast met 400W zijn de accu's in minder dan drie minuten leeg!

Bert

Reply to
Bert

of

UPS

De vragensteller heeft niet gezegd om welke UPS het hier gaat. Ik heb thuis ook een UPS staan die 400 Watt kan leveren, maar die is niet van hetzelf merk/type waar jij het over hebt.

Dit soort UPSen zijn dan ook bedoelt om de PC een kans te geven om netjes af te sluiten, niet om lange periodes te overbruggen. Naar hoe lang die UPS het uithoudt bij een belasting van slechts 10 Watt kan je slechts gissen. Het verband tussen de belasting en de tijd die de UPS kan overbruggen hoeft niet lineair te zijn. Daarnaast is de overbruggingstijd ook nog afhankelijk van de omgevingstemperatuur.

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

Probeer het eens uit!

De OP wilde er geen PC aanhangen.

Maar dat is ie wel.

Speelt nauwelijks een rol bij ons klimaat.

Bert

Reply to
Bert

Was het maar zo. Hoe langzamer je een accu ontlaadt, hoe meer energie (in Ah) je eruit haalt. Ofwel: als je er een twee maal zo grote belasting aan hangt, dan houdt die het _minder_ dan de helft van de tijd vol.

Ik heb de getallen niet bij de hand, maar IIRC is er toch best een behoorlijk verschil tussen bijv. 30° en 0° omgevingstemperatuur.

--
Maurice                                    mauricej (at) xs4all (dot) nl
Reply to

Dank aan allen welke geantwoord hebben.

Gr. Simon

PS, leuke discussue :-)

Reply to
Simon Torm

Vergeet alleen niet dat je in het slechtste geval de accu's iedere 3 jaar moet vervangen. Als je enkele malen per jaar de accu's een stukje ontlaad, dan houden ze het wel langer uit.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl