Controle eenvoudig schema

Hallo,

Een tijdje terug ben in vrezelijk goed geholpen door jullie, maar zou graag nog eens een beroep op jullie willen doen.Omdat ik met duure componenten werk, en ik het zonde vind als die tot lava worden omgezet.

Ik heb een BtKit

waarmee ik een 6v printplaat relay wil aansturen middels de digitale 5v TTL uitgang van de BtKit. Nu wil ik dit doen middels een BC547 aan te sturen met de 5v uitgang van de BtKit. Ik begrijp dat hiertussen een weerstand moet, maar de waarde van deze weerstand heb ik graag julie hulp bij. Ook staat mij vaag iets bij dat ergens in de schakkeling een diode tussen moet om de BC547 niet op te blazen.

Als laatste voor die zelfde BtKit maar dan voor de digitae ingang zou ik een "pulldown" weerstand aan moeten sluiten om het zogenaamde klapperen tegen te gaan. Maar wederom welke waarde heeft deze weerstand nodig. Mischien is het ook verstandig om een pulldown weerstand op de BC547 te zetten , dit hoor ik ook graag.

Kortom een hoop voor jullie mischien domme vraagjes, maar zou enorm mee geholpen zijn !!

gr Rene

--
Let op, zeer verslavend !!
http://www.easyfactuur.com/jawbreaker

"Rene" schreef in bericht news:434a51dd$0$11078$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Rene,

Zo sluit je een relais aan:

+6V-----+---+ | _|_ - |_/_|- Si^ | | | +---+ | ___ |/ in -|___|--| BC547 1k |>

| GND----------+------- created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

Die 1k weerstand is niet kritisch maar maak hem niet lager dan 270 Ohm. Voor de diode is elke gewone silicium diode te gebruiken. Een 1N4148 bijvoorbeeld. Voor het sturen van een 6V relais heb je uiteraard wel een 6V voeding nodig.

Een trekweerstand zou ik in een toch wel dure kit standaard verwachten. Open ingangen kunnen inderdaad gaan "klapperen". Dikwijls wordt hiervoor een 10k weerstand gebruikt die overigens zowel aan Vcc als aan GND geknoopt kan worden. Het is maar wat je op een verder niet aangesloten ingang wilt hebben. Een op die ingang aan te sluiten apparaat moet aan zijn uitgang dan natuurlijk wel een halve mA kunnen leveren of verwerken.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

"petrus bitbyter" schreef in bericht news:434a8b2b$0$782$ snipped-for-privacy@reader20.nntp.hccnet.nl...

Hoi,

Het werk, vreselijk bedankt !! Vind het programma

trouwens ook erg makkelijk, wel jammer dat ie Duts is.

gr. Rene