LEDs aansluiten op 230V wisselspanning

Hallo,

Ik zou graag de neonlampjes in een aantal schakelaars vervangen door rood en groen gekleurde high brightness LEDs. Het gaat om dubbelpolige schakelaars en het lampje staat gewoon parallel over de schakelaar zodat het brandt wanneer de schakelaar aan staat. De schakelaars schakelen gewoon 230V netspanning.

| | | | \ \ \=======\===| \ \ | | |--(X)--| | |

De lamp zou vervangen worden door:

LED R +--|>|--+

--/\/\/--| |-- +--|

Reply to
Werner

Je bent verkeerd bezig. Je hebt in ieder geval een weerstand met meerder watts nodig (7 watt in jouw voorbeeld). Een led werkt alleen met gelijkspanning.

Harrie

Reply to
Harrie Geerts

Zet er nog een condensatortje bij, led brandt dan wat langer dan de halve cycle. (Cond. moet dan wel tegen negatieve spanning kunnen, +- -1volt als ik het goed voor heb)

Juist ?

Reply to
Annelies COLMAN

"Werner" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.telenet.be...

Reply to
Joop

"Joop" schreef in bericht news:TjaSb.10083$ snipped-for-privacy@amsnews02.chello.com...

Waar staat je reactie? Harrie

Reply to
Harrie Geerts

"Werner" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.telenet.be...

Ik heb hier een schema van een 220 V-LED. Waar zou ik die eventueel naar toe kunnen sturen? Het is een scan uit een schakelingen-boek van Elektuur. Bij mijn vorige bericht drukte ik te vroeg op de knop "verzenden".

Joop.

Reply to
Joop

kijk even op deze pagina

en dan onder: ac powered leds

suk6 der rudi (de kwoothommel)

"Werner" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.telenet.be...

Reply to
der-rudi

Een LED is in eerste instantie een diode.

D.w.z. dat een LED ook kan `gelijkrichten`

Een LED opgenomen in een wisselstroom circuit (met de juiste voorschakelweerstand) zal dus gewoon geleiden (en dus `branden`) in de halve periode van de betreffende wisselspanning waarop de LED in geleiding gaat (afhankelijk van hoe deze is gepositioneerd)

Een LED zendt tijdens zijn geleidingsmodus, elektromagnetische straling uit. Afhankelijk van de gebruikte `materialen`, waaruit de diode is opgebouwd, zien we deze straling als zichtbaar `licht`.

Bedenk; LED betekent; Licht Emitterende Diode.

Waarbij je voor `licht`, elektromagnetische straling moet lezen.

(Denk maar aan een infrarood LED, die zendt `licht`uit, welke wij niet kunnen zien)

Aroen.

Reply to
Aroen

"Werner" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.telenet.be...

Heel goed. Je berekening en inzichten zijn goed.

Denk er wel aan dat je weerstand nogal wat te verwerken krijgt. Elektronica echt niet moelijk heeft je vast wel geleerd dat het vermogen van de weerstand is U x I. bij 230 Volt en 28 mA is dat 6,5 Watt. Dit is een wat gratere weerstand, en kan behoorlijk warm worden.

Je kunt beter een LED nemen bij een lagere stroom al goed licht geeft. Als je eeens op de website van bv Conrad

gaat kijken kun je ook de gegevens van de low-currend LED's vinden. ( klik op de afbeelding) Een Led voor 5 mA; R = U/I 230 / 0,005= 46 kOhm Vermogen 1,2 Watt Of de schakeling met de condensator, zoals in een andere link al aangegeven is. De condensator dient dan wel minimaal voor 300 Volt geschikt te zijn, maar deze wordt niet heet.

Jantje

Reply to
jantje

Neem een condensator van 270nF met een spanning van 400 volt schakel die in serie met de Led en antiparallel geschakelde diode en je bent klaar.

"Werner" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.telenet.be... | Hallo, | | Ik zou graag de neonlampjes in een aantal schakelaars vervangen door | rood en groen gekleurde high brightness LEDs. Het gaat om dubbelpolige | schakelaars en het lampje staat gewoon parallel over de schakelaar zodat | het brandt wanneer de schakelaar aan staat. De schakelaars schakelen | gewoon 230V netspanning. | | | | | | | | | \ \ | \=======\===| | \ \ | | | | |--(X)--| | | | | | De lamp zou vervangen worden door: | | LED | R +--|>|--+ | --/\/\/--| |-- | +--|

Reply to
PeterK

Dit is een gevaarlijke uitspraak. De maximale sperspanning bij een LED is van een heel andere orde (veel lager, enkele volts).

Met een beetje pech is het dus een halve periode licht, en in de volgende halve periode 'kaduuk'.

Groeten Eric

Reply to
Eric Rullens

Alvast bedankt iedereen voor jullie antwoorden!

Ik heb eigenlijk totaal niet stilgestaan bij de vermogensontwikkeling in de voorschakelweerstand. Maar het klopt inderdaad dat de weerstand met 7 Watt gaat lopen. Eigenlijk wel wat absurd om een LEDje te laten branden dat amper iets verbruikt.

Ik ben dan maar op zoek gegaan naar schakelingen die iets energiebewuster zijn. Via Circuits Online ben ik onder andere de schakeling van Elektuur tegengekomen waarover Joop sprak (die hoef je dus niet meer te mailen, maar toch bedankt!). Op Circuits Online stond nog een ander schema dat door de gebruikers van die site aangeraden wordt:

(het bovenste schema)

Dit zou een stroom van 14 mA door de LED moeten geven. Ik heb echter 20 mA nodig in mijn toepassing (de 30 mA die ik eerder gaf was fout - ik had de specificaties van de LEDs niet goed gelezen).

Hoe herdimensioneer ik de schakeling voor 20 mA? En heeft de spanningsval over de LED invloed (1.85V voor de rode, 3.5V voor de groene)? Welke vermogens dienen R1 en R2 te hebben? Helaas ken ik te weinig van elektronica om de werking van de schakeling volledig te begrijpen.

der-rudi: Bedankt voor die link. De schakeling waarnaar u verwijst is in wezen dezelfde schakeling als die van Circuits Online.

jantje: Ik zou inderdaad low current LEDs kunnen nemen, maar ik heb een hoop high brightness LEDs liggen. Nogal dom om die relatief dure LEDs niet te gebruiken :)

Met vriendelijke groeten,

Werner

Reply to
werner

"werner" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.telenet.be...

C R L

-----][-+---===----l>l-+------- l-----l

Reply to
Rob / kabel-inter.net

Kun je dit toelichten aub? Het viel me ook al op in de schakeling van Circuits Online dat de condensator een speciale rol speelt, maar ik begrijp niet goed hoe en waarom. In mijn beperkte kennis dient een condensator voor het opslaan van energie. Hier schijnt de condensator als een soort weerstand gebruikt te worden.

Dus voor 20 mA heb ik 500 nF nodig?

Met vriendelijke groeten,

Werner

Reply to
werner

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

Yep.....470 nF/400Volt omdat dit een gangbare waarde is.

Teveel onderdelen, het gegeven schema van mij werkt hier al minstens 15 jaar dag en nacht als indicatorlichtje voor een nooduitgang.

--
CU, Rob - Owner of usenet....incl nl.test !!
BTW, waar kan ik internet downloaden ?

PeterK schreef in berichtnieuws snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

weerstandje van 1K8 in serie voor stroombegrenzing en hij is helemaal goed

Reply to
Dakduvel

"Peter van Merkerk" schreef in bericht news:bvbt76$qjhcd$ snipped-for-privacy@ID-133164.news.uni-berlin.de...

Het schema kan natuurlijk eenvoudiger. Je behoefd geen bruggelijkrichter en zenerdiode te gebruiken om je LED te laten branden. Een Led is niet zo erg gevoelig voor stroomschommelingen, zolang de stroom maar lager is dan de toelaatbare. Ga maar eens experimenteren met een regelbare voeding. Een 20 mA LED geeft nog volop licht bij 15 mA Het voorbeeld uit het schema.

1 uf = 3180 ohm bij 50 hz. Jij zou 7666 ohm moeten hebben volgens je schema. De formule is Rc = 1 / ( 2 x pi x f x C) f = frekwentie, bij ons normaal 50 Hz pi = 3,14 C = capaciteit in Farad Rc = weerstand in ohm (als je de waarde van C in uF neemt, dan wordt de weerstandswaarde in Mohm) omgezet: C = 1 / (2 x 3,14 x 50 x R) C = 1/ (3140 x R) C = 1/ (314 x 7666) = 0, 4 uF

Zo zou het volgens mij ook moeten lukken. Dus een condensator van 0,39 uF (gangbare waarde) in serie met de LED. Maar wel een diode antiparrallel over de LED, of twee anti-parrallel geschakelde LED's nemen.

Experimenteren: begin met en te kleine condensator. De stroom door de LED is dan te laag. Elke keer een stapje groter proberen. Denk om de hoge (400 V) of 300 V wissel werkspanning van de condensator.

En....alles kan onder de netspanning van 230 Volt komen te staan. Dus oppassen, en nergens aankomen.

Jantje

Reply to
jantje

Uiteraard, het ging dan ook om de uitleg wat de condensator doet.

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

"Werner" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.telenet.be...

Werner,

Zoals je het getekend hebt, klopt je berekening helemaal. Je bent alleen vergeten het vermogen van de weerstand te berekenen. Dat wordt P=U*I=230*0,03=6,9W. In de praktijk zal dat een 10W weerstand worden en die wordt behoorlijk heet. (Niet omdat het een 10W weerstand is maar omdat je er die 6,9W in verstookt.) Je kunt daar nog wat aan doen door de 1N4007 in serie met de LED te zetten. Dat scheelt de helft. Maar dan nog ontwikkel je te veel warmte voor mooi.

Ik denk dat je beter eens naar high efficiency LEDs kunt kijken. Die geven al behoorlijk licht bij 1 à 2mA. Dan kom je op een weerstand van pak hem beet 120K/0,5W. Om zo veel mogelijk licht te krijgen moet je beide fasehelften benutten. Dat kun je doen door met goedkope Si diodes (1N4148 o.i.d.) een brugschakelingetje te maken. Dat brugje komt dan in serie met de weerstand. De LED krijgt dan de gelijkstroom. Kom je nog licht te kort, dan kun je makkelijk nog een tweede - en zelfs een derde LED in serie met de eerste zetten. Tweemaal tot driemaal zoveel licht voor hetzelfde geld.

petrus

petrus bitbyter