voeding 12VDC 5A

ik heb een elektrische frigobox gekocht, die bij 12VDC 5A verbruikt. Nu heb ik op school geleerd om gestabiliseerde voedingen te maken met een diodebrug, een elco van 1000µF en een 7812. Probleem is dat zo een voeding maar 1,5A aankan. de frigobox werkt met een peltierelement. heeft zo een element een echt afgevlakte voeding nodig? of zou een voeding met een diodebrug en een condensator al volstaan? of heeft er iemand een eenvoudig schema van een voeding die 5A aankan?

groeten, Benny

Reply to
benny

Ik denk het wel.

Je zit/zat toch op school, niet? Het is belangrijk je kennis buiten de school te verruimen.

- Ge neemt de datasheets van een LM723 en leest daarin hoe ge een voeding van 5A kunt maken. Ge vindt ook iets dergelijk voor een LM317.

- Ge doet de massaverbinding van de 7812 los en ge zet er een diode in geleiding tussen zodat de uitgang van de 7812 rond 12,6 volt komt te liggen. Dan neemt ge een zware transistor (2N3773) en de basis ervan verbindt ge met de uitgang van de 7812. De 2N3773 gebruikt ge verder als serie stabilisator.

- Ge zet tussen de elco en de 7812 een weerstand van pakweg één ohm. Over de weerstand sluit ge een PNP-transistor aan met de basis aan het knooppunt van de weerstand en de 7812. De collector koppelt ge aan de uitgang van de 7812 en de emitter aan de elco.

Reply to
Yvo Volders

er zijn schemas (oa verschenen in elektuur, zomeredities) waarbij een 78xx regulator opgekrikt wordt bij middel van een (of meerdere) externe extra powertransistoren (type 2n3055 oid) .. om meer stroom te kunnen leveren/reguleren ..

FWIW

-- remove_clothes to answer over email

Reply to
imbsysop

Nu heb

voeding

een

eenvoudig

Ik heb zelf ook zo'n electrische koelbox die op de sigarettenaansteker aansluiting van de auto kan worden aangesloten. Ik denk niet dat het wat uitmaakt of de voeding echt afgevlakt is of niet, en de spanningsstabilisator lijkt mij ook overbodig. De spanning in de auto varieert immers ook tussen de 12 en 14 Volt afhankelijk van of de motor wel of niet draait. Waarschijnlijk volstaat een trafo met een bruggelijkrichter daar achter.

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

de opgenoemde schakeling hebben echter geen 100% bedrijfszekerheid. wanneer een frigobox 5 Amp verbruikt, is het onvoldoende om een voeding van

5 Amp te gebruiken, reken maar het dubbele om de voeding in deze omstandigheid vlot te laten werken, de prijs van 10 Amp voedingen liggen niet veel hoger dan die van 5 Amp, dit ter info.

"benny" heeft geschreven in bericht ...

Reply to
wilfried tielemans

"Peter van Merkerk" schreef in bericht news:bg2oci$jhool$ snipped-for-privacy@ID-133164.news.uni-berlin.de...

een

wat

motor

ja zo lijkt het mij ook wel overweeg evt. de aanschaf van een simpele batterijlader let op met die truuken met 7812 en extra transistors: dat werkt schoon maar is NIET kortsluitvast zonder extra maatregelen denk ook aan de koeling van zowel 7812 als transistor! maar nogmaals, ik zie de noodzaak niet in

karel

Reply to
karel adams

Een zekering kan al veel elende besparen. Ik heb ervaren dat een 7812 ook niet zo heel erg korstsluitvast is.

Je kan heel de toestand in de frigobox zetten.

Reply to
Yvo Volders

Reply to
Yvo Volders

Een zekering kan al veel goed maken. Naar mijn ervaring is een 7812 alleen geen goede beveiliging tegen kortsluiting. De 7812 regelt niet meteen terug en er blijft volle stroom lopen totdat de 7812 zelf heet staat. Dat is niet zo bij een zekering.

De ganse zaak kan mee in de frigobox.

Reply to
Yvo Volders

nooit geweten dat de sigarettenaansteker van een auto AC leverde ... :-)

-- remove_clothes to answer over email

Reply to
imbsysop

verbruikt.

zo

een

sigarettenaansteker

wat

:-)

Heb ik dat dan ergens beweerd dan?

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

indirect .. je spreekt van afvlakking van een DC spanning .. nogal curieus ..

-- remove_clothes to answer over email

Reply to
imbsysop

heb

Volgens mij zit er een gewoon verwarmingselement in en dat werkt ook met wisselspanning.

Vriendelijke groeten,

Nixco

Reply to
Nico

Niet aan beginnen. Koop gewoon een 12V voeding voor zendapparatuur. Die zijn zo goedkoop dat je het zelf niet voor die prijs kan maken.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl

Idd: AC (alternating current) is niet hetzelfde als een niet afgevlakte DC (direct current). Het is niet omdat er rimpel op een gelijkspanning zit, dat het een wisselspanning is.

--
Yvo Volders
S3 DBMS

Disclaimer :
This e-mail may contain confidential and/or privileged information.
If you are not the intended recipient or have received this e-mail
in error, please notify the sender immediately and destroy this e-mail.
Any unauthorized copying, disclosure or distribution of the material
in this e-mail is strictly forbidden.
Reply to
Yvo Volders

Een verwarmingselement in een frigo? Je bedoelt de campingfrigo's die zowel met gas als elektriciteit werken?

Als het een Peltier element is, dan zal de zaak niet op wisselspanning werken. Nl, als je de stroom door een peltier element omkeert dan zal de koude kant opwarmen en de warme kant afkoelen. Wisselspanning erdoor jagen zal het element alleen opwarmen.

Reply to
Yvo Volders

[...]

Koop / zoek een oude pc-voeding. bijvoorbeeld type AT. schakel een weerstand van +/-1 Ohm, 5-10 Watt tussen de 0 en 5 Volt, en gebruik nu de 12 V om je frigobox aan te drijven. (controleer wel of je op de 12 V weldegelijk 5 A aankan, maar dat mag normaal geen probleem zijn.)

--
Treat your password like your toothbrush.
Don't let anybody else use it,

carlos

"Yvo Volders" schreef > >

heb

voeding

Reply to
carlos

Ik denk niet dat de campingfrigo's met een peltier element werken. De campingfrigo's werken met een gewone weerstand op elektriciteit of gewoon met gas. Het gas of elektriciteit geven de nodige warmte = energie om de frigo te koelen. Frank ><

Reply to
Frank