?Hebben we deze al gelezen???

joop

Reply to
Joop

Cees!

Joop heeft ons zojuist aangekondigd :

1DHI

"Joop" schreef in bericht news:4ca216de$0$82096$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Ik heb ergens nog wel een boek uit de jaren '70 over PLC's . Dat zal ik ze even toesturen. ;-)

Kees.

Reply to
KeesC

Ze zijn er dus tenminste wel mee bezig om onze bandjes schoon te houden.

S.

"Joop" schreef in bericht news:4ca216de$0$82096$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Met het verhaal van de "notches" weet men dat het stoort (lees de ruisvloer flink doet toenemen). Het HF spectrum zit vol met gebruikers (wij, zendamateurs, luisteraars naar de diverse wereldomroepen, militairen, luchtvaart, etc). Dit betekent dat je alles moet "notchen", ofwel trek de "presumption of conformity" gewoon in, er zijn zat alternatieven voor dit soort toepassingen.

lange afstandcommunicatie zonder satellieten zie ik op 2.5 GHz en hoger nog niet echt gebeuren, maar short range communicaite in > 2 GHz is volgens mij al jaaaren te koop.

Door nu te handelen, voorkomt men dat er over enige tijd zoveel van dat spul op de markt is (lees units/km^2), dat bestaande gebruikers moeten wijken vanwege het dan ontstane maatschappelijk (commerci=EBel?) belang. Dus wellicht moeten zoveel mogelijk mensen het lijstje maar invullen.

Groeten,

Wim PA3DJS

Reply to
Wimpie
.

Goed idee. Gewoon het lijstje met amateur frequenties effe kopi=EBren en plakken in het vakje "toelichting"

Reply to
Sparks

Heb ik gezien wordt aan gewerkt.

Reply to
Cees Keyer

Die "moet" je eerst lezen. Dan zie je dat de amateurbanden al "genotcht" worden. Gaat dus juist om andere HF frequenties. (Trouwens knap dat AT zo'n geblurde afbeelding kan maken zodat het slecht leesbaar is)

Als er erg veel HF frequenties "in gebruik" zijn blijft er voor PLC weinig over...

Verder. Zorgelijke ontwikkeling en onnodig. Over enkele maanden begint in Hoofddorp al de uitrol van glasvezel.

PLC voegt niets nuttig toe.

--
PA1G http://www.pa1g.nl
Nieuwsgroepronde http://www.ng-ronde.nl

"S" schreef in bericht news:92e33$4ca23746$d55df0e6$ snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Nou, de Amateurbanden zijn door 'UK' aangedragen, en hoe europees zijn die nou helemaal. Dus al wie hier z'n best doet voor ONS..........niet het AT.

"PA1G" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@mid.individual.net...

Juist! Dat mag ook wel 's gezegd worden. Knappe koppen daar, hoor!

IN huis? Want daar gaat die PLC-norm toch over?

Niet in de straat. Wel in huis. Begrijp me goed: in geen 100.000 jaar, maar veel mensen zien alleen het gemak.

Gelukkig worden laptop's en PDA's standaard met WiFi uitgerust en de meeste routers ook, dus het zal wel doodbloeden, net als plasma-TV's.

Met vriendelijke groet,

Gerard - PE1OUD

Reply to
Gerard

Het heeft geen zin dat AT nogmaals dezelfde regels gaat eisen. Tis toch echt EU wetgeving. Het Engelse is hun voorstel. Ga je toch dingen aan toevoegen?

Waar lees je dat het uitsluitend over IN huis zou gaan? In de UK hebben ze PLC in de straat. Als je dat hoort in de youtube filmpjes...

In flatgebouwen heb je weinig aan WiFi. In mijn woning ontvang ik al zo'n 7 tot soms 10 netwerkjes. Bijna allemaal op kanaal 6 en 11 :-)

Weet de eindgebruiker veel? Nee die weet niet veel :-)

--
PA1G http://www.pa1g.nl
Nieuwsgroepronde http://www.ng-ronde.nl
Reply to
PA1G

Onsbrabantnet beheert een glasvezelnet, en heeft recent IPTV toegevoegd (ik heb het, werkt leuk, veel HD content).

De IPTV settopbox wordt niet gevoed met coax, maar met cat-5.. .. en dat is een probleem voor velen, dus is er een piek in de verkoop van PLC's (meterkast naar TV).

(ik heb -uiteraard- gewoon een cat-5 getrokken overigens)

Aldus lokt glasvezel Plc gebruik uit.. :-/

Reply to
Blarp

Blarp beweerde :

Ik denk dat de PLC gebruikers problemen hebben met WiFi (beperkt bereik, geen verbinding kunnen maken etc. etc.), maar ook geen UTP willen/kunnen leggen.

Een tijd terug heb ik van mijn provider een Experiabox (zo'n ellendige dicht getimmerde Tomson) ontvangen, en één of twee dagen later een doos met jawel: 2 PLC adapters... Heb er helemaal niet om gevraagd, en liggen nog staads in het celofaan stof te verzamelen. (Ga die heel misschien eens testen welke rommel er dan op HF te horen is, puur uit nieuschierigheid)

Reply to
André, PE1PQX

"PA1G" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@mid.individual.net...

Nee, bedankt. In PA met kabel, ADSL en glasvezel is dat PLC toch een gepasseerd station?

In een gelijkvloerse woning is een bekabeld netwerk toch niet zo moeilijk? Ik gebruik de telefoonbuizen om CAT-5 'bij te trekken'. Uiteraard moeten de contactdozen dan lichtelijk gemolesteerd worden:

Idee?

Met vriendelijke groet,

Gerard - PE1OUD

Reply to
Gerard

Je ziet hier (en in andere reacties) dat er een groot misverstand is.

PLC kan wel gebruikt worden om internet naar de huizen te brengen maar dat is niet het enige wat er aan de hand is!

Het gaat ook om PLC binnen een huis of bedrijf. Dus internet komt binnen via ADSL, glas of kabel en dat is dan in de meterkast, nou moet het nog naar de huiskamer of de slaapkamer van zoonlief.

DAAR gebruikt men dan PLC voor. Hier is de zgn Homeplug standaard voor bedacht.

Omdat alles steeds sneller gaat en moet, worden dit soort systemen ook steeds breedbandiger. Het is niet meer alleen HF wat hier door getroffen wordt.

Dan is een dubbele RJ45 wandcontactdoos een nettere oplossing.

Of een met RJ11 + RJ45

Edward
Reply to
Edward

Wat denk je dat ik hier al jaren gebruik? Cat5E overigens. Gewoon langs de plinten gespijkert. Zijn hier niet voldoende telefoon contactdozen. In nieubouwhuizen zit die CAT 5E of CAT6 al erin bij de bouw.

Mijn opmerking over WiFi betreft dan ook klachten die ik van anderen uit de omgeving hoor.

Zelf zie ik het nut er niet van. Gebruik ook geen laptops maar systeemkasten. Veel universeler.

--
PA1G http://www.pa1g.nl
Nieuwsgroepronde http://www.ng-ronde.nl
Reply to
PA1G

Rob schreef: de huiskamer of de slaapkamer van zoonlief.

Die Homeplug is toch al lang toegestaan? Ze zijn overal te koop, en die hebben ook notches. Overigens binnenhuis en buitenshuis heet het beide PLC [Power Line Comunication]. Dat is toch de verzamelnaam?

Kijk maar op deze wiki:

PA1G http://www.pa1g.nl
Nieuwsgroepronde http://www.ng-ronde.nl
Reply to
PA1G

Er komen steeds nieuwe generaties die nog weer sneller gaan.

Dat zeg ik toch?

Eerst zeg je dat het een misverstand van mij is en nu geef je me gelijk...

Best hoor.