Storingen: kabel, ether en satelliet vergelijking (Re: Filmzenders)

Sinds Casema digitaal uitzendt ontvang ik Film 1,2,3,1+1 via de kabel.

> Daarnaast heb ik een schotel met het eenvoudigste abonnement via CD. De > ontvangstkwaliteit via de kabel vind ik bedroevend. Veel blokvorming in het > beeld, het bevriest vaak, valt dan even weg, komt na korte of langere tijd > terug. Onvoorspelbare ontvangst.
  1. Het kabelsignaal is te zwak als het bij de digitale ontvanger aankomt, of: 2. storingen van buitenaf.
  2. - Vervang de coaxkabel en plugjes door betere kwaliteit en/of zet je digitale ontvanger dichterbij het kabel coax aansluitpunt in de muur. En/of vraag je kabelmaatschappij om je meer signaal te geven vanaf hun verdeelkastje in de straat.
  3. - Dit probleem kan bij KPN-Digitenne (DVB-T) nog makkelijker voorkomen: storingen door elektrische apparaten in het huis of storende tweetakt motoren van brommers (of bootjes). DVB-C (de kabel) en DVB-T (ether) gebruiken voor een deel dezelfde frequenties die daar gevoelig voor zijn. Dit probleem kan soms voor een deel opgelost worden door de A/V en elektrische snoeren situatie in huis te veranderen/verbeteren. En bij DVB-T kan dit eventueel ook nog door de antenne te verplaatsen naar een andere kant van het pand bijvoorbeeld. Ook kunnen storende elektrische apparaten ontstoort worden, maar daar weet ik het fijne niet van.

DVB-S (satelliet) gebruikt hele andere frequenties waar dit soort storingen gelukkig niet gebeuren. Alleen kan je (afhankelijk van je kwaliteit schotelantenne en uitrichting) heel soms storingen krijgen bij noodweer.

Dat is vooral vervelend bij het opnemen en > later kijken van films. Vóór de digitalisering was de (analoge) kwaliteit > een stuk beter.

Afhankelijk van je kabelmaatschappij, en zelfs de staat van het kabelnetwerk in je straat en uiteraard je apparatuur thuis, kan de kwaliteit van analoog heel erg verschillen. Perfecte analoge kabel ontvangst (wat soms zeldzaam lijkt te zijn...) kan zeker beter zijn dan wat er digitaal wordt aangeboden.

Elektrische apparaten in het huis of storende tweetakt motoren kunnen trouwens ook storen door analoog beeld, alleen zijn de gevolgen niet zo dramatisch. Geen beelduitval of 'geblok', hooguit wat horizontale streepjes en/of spetters' in het beeld. Let er maar eens op door 2 tv's naast elkaar aan te zetten, de ene met digitale kabel of digitale ether ontvangst en de andere analoog.

Kortom, gemiddeld genomen is de digitale beeld- en geluids-kwaliteit van satelliet het beste volgens mij.

Ik ben niet technisch genoeg om het verder uit te leggen, dit is gebaseerd op eigen ervaringsobservaties en gedeelde ervaringen. Ik heb zowel kabel, ether als satelliet ontvangst. (Aanvullingen met meer ervaringen en inzichten zijn natuurlijk welkom, vandaar deze post in nog een paar gerelateerde groepen gezet.)

> Ik overweeg nu het kabelabonnement op te zeggen en helemaal over te stappen > op satellietontvangst.

Wat je dan mist op satelliet: The Box en de lokale en regionale zenders. (tenzij je Limburger bent: L1 is de enige uitzondering op deze regel tot nu toe...)

> Maar... ik wil wel graag eerst weten of de ontvangst van Film1,2 via de > Astra satelliet probleemloos en zonder storing is. Wie kan me daarover > informeren?

In principe zonder storing, mits je satellietontvangst apparatuur in orde is natuurlijk.

Ja inderdaad... Sterker nog: Ik heb ook Film 1, 2, 3 gehad en mis ze helemaal niet nu ik ze niet meer heb... Ik vind het 't geld niet waard. En het FTA (gratis) film aanbod op satelliet ben ik meer dan tevreden mee. Zeker nu er sinds kort een nieuw kwaliteits filmkanaal FTA bij is gekomen: 'Film 4' (Met ook nog een 'Film4+1' kanaal met alle films een uur later)

En uiteraard via de satelliet sowieso veel tv-kanalen met films, meer dan welk kabelnet dan ook. Zowel FTA (gratis) als gecodeerd (waarvan sommige te kraken of te 'card-sharen' zijn).

m1z

Reply to
m1z

  1. > storingen van buitenaf.

digitale

Uit eigen ervaring: het UPC plugje op een van de geleverde splittersofwatdiekastjesdoen zat niet goed aangedraaid en dat leverde vergelijkbare storingen op bij een familielid.

als

(tenzij

ook

of