serie schakelen van bronnen

hoi,
    ik heb een sirene die werkt op 48V DC. Ik zou die willen gebruiken op
kamp met de jeugdbeweging. Ik heb echter enkel voedingen die 24VDC
uitsturen. Mag je elektronisch afgevlakte voedingen in serie schakelen om
48V te bekomen? Of lukt dat alleen maar met batterijen? De sirene verbruikt
maar 1,5A, en mijn voedingen van 24V kunnen elek 5A aan.

Re: serie schakelen van bronnen

Simpel: als de uitgangen van de voedingen helemaal gescheiden zijn van het
lichtnet en de (rand)aarde, kun je ze in serie zetten. Als de min van beide
voedingen is doorverbonden met de randaarde van het lichtnet, kan dit
natuurlijk niet - je zou dan de 'onderste' voeding kortsluiten.

Succes ermee,

Richard Rasker

--
Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl /

Re: serie schakelen van bronnen
op
om
verbruikt
beide
Komt dat vaak voor? Volgens mij kan wat Benny voorstelt zonder enig
probleem.

Re: serie schakelen van bronnen

Dat getuigt volgens mij van een slecht ontwerp van de voeding.  Het zou
de voeding in kortsluiting leggen als je per ongeluk een kabel aan de +
(rode plug) legt en het andere uiteinde van de kabel per ongeluk tegen
de kast van de voeding komt. Bij een lek van de 220V en een slechte
aarding zou ook de zwarte kabel van de laagspanning onder gevaarlijke
spanning staan.

Om de draden voor HF te ontkoppelen leg ik in mijn voedingen elke pool
met kondensatoren aan het chassis, de lage spanning hou ik overal
gescheiden.

Re: serie schakelen van bronnen
Hoe bedoelt u? Zet u gewoon 2 condensator tussen beide polen en de aarde?
Geeft dat geen problemen bij het inschakelen van de voeding, als de
condensatoren niet opgeladen zijn? Of neemt u een heel kleine waarde ofzo?

Mvg,
Dietrich

Re: serie schakelen van bronnen

Voor HF volstaat een kleine waarde.  Ik neem 2 condensatoren, eentje van
een paar microfarad en eentje van ongeveer 22 nano. Ik heb het ietwat
verkeerd gemeld want ik plaats een setje tussen de polen en eentje
tussen de 0-volt en het chassis dat aan de aarding komt  Over het setje
zet ik nog een weerstandje om de condensatoren te ontladen wanneer ik de
voeding uit zet of de spanning terug regel.  De condensatoren sluiten
het insluipend hoogfrequent kort.  Voor een zware voeding (30A) voor een
HF-eindtrap plaatste ik in de positieve leiding nog een extra spoel.
Verder ontkoppel ik zoveel mogelijk lange draden in de voeding, diodes,
regelaar, transistoren,...

Dat geeft geen probleem omdat de waarde veel kleiner is dan de
afvlakkondensator en bij het opstarten langzaam mee oplaadt.  Een te
grote waarde heeft natuurlijk gevolgen voor de kortsluitvastheid van de
voeding omdat de kondensator dan heel plots onladen wordt en bij
kortstluiting toch nog een grote stroom levert.

Re: serie schakelen van bronnen
aarde?
ofzo?

Heb je toevallig geen schema of weet je er een staan van een deftige,
regelbare voeding? Dat vind ik altijd wel interessant :)

Mvg,
Dietrich

Re: serie schakelen van bronnen

Electuur barst van de schema's van voedingen.  Een 723 leent zich daar
heel goed voor.

Re: serie schakelen van bronnen

Ja, en met een EL12 makkelijk uit te breiden naar grotere stromen ;-)

Recursion: see recursion

Re: serie schakelen van bronnen

Met een stapel 2N3055 of 2N3773 lukt het ook aardig.

Re: serie schakelen van bronnen

Ik kocht onlangs enkele cd's met een jaar elektuur.  Dat lijkt me een
leuk alternatief i.p.v. stapels tijdschriften.

Re: serie schakelen van bronnen

Dat moet kunnen volgens mij, wij hebben op het werk een paar oude regelbare
delta-voedingen van 35/50V 10/5Amp en als we een hoger spanning nodig
hebben dan zetten we die ook gewoon in serie en dat werkt perfect.

--
server: http://www.inendels.nl
Re: serie schakelen van bronnen

Je kan normaal zonder problemen ook voedingen en serie zetten.

Re: serie schakelen van bronnen
iedereen bedankt voor de info. ik heb de voedingen in serie gezet, en het
werkt perfect. thanx!

op
om
verbruikt