Transformator parallel schakelen

Van de week heb ik een ikea verlichting systeem gekocht, type Sansa. Het zelfde set als op

.

Ik wil er echter 5 lampen op aansluiten, terwijl er maar 3 aan 1 trafo mogen. Ik heb twee setjes gekocht, en heb dus ook twee trafo's. Zou het mogelijk zijn om die twee trafo's parallel te schakelen, en zo dus de stroomsterkte te verdelen over beide? Ik heb al vijf lampjes op 1 trafo getest, en dan brandt de zekering van die trafo door. Ook is de oplossing van bovenstaande webiste voor mij niet mogelijk, ik heb maar 1

230 stroompunt, aan 1 kant van de kabels.

Ik ben dus heel benieuwd of dat serie schakelen ongestraft kan. Iemand met een antwoord? (niet al te technisch, mijn elektra kennis gaat niet al te diep)

Bedankt, Ronald

Reply to
Ronald

theoretisch moet dat gaan je moet de trafos dan wel puur parrallel zetten dwz op de 220 volt aansluiting bv van elke trafo de bovenste aan elkaar en daar bv fase op de onderste aan elkaar en an de nul.

secundair hetzelfde je mag dus geen draden kruisen dan krijg je kortsluiting.

dit verhaal gaat alleen op met 2 dezelfde trafos en ze mogen niet uit fase lopen . gewoon ff op het droge proberen en temp in de gaten houden . "Ronald" schreef in bericht news:428e503f$0$58360$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Reply to
marcel van kesteren

Serieschakelen kan theoretisch, maar is in jouw geval niet mogelijk (kan alleen als je een even aantal lampjes hebt in dit geval). Parallellschaken mag niet omdat je dan de trafo's overbelast. Je zal de lampjes dus echt moeten verdelen over 2 trafo's die samen (met een

3-voudige doos ofzo) op dat ene stopcontact aangesloten zijn.

"Ronald" schreef in bericht news:428e503f$0$58360$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Je bedoelt in de laatste alinea hopelijk ook parallel. Ik zou er niet aan beginnen. Als het klassieke trafo's zijn, zou het misschien nog gaan, en als het electronische trafo's zijn heb ik helemaal geen idee wat er gebeurt als de spanningen niet exact gelijk zijn.

Als gescheiden houden geen optie is, probeer dan een zwaardere trafo te vinden, een die wel 5 lampjes kan 'trekken'.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)

Een gewone trafo zou je wel parallel kunnen zetten. De inwendige weerstand van de wikkelingen zal de last wel redelijk verdelen. Maat het moeten dan wel helemaal dezelfde trafo's zijn. Anders kun je vreemde problemen krijgen (krijg je misschien toch al). Maar mogelijk is het wel.

Pieter

Reply to
Pi

Indien de trafo's exact hetzelfde zijn kan het inderdaad. In mijn negatieve advies ging ik ervan uit dat de productietoleraties te groot zijn. Zelfs 2 wikkelingen op dezelfde trafo parallell-zetten gaat niet gegarandeerd goed (wel bij de bekende ringkerntrafo's, daar wordt er zelfs mee geadverteerd). In het beste geval heb je als de toleranties te groot zijn gewoon wat minder rendement, in het ergste geval gaan de trafo's elkaar heet staan stoken.

Verder is het probleem van de OP mijnsinziens heel simpel op te lossen door niet de secundaire maar de primaire zijde (netvoeding) parallell te schakelen...

Met 'kan niet' was ik wat kort door de bocht, ik zou het echter alleen na metingen en in noodgevallen doen.

Met je instincten is niks mis. Uitgaande van een 12V trafo met 0,5 ohm inwendige weerstand, en een tweede exemplaar die 2% afwijkt (12,24V en 0,51 ohm) met een belasting van 10 ohm krijg ik respectievelijk 450mA uit trafo 1 en

700mA uit trafo 2. Trafo 2 levert dus ruim 50% meer. Dat is overigens meer dan ikzelf instinctief had verwacht.

Nu weet ik alleen niet in hoeverre identieke trafo's onderling kunnen afwijken. Als ze ergens in de Chinese binnenlanden op een oud trap naaimachientje gewikkeld zijn, zou ik er niet zo gerust op zijn. Dan wordt het inderdaad eerst meten en de noodklok luiden en overstappen op waxinelichtjes tot er groen licht is verkregen.

Ik heb overigens het vermoeden dat het hier electronische trafo's zijn, gewone trafo's kom je (dacht ik) bijna niet meer tegen in de halogeen wereld. En bij die electronische gevallen is de spreiding waarschijnlijk nog veel hoger dan

2%.

Primair parallel is geen optie, ik begreep uit de foto's dat de lampjes aan twee door de kamer gespannen staalkabels moeten komen te hangen. Of er moet een derde staalkabel bij ;) Dan wordt het misschien toch zoeken naar 1 trafo die 2x zo zwaar is.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

Philips maakte vroeger transformatoren waarbij parallelschakelen van eigen windingen zonder meer mogelijk was. Als trafo's voldoende hetzelfde zijn kan dat. De eenvoudigste manier om dat te bepalen is het gewoon proberen. Een trafo fikt niet een een keer uit, maar raakt defect door oververhitting. Dat kun je wel voelen. Maar je kunt het ook eenvoudig meten: zet ze parallel via een amere meter. Als de stroom beneden een paar honderd mA blijft, zit je goed. Je kunt het ook met een lampje proberen. Stel je neemt een lampje uit een kleine zaklamp (2.2 Volt bv). Als dat lampje flink gaat branden zit je zeker fout. Heb je geen meter geen lampje en wel voldoende geld:-), zet ze dan gewoon parallel, houdt ze goed in de gaten en als de dingen na een uur niet warmer worden dan handwarm dan lukt het wel.

Hal

Reply to
Hal

En wat heeft dat voor zin, omdat op jou manier te klooien, Ronald? Sluit gewoon de voedingen van de twee trafo's parallel, en sluit dan drie lampen op de ene trafo aan en twee op de andere.

André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie.

"Frank Bemelman" schreef in bericht news:428eee5e$0$97240$ snipped-for-privacy@dreader10.news.xs4all.nl...

(kan

de

0,51

Zonder belasting van de trafo's heb je nu al een spanningsverschil van 0,24V over de koperweerstand van 0,5+0,51Ohm staan waardoor er dus al een stroom van 240mA loopt.

Hans

Reply to
JT van Es

schreef in bericht news:e7df3$428ee427$82a12456$ snipped-for-privacy@news1.tudelft.nl...

De primaire wordt altijd parallel geschakeld...stekkertje in het stopcontact.

"bausie." schreef in bericht news:d6n142$1kjr$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Dat was nu net het probleem: er moeten vijf lampjes op 1 bedrading. Was je nog niet wakker?

Wat is een electronische trafo?? Ik ken een trafo alleen als wat kernmateriaal, met daarom heen 2 klossen draad gewikkeld.

Een electronisch halogeen voorschakelapparaat zal veelal dmv schakelende voeding principes werken, dimfunctie is dan eenvoudig realiseerbaar. Die kan je volgens mij NOOIT parallel schakelen

WAARSCHUWING: Schakel conventionele trafo's niet parallel mbv 2 aparte 230V stekkers. Doe je de stekkers verkeerd om, krijg je vuurwerk. Haal je 1 stekker er uit, dan staat er 230V op de aanraakbare pennen.

DualIP

Reply to
DualIP

Zoals anderen schreven is parallel schakelen mogelijk. Echter moet dan wel de kortsluit impedantie Zk bij beide trafo's ongeveer gelijk zijn. En dat de spanningen min of meer +- 1% overeenkomen.

Bij meerfasen trafo's moeten de klokgetallen gecontroleerd worden maar dat is hier niet aan de orde.

--
# A brain storm to one person could be a slight draft to the other one.
# Cees Keyer, Amsterdam school of technology

"DualIP" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

dan

De meeste vaste 12V halogeen trafo's zijn tegenwoordig electronisch, wel galvanisch gescheiden, komt ook wisselspanning uit, maar met een veel kleiner trafootje en electronische schakelaars. Het zijn tamelijk platte doosjes met weinig gewicht. Het fijne weet ik er ook niet van. De benaming trafo is misschien niet terecht, maar zo heten die dingen nu eenmaal.

[snip]
--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

Schakelende voeding, of switched mode pwer supply (smps) is de term die je zoekt. Wordt al decennia lang in tv-toestellen en computers gebruikt. K

Reply to
Kelly De Koninck