DVB-T antenne

Groeten aan de lezer

Ik heb een DVB-T ontvanger van Konig (FTA19N) met een buitenantenne KN- DVBT-UNI met een ingebouwde signaalversterker die gevoed wordt door de ontvanger via de coax kabel. De antenne heeft een voeding nodig van DC 5V

30 mA (kan ook via een adapter). Door toeval heb ik een tweede identieke antenne ter beschikking gekregen. Nu vraag ik me af of ik deze twee antennes parallel kan schakelen om zo een breder zicht op de ether te krijgen (in bijzonder om enkele Duitse stations te bereiken zonder ingreep op de orientatie). Ik kan een adapter aanschaffen met een vermogen van DC 5V 100 mA, zou moeten voldoende zijn, en een coupler voor 2 antennes. Zou dat enige zin hebben?

Met dank

Eddy

Reply to
Eddy

Je moet er aan denken dat als je twee antennes aan elkaar koppelt (dus zonder omschakelaar), en antenne 1 ontvangt bijvoorbeeld signaal1 dat antenne 2 niet ontvangt, dat op dat moment antenne 2 ruis aflevert die door de coupler erbij gemengd wordt. Dus het resultaat wordt slechter, er is extra ruis die je niet hebt met

1 antenne.

Of dit een probleem is dat is niet te voorspellen, zeker niet bij DVB-T.

Verder is het ook zo dat twee antennes het gewenste signaal slechter zouden kunnen ontvangen dan 1, als het signaal op de twee antennes precies in tegenfase binnenkomt. Dan moet je dus misschien een van de antennes verplaatsen.

Ik zeg niet "dit gaat helemaal niet" maar je moet er op rekenen dat er wellicht problemen komen.

Dag Eddy,

Ik ben het met Rob eens, theoretisch kan het signaalwinst opleveren, maar je zal flink moet experimenteren en een goede coupler moeten hebben (niet die met weerstandjes erin).

Ik verwacht dat jouw antennes echte compromisantennes zijn. Als je de frequentie van de Duitse zenders weet (en polarisatie) kan je wellicht zelf een antenne maken met enige richtwerking (dit moet je wel leuk vinden natuurlijk).

Als je gaat zelfbouwen, zorg dat het wel een richtingsgevoelige antenne is, dus niet de twee bierblikjes antenne. Als het om slechts =E9=E9n frequentie gaat (of meerdere die wel relatief dicht bij elkaar liggen), kun je een biquad overwegen zoals ook voor WIFI veel gebruikt wordt. Hij wordt natuurlijk wel groter omdat de frequentie van DVBT lager ligt.

Met vriendelijke groet,

Wim PA3DJS

zonder ABC komt PM aan.

Reply to
Wimpie

Dank u, heren

't Zal wat experimenteren worden, maar dat vind ik ook wel leuk.

mvg

Eddy

Reply to
Eddy

Probeer dit eens en vertel je bevindingen.

Gert

Hij heeft twee antennes, wil eens kijken of twee antennes beter zijn dan een, en jouw reactie is "bouw een antenne"?

Zijn doel is het volgende:

Nu vraag ik me af of ik deze twee antennes parallel kan schakelen om zo een breder zicht op de ether te krijgen (in bijzonder om enkele Duitse stations te bereiken zonder ingreep op de orientatie).

Als het dmv deze antenne lukt om alles te krijgen dan is dat ook goed lijkt me, maar ik trek me wel terug van deze discussie.

Reply to
Gert

Als je bij het experimenteren een antenne bouwt die de eigenschappen van een gesloten dipool heeft (dus kern en afscherming van de antennekabel zijn door het metaal van de dipool doorverbonden) dan moet je de voedingsspanning op de antenneaansluiting van de ontvanger wel even uitschakelen. De spanning op de antennebus wordt anders door de antenne kortgesloten.

Een voorbeeld staat op

Mocht zelfbouw te veel tijd vergen:

of deze, met mastversterker,

Ik heb met een logper van 50-1200 MHz verticaal vanuit het Westland ontvangst van zeeland, noordholland en brabant met de antenne op het dak en een antenneversterker er tussen.

Denk er aan dat er in Nederland verticaal wordt uitgezonden en in Duitsland horizontaal !

Grtz, Ben

Reply to
Ben

Dat is de enige juiste reactie. Je kunt niet twee antennes met hetzelfde frequentiegebied parallel op een ontvanger zetten. Als je betere ontvangst wil, dan moet je een betere antenne nemen of een versterker.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Dat klopt niet hoor. Het gebruik van 2 identieke antennes om een beter resultaat te bereiken dan met 1 antenne is vrij gebruikelijk.

Alleen er zitten nogal wat haken en ogen aan en zeker met dit soort rondstralende antennes die al een ingebouwde versterker hebben is het moeilijk te voorspellen wat er gaat gebeuren.

Twee blikjes aan elkaar solderen zal niet beter werken dan deze antenne, en dat beweert het artikel van die bouwbeschrijving ook niet.

Als je betere resultaten wilt en zelf wilt bouwen dan zal een yagi antenne een mogelijkheid zijn. Ook dan is er de mogelijkheid om twee antennes te bouwen en er een op de Nederlandse en een op de Duitse zender te richten.

Laat dat "of een versterker" maar weg... Zorg voor een goede antenne. Een versterker werkt meer tegen dan mee..

Reply to
Pasq

Dat kan wel en heet diversity ontvangst, waarbij de best ontvangenende antenne het signaal levert eea is een lang bekend principe uit oa. de kortegolftijd. Maar ook Wi-Fi maakt er gebruik van, die zijn er zelfs met 3 antennes. Nummer 2 is ook mis. Een versterker versterkt ook ruis en andere ongewenste signalen en geeft geen verbetering. Alleen als de antenne aan een lange kabel vastzit kan het kabelverliezen compenseren. MAAR dan moet de versterker VOOR de kabel zitten, direct achter de antenne. Zo en nou ga ik slapen.

Maurits

Reply to
Maurits

Ja, maar die worden niet allemaal tegelijk gebruikt! Diversity is de antenne gebruiken met de beste ontvangst.

Dat hangt ervan af hoe hoe slecht de voorversterker van de ontvanger is.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Nico Coesel

Vergeet het. Versterkers (en zeker die van het soort Gamma of Karwei) kun je beter links laten liggen. Versterkers zijn geen wonderapparaten. Nee, versterkers veroorzaken vaak meer troep dan dat ze nut hebben. Niet aan beginnen dus.

Reply to
Pasq

Inderdaad, allerlei kruismodulatieprodukten die het front-end dichtdrukken. Het beste is een hi-gain antenna en een goede kabel. Aan versterkers begin je pas te denken bij coax van 30 mtr lang. En dan nog moet ie liefst een regelbare gain hebben. Er zijn wel goede parametrische versterkers die met helium gekoeld worden en zelfs versterken onder het ruisnivo, maar dan zit je meer in de wereld van de professionele paraboolantennes (Sterrenkunde, en bijv. grondstations zoals deze in Friesland

)

Maurits

Reply to
Maurits

Precies. :-)

Inderdaad, want als het signaal te veel versterkt wordt, dan overstuur je alles. Een versterker zou je eigenlijk alleen maar willen inzetten om kabelverliezen op te heffen. Een signaal dat met x dB aan de ingang (van de coax) wordt geleverd, moet aan de uitgang ook exact x dB zijn, niet meer en niet minder.

Inderdaad, maar die vallen allemaal niet onder de consumentenbeurs. Overigens, de filters die we voor radio- en tv willen gebruiken, dient ook fatsoenlijke kanaalscheiding te hebben, zodat ongewenste producten niet meeversterkt worden. De kabel zet zo voor elk TV-signaal een aparte (kanaal-)versterker in.. Maar ook dat valt buiten de consumentenbeurs, en ik zie het ook al niet echt gebeuren dat iemand voor 30 TV kanalen, 30 aparte versterkers in gebruik heeft.. ;-)

Reply to
Pasq

Nou dat is wel een beetje passé hoor... Tegenwoordig kan men met HEMT's en MESFET's versterkers maken die beter presteren dan zo'n parametrische versterker. En die dingen doen het op kamertemperatuur ook al heel goed.

Een kabelaar ook niet hoor... De kabel werkt tegenwoordig niet meer zoals je in de theorieboekjes uit de jaren 70 leert.

Gheg.. Ja, ze zijn ook met de tijd meegegaan.. ;-) Heb nog eens gesproken met iemand die ooit voor de CAI werkte. Moest in een traject geregeld alle versterkers bijregelen. Temperatuur, vochtigheid, ed zorgde ervoor dat de versterkers verliepen. Later hebben ze die versterkers vervangen, in types die zichzelf bijregelden. Daarvoor werd een stuursignaal meegezonden met de kabel. Lang leve de vooruitgang.. ;-)

Reply to
Pasq

We hebben nu glasvezel in de meterkast. Toen ik destijds meedeed met een pilot voor Internet via de kabel zat er regelmatig een monteur op straatnivo het kastje bij te regelen. Vooral de retour via de coax gaf vaak problemen en instraling van storingen, zendamateurs? op de mantel van de coax. Dus straks kan de kabeltv (UPC) eruit, de vaste kpn telefoon en de ADSL. Alles gaat dan via de fiber!

Maurits

Reply to
Maurits