Stroom naar spanning omzetter

Hoi,

Ik zoek een schakelingetje om een stroom van 4 tot 20 mA om te zetten naar 0 tot 10 V. Heeft iemand zoiets of weet iemand soms een link op het internet. Schakelingen voor de omgekeerde omzetting vind ik genoeg... maar dat is niet echt de bedoeling. Ik kan natuurlijk zelf zoiets ontwerpen, dat is het probleem niet, maar dat geeft me het gevoel het "warm water uit te vinden" want ik denk dat dit probleem vrij klassiek is...

Vriendelijke groeten,

Ilse

Reply to
Ilse Joostens

"Ilse Joostens" schreef in bericht news:Uk2fb.54693$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

0

internet.

niet

dat

CU, Rob - Vanaf 1 november is onze site
www.kabel-inter.net - alleen nog via de mirrorsite
www.kabelinternet.nl-netwerken.com - te bereiken.
Dit is een tijdelijke situatie en zal ongeveer 4 weken duren.
Reply to
Rob / kabel-inter.net

Met een 500 Ohm weerstand kom je al een heel eind. 4mA geeft dan 2V,

20mA geeft 10V. Als je perse 0-10V wilt hebben, kun je beter een lagere weerstand nemen, de spanning versterken en en er 2V aftrekken. Paar opamps en wat weerstanden.
Reply to
Reinier Gerritsen

"Reinier Gerritsen" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.solcon.nl...

naar 0

internet.

niet

dat

Ikzelf denk in eerste instantie ook in die richting, stroom naar spanningsconversie met een opamp en een weerstand (is ietske beter dan alleen een weerstand), vervolgens van die spanning een waarde aftrekken (afhankelijk van de dimensionering van de stroom naar spanning converter) en tenslotte de boel zodanig te versterken dat ik keurig 0 tot 10V krijg. Daarbij moet er dan ook nog gelet worden dat op de uitgang geen negatieve spanning kan komen als om wat voor reden ook de stroomlus per ongeluk zou verbroken worden (0 mA dus). Dat zou de AD-converter die volgt niet zo prettig vinden... Praktisch gezien inderdaad wat opamps weerstanden en condensatortjes, helaas heb ik dat wel acht keer nodig waardoor deze aanpak wat omslachtig lijkt. Verder is ook nog een symmetrische voeding nodig en een referentiespanningsbron (spanning om af te trekken). Nu bestaat er een IC'tje dat 0-10 V keurig kan omzetten naar 4-20 mA, namelijk de AD694, dit met een assymetrische voedingsspanning. Ik vraag me dan ook af of er geen IC bestaat dat het omgekeerde doet, dat zou het aantal gebruikte componenten gevoelig doen verminderen. Alleen heb ik tot nu to nog niets in die richting gevonden.

Ilse

Reply to
Ilse Joostens

Waarom is dat beter? Mag je niet zo'n grote spanningsval op je 4-20mA signaal hebben o.i.d.?

Als je een op-amp neemt die geschikt is voor enkele voeding (en een enkele voeding gebruikt), kan je nooit onder 0 komen.

Je hebt een AD converter en dus waarschijnlijk een processor. Is wel zo makkelijk om daar even wat af te trekken. Tevens heb je nu de mogelijkheid om fouten (kabelbreuk o.id.) te constateren.

En die symetrische voeding lijkt mij niet echt nodig, zie boven.

Geen idee of ze er helemaal niet zijn (AD, TI, NS afgezocht?), maar omdat een weerstand veelal voldoet zal er wel niet veel animo voor zijn.

--
Stef

Blessed are they who Go Around in Circles, for they Shall be Known as Wheels.
Reply to
Stef

"Stef" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@internet.stef.home...

Een stroom/spanning converter met een opamp geeft minder aanleiding tot onnauwkeurigheden door belasting van de uitgangsspanning. Als je alleen een weerstand gebruikt moet je ook rekening houden met de ingangsweerstand van de volgende trap. Concreet is het effect van dit alles relatief gering bij deze toepassing (stromen in mA, niet in µA of zo en volgende trap is een ingang van een opamp), dus misschien toch maar alleen een weerstand...

en

Als we alleen een weerstand en geen opamp gebruiken voor de stroom naar spanning omzetter dan hoeven we nergens inverterend te versterken, dan kunnen opamps voor enkele voeding perfect dienen.

aanpak

en

Dat is perfect mogelijk, maar dan wordt 20 % van het meetbereik van de AD-omzetter niet benut wat de nauwkeurigheid van de meting vermindert. Ik gebruik nu al een 12-bit AD-omzetter om toch redelijk wat resolutie te hebben. Detectie van kabelbreuk lijkt mij niet echt noodzakelijk via deze weg en kan ook op andere manieren gebeuren, bijvoorbeeld door de stroomlus ook nog door de led van een optocoupler te sturen.

me

aantal

In elk geval bedankt voor het brainstormen, het is altijd leuk het probleem vanuit verschillende invalshoeken te bekijken en zo gezamenlijk tot een betere of eenvoudigere oplossing te komen.

Ilse

Reply to
Ilse Joostens

"Ilse Joostens" schreef in bericht news:sEffb.55660$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

probleem

Dan zou ik je aanraden om Pepperl & Fuchs te nemen.......kant en klaar.

--
[...]

Ilse,

Een idee van een onwerpje heb ik op alt.binaries.schematics.electronic gezet. Lijkt me eenvoudiger dan zoektochten op het net. Een paar punten verdienen de aandacht:

- De opamp moet bij enkelvoudige voedingspanning een uitgangsspanning van 0V kunnen maken (rail to rail.)

- Een alternatief is een tweevoudige voedingsspanning maar dan moet je maatregelen nemen om te voorkomen dat de uitgangsspanning negatief wordt als de ingangsstroom wegvalt.

- De 12V moet stabiel zijn. Fouten in de 12V werken door in de uitgangsspanning en zouden de nauwkeurigheid van een 12 bits ADC wel eens waardeloos kunnen maken.

pieter

petrus bitbyter

"petrus bitbyter" schreef in bericht news:Oxlfb.60414$ snipped-for-privacy@amsnews02.chello.com...

naar

0V

als

Dank je voor het schema, een opamp vinden die tot 0V kan is geen probleem, daarmee vervalt de noodzaak van een symmetrische voeding. Voor de 12 V voorzie ik een 7812 met de nodige condensatortjes errond, dat zou stabiel genoeg moeten zijn. Wat de 0,8V die moet afgetrokken worden betreft denk ik in de richting van een gezamenlijke referentiespanningsbron voor alle 8 omvormers.

Groetjes,

Ilse

Reply to
Ilse Joostens

Probeer 'ns een RCV420KP van Burr-brown. Die doet wat jij wilt, echter tussen 0 en 5 volt.

Groet,

Ronald Ilse Joostens schreef in berichtnieuws q9Hfb.58553$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be...

is

maar

dit

van

eens

ik

Reply to
rubby.bubby

Maar als je er toch een A/D converter achter set, waarom trek je (het resultaat voor) die 4 mA niet gewoon van het A/D resultaat af?

Wouter van Ooijen

PICmicro chips, programmers, consulting

Reply to
Wouter van Ooijen (www.voti.nl

20% van het meetbereik opofferen staat (bij 12 bits) gelijk aan een kwantiseringsfout van 3e-4 ipv 2.4e-4. Voor die 0.06% ga jij dus een reeks opamps en weerstanden invoeren. Ik neem aan dat al je opamps een verwaarloosbare offset hebben, en al je weerstanden 0.01% of beter zijn? Of ga je alles afregeken met cermet trimpots? Wouter van Ooijen