HP Scanjet 4670

Deze HP Scanjet 4670 (USB poort met hulpvoeding, draait onder WINXP) stopte plotseling in het midden van een scan beweging Inspectie leerde dat het 12 VDC 1.25 Amp PSU-tje was overleden. Het ding open gezaagd en een shorted diode uit de prim brug vervangen evenals primary fuse. Belastingkje aangebracht van 12 Ohm en het PSU werkt weer uitstekend op de testbank.

De scanner opnieuw aangesloten, maar deze gedraagt zich vreemd, start correct de scanbeweging maar de lamp licht niet op. Aan het einde van de scan loopt de carriage vast (de eind/reverse sensor werkt kennelijk niet). Door de 12 VDC even te onderbreken loopt de scancarriage wel weer terug naar zijn beginstand.

Is hier sprake van een hardware fout, scanner defect ? kan de software er iets mee te maken hebben ? blaast het kapotte PSU de scanner op of omgekeerd ? (het powersupply zou m.i. kortsluitvast moeten zijn)

Oh ja, het ding is nu 2 jaar oud, nauwelijks gebruikt, wat is jullie ervaring met dergelijke HP producten ?

TIA Bram

...If you want to grow old as a pilot, you have got to know when to push it, and when to back off...(Free to Chuck Yeager)

Reply to
Bram Stolk

De hardware is marginaal beter dan de drivers, nog steeds bagger dus.

- Met vriendelijke groet,

Ik heb een HP Scanjet 4C. Een werkpaard van 8kg en een jaar of 7 oud met een SCSI interface, uit de tijd dat zo'n ding nog 2000 of 2500 gulden kostte.

Geen idee of die nieuwe dingen beter zijn qua resolutie en kleurkwaliteit, maar ik pak er wel eens een op en dan blijkt dat ik het ding met 1 hand vast kan houden, en dat ik 'm 2 cm kan torderen met de blote handen. Dan hoeft het voor mij al niet meer.

Ik weet er nog 1 te liggen in een pc-kringloop zaak hier in de buurt voor een paar euro. (zo'n HP SJ4C dus). Je moet wel een SCSI poort hebben.

XP herkende het ding trouwens, ik heb geen enkele driver extra moeten installeren.

--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:

Check de garantie op de HP site. Mail evt. HP. In het gunstigste geval heb je garantie, in het ongunstigste geval biedt HP je een refurbished geval voor tig Euro's. EN dan kun je net zo goed een nieuw kopen.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Hoi,

Inderdaad, goede apparaten, ik heb hier sinds een half jaar een zware HP scanjet 4P (ook scsi) tevens van een kringloopwinkel, zeker een aanrader (degelijk en fraaie scans). Om ook nog even meer on-topic te zijn, is de converter van het ccfl buisje overleden ?, deze zou misschien net wat te wild sluiting kunnen hebben gemaakt zodat de bedoelde beveiliging secundair er te laat uit ging en die primaire componenten stuk zijn gegaan (bij een defecte ccfl converter mogelijk alleen de Mosfet'jes (wsch. push-pull) door oververhitting). In feite is zo'n kettingreactie bij die voeding dan natuurlijk een ontwerpfout, maar hp is op zich toch vaak wel (nog steeds) degelijk ontworpen bij mijn weten, maar inderdaad al wel eerder een HP-scanner gerepareerd (nieuwer type, onbekend), hierbij was iets op de besturings/hoofdprint defect geraakt door oververhitting (ik meende een spanningsregelaar die ik nog op metaal aan de buitenkant van het apparaat heb gemonteerd oid...... , dus probeer maar op donkere plekken/verkleuring te zoeken in je scanner, mogelijk is het probleem/de oorzaak bij de 4670 uiteindelijk ook thermisch), verder preventief een of meerdere elko's in de buurt vervangen (buiten dit wel goed degelijk apparaat met goede scans, donkergrijs met een 5 blauwig gekleurde knoppen op het front zo uit het hoofd.

succes, groeten van Bart

PS: de 4P heb ik aan een oude adaptec 1542 scsi kaart, de scanner werd inderdaad onder xp standaard herkend en direct geinstalleerd en werkt prima, een dawi pci scsi kaart bleek in dit systeem helemaal niet te werken (of werd slecht herkend), een oude isa kaart (evt met uitegschakelde bios in het geval van een 1542 achtige) is prima voor zo'n logge HP scanjet scsi scanner (de kabel is dan ook rel. goedkoop met 2 full size centronics-50 krimpconnectoren en een stukje 50-aderige bandkabel).

Reply to
Bart Jorritsma

Wanneer een schakelende voeding dood gaat kunnen er verschillende fenomenen optreden, een ervan is het kortstondig stijgen van de uitgangsspanning. Was dat het geval dan kan het zomaar dat er iets overleden is in de hardware van de scanner. Het openzagen van de voeding is eigenlijk de eerste fout die je maakte, als eerste moet je ongeacht de leeftijd even naar je leverancier (winkel waar je 't kocht) en vertellen wat er gebeurde. Ons consumentenrecht geeft je namelijk de zekerheid dat ook na aflopen van garanties je spullen een redelijke termijn probleemloos moeten blijven werken.

Het zou zomaar kunnen dat je "gratis" of tegen luttele bijbetaling een nieuwe voeding gekregen had..

Wat de ervaringen zijn met HP producten ? Mm, ik kocht meer dan 10 jaar geleden een HP4p laserjet, welke nu nog steeds in gebruik is bij mijn zoon. Niet al te lang daarna kocht ik een HP4p scanjet die ook vandaag nog in gebruik is op mijn kantoortje. Op het bureau staat nu ook een HP3150 office leserjet (ook alweer een aantal jaren oud) faxen te zenden en te ontvangen en zakelijke documenten te printen. Ook hebben we sinds kort een HP laptop die net als alle andere apparaten (inktjet printers etc) prima bevalt. Eigenlijk nooit defecten en incidentele problemen door software en of drivers werden door HP prima opgelost...

Ik zou je aanraden alvorens te gaan zagen eerst tot 10 te tellen en de leverancier en/of fabrikant (HP zit in A'veen) even te raadplegen.... Werkt dat niet kan je nog altijd zagen en vervolgens vragen;-))

Eh, sucees...... P.S. ik vrees dat reparaties bij HP (standaard tarief) voor verschillende hardware duurder zou uitvallen dan een nieuwe scanner. En dat je de reparatie zou moeten betalen is duidelijk. Op zagen verleend men bij HP ook niet onder het consumenten- recht garantie.

"Bram Stolk" schreef in bericht news:43b9734c$0$281$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl... : Deze HP Scanjet 4670 (USB poort met hulpvoeding, draait onder WINXP) stopte : plotseling in het midden van een scan beweging : Inspectie leerde dat het 12 VDC 1.25 Amp PSU-tje was overleden. : Het ding open gezaagd en een shorted diode uit de prim brug vervangen : evenals primary fuse. : Belastingkje aangebracht van 12 Ohm en het PSU werkt weer uitstekend op de : testbank. : : De scanner opnieuw aangesloten, maar deze gedraagt zich vreemd, start : correct de scanbeweging maar de lamp licht niet op. Aan het einde van de : scan loopt de carriage vast (de eind/reverse sensor werkt kennelijk niet). : Door de 12 VDC even te onderbreken loopt de scancarriage wel weer terug naar : zijn beginstand. : : Is hier sprake van een hardware fout, scanner defect ? : kan de software er iets mee te maken hebben ? : blaast het kapotte PSU de scanner op of omgekeerd ? : (het powersupply zou m.i. kortsluitvast moeten zijn) : : Oh ja, het ding is nu 2 jaar oud, nauwelijks gebruikt, wat is jullie : ervaring met dergelijke HP producten ? : : TIA : Bram : : ...If you want to grow old as a pilot, you have got to know when to push it, : and when to back off...(Free to Chuck Yeager) : :

Reply to
peet

Is met mijn HP4p scanjet die nog veel ouder is (W3.11 drivers meegeleverd met separaat SCSI kaartje ISA) ook het geval. Moest alleen een Adaptec SCSI kaartje in een PCI slot prikken;-))

"Joop van der Velden" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@amsat.org... : Bram Stolk wrote: : > Deze HP Scanjet 4670 (USB poort met hulpvoeding, draait onder WINXP) stopte : > plotseling in het midden van een scan beweging : > ..... : > Oh ja, het ding is nu 2 jaar oud, nauwelijks gebruikt, wat is jullie : > ervaring met dergelijke HP producten ? : : Ik heb een HP Scanjet 4C. Een werkpaard van 8kg en een jaar of 7 oud : met een SCSI interface, uit de tijd dat zo'n ding nog 2000 of 2500 : gulden kostte. : : Geen idee of die nieuwe dingen beter zijn qua resolutie en : kleurkwaliteit, maar ik pak er wel eens een op en dan blijkt dat ik : het ding met 1 hand vast kan houden, en dat ik 'm 2 cm kan torderen : met de blote handen. Dan hoeft het voor mij al niet meer. : : Ik weet er nog 1 te liggen in een pc-kringloop zaak hier in de buurt : voor een paar euro. (zo'n HP SJ4C dus). Je moet wel een SCSI poort : hebben. : : XP herkende het ding trouwens, ik heb geen enkele driver extra moeten : installeren. : : -- : Joop van der Velden - snipped-for-privacy@amsat.org : Het hele jaar door radiovlooienmarkt op: :

: :

Reply to
peet

Op doorgezaagde voedingen verleent zelfs HP geen garantie...

"Ben Doedens" schreef in bericht news:dpc96r$2d3$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net... : Bram Stolk wrote: : > Deze HP Scanjet 4670 (USB poort met hulpvoeding, draait onder WINXP) : > stopte plotseling in het midden van een scan beweging : > Inspectie leerde dat het 12 VDC 1.25 Amp PSU-tje was overleden. : > Het ding open gezaagd en een shorted diode uit de prim brug vervangen : > evenals primary fuse. : > Belastingkje aangebracht van 12 Ohm en het PSU werkt weer uitstekend : > op de testbank. : >

[...]

: > Oh ja, het ding is nu 2 jaar oud, nauwelijks gebruikt, wat is jullie : > ervaring met dergelijke HP producten ? : : Check de garantie op de HP site. Mail evt. HP. In het gunstigste geval heb : je garantie, in het ongunstigste geval biedt HP je een refurbished geval : voor tig Euro's. EN dan kun je net zo goed een nieuw kopen. : : : -- : Met vriendelijke groeten, : Ben Doedens : :

Reply to
peet

---- knip ----

---- knip ----

Ik heb alleen maar zeer slechte ervaring met iPaq / Compaq / HP producten ze antwoorden wel en er word zelfs vermeld dat ze binnen een week zullen antwoorden maar dat gebeurt nooit.

Enough is enough ...

Reply to
Private

"peet" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Yep, alleen heb ik er een noname SCSI kaartje van Norrod ingedrukt. Werkt prima. Er moest ook een nieuwe kabel aan, want het was een SCSI 2 type.

Je moet echter niet vergeten dat SCSI nog steeds de enige aansluitstandaard is die werkelijk en volledig downward compatibel is en toch nog steeds met de huidige stand van de techniek meekan... Ook was HP toen een van de schaarse firma's die "comsumenten" flatbed scanners maakten. Daarvoor had ik een serieel handscannertje van Genius , en dat was pas echt een zuigding. Toch heb ik toen ook daar heel veel nut van gehad. Ze maken bij HP gewoon goede spullen en leveren daarbij de te verwachten goede support.

"Maurits" schreef in bericht news:43ba4585$0$732$ snipped-for-privacy@dreader2.news.tiscali.nl... : "peet" schreef in : bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... : > Is met mijn HP4p scanjet die nog veel ouder is : > (W3.11 drivers meegeleverd met separaat SCSI : > kaartje ISA) ook het geval. Moest alleen een Adaptec : > SCSI kaartje in een PCI slot prikken;-)) : : : Yep, alleen heb ik er een noname SCSI kaartje van Norrod ingedrukt. : Werkt prima. : Er moest ook een nieuwe kabel aan, want het was een SCSI 2 type. : : : Maurits : :

Reply to
peet

HP maakte ooit goeie spullen. Misschien nu ook nog wel, maar dat zijn niet de spullen die je nu in de winkel kan kopen... Die zijn zoals gezegd nauwelijks beter dan de meegeleverde drivers (uitermate gammel).

- Met vriendelijke groet,

Maar dan nog wel op de scanner !

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Recentelijk kocht ik nog een nc6120 laptop van HP en ik moet eerlijk toegeven dat ik niet verwacht had een zo goed product te rijgen. Ik ben absoluut heel positeif verbaasd. De firma waarmee ik nogal negatieve ervaringen heb is Epson, ik had daar ooit een PC van en heel wat trubbels met een slecht ondersteunde en dure printer. Toch is mij nieuwste kleureninktspuiter weer een Epson, in kleur voor foto's zijn ze niet te verslaan. Voor het overige, gewoon HP voor mij;-))

schreef in bericht news:43ba4fa3$0$11080$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl... : peet wrote: : > Je moet echter niet vergeten dat SCSI nog steeds de : > enige aansluitstandaard is die werkelijk en volledig : > downward compatibel is en toch nog steeds met : > de huidige stand van de techniek meekan... : > Ook was HP toen een van de schaarse firma's die : > "comsumenten" flatbed scanners maakten. Daarvoor : > had ik een serieel handscannertje van Genius , en dat : > was pas echt een zuigding. Toch heb ik toen ook : > daar heel veel nut van gehad. : > Ze maken bij HP gewoon goede spullen en leveren : > daarbij de te verwachten goede support. : : HP maakte ooit goeie spullen. Misschien nu ook nog wel, maar dat zijn niet : de spullen die je nu in de winkel kan kopen... Die zijn zoals gezegd : nauwelijks beter dan de meegeleverde drivers (uitermate gammel). : : - : Met vriendelijke groet, : : Maarten Bakker.

Reply to
peet

Bij reparaties willen ze graag het complete spul, dus voeding en scanner. Wanneer jij dan al begint met "heppik nie meer" kunnen zij het gevoel krijgen dat je zelf hebt lopen kloten. En garantie of coulance op kloten.. Ach , ik zou ze niet kwalijk nemen als ze daar nee tegen zeggen.. Dus eerst tot 10 tellen voor je gaat zagen is de boodschap.

"Ben Doedens" schreef in bericht news:dpdkfc$15b8$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net... : peet wrote: : > Op doorgezaagde voedingen verleent zelfs HP geen garantie... : : Maar dan nog wel op de scanner ! : : : -- : Met vriendelijke groeten, : Ben Doedens : :

Reply to
peet

"peet" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

In oa. plottters en biometrie is HP nog steeds een koploper. Het huiskamerspul wordt niet zelf ontwikkelt en geproduceert, maar uitbesteed aan derden. Ze zijn de grootste consumenten IT company, werelds grootste SMB IT company en a leading enterprise IT company, zoals ze zelf zeggen ;-)

Maar hun consumenten Pavillions duwen ze vol met spullen van B merken als MSI, Hitachi etc. ofwel iederee die het spul het goedkoopste kan leveren.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Mee eens, HP dot gewoon mee in de mainsteam consumentenmarkt. En daar gaat het niet om het neerzetten van het beste product maar gewoon de scherpste prijs. Met het meest klinkende verhaal, wat ervan waargemaakt word is doorgaans secundair. Je moet als consument dan eigenlijk ook gewoon snappen dat het wanneer niet uit de lengte uit de breedte moet komen. Bekijk je het zo , dan is HP nog steeds ook voor de konsument koploper , met een bereikbare helpdesk en pre en aftersales support die klinkt als een klok.

"Maurits" schreef in bericht news:43ba5d48$0$743$ snipped-for-privacy@dreader2.news.tiscali.nl... : : "peet" schreef in : bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... : > Recentelijk kocht ik nog een nc6120 laptop van HP : > en ik moet eerlijk toegeven dat ik niet verwacht had : > een zo goed product te rijgen. Ik ben absoluut heel : > positeif verbaasd. De firma waarmee ik nogal negatieve : > ervaringen heb is Epson, ik had daar ooit een PC van : > en heel wat trubbels met een slecht ondersteunde en : > dure printer. Toch is mij nieuwste kleureninktspuiter : > weer een Epson, in kleur voor foto's zijn ze niet te : > verslaan. Voor het overige, gewoon HP voor mij;-)) : : In oa. plottters en biometrie is HP nog steeds een koploper. Het : huiskamerspul wordt niet zelf ontwikkelt en geproduceert, maar : uitbesteed aan derden. : Ze zijn de grootste consumenten IT company, werelds grootste SMB IT : company en a leading enterprise IT company, zoals ze zelf zeggen ;-) : : : Maurits : :

Reply to
peet

Wat wil je in vredesnaam ? Voor afbraakprijzen superkwaliteit ? Alles gaat pro rato hoor. De Pavillion staat dan ook op gelijk nivo als een Packard Bell of Dell. Wil je beter spul dan moet je gewoon dieper in de buidel tasten... Maar stel zelf maar eens een kwaliteits computer samen, dan kom je er ook niet met EUR 500,- of minder ;-))

"Ben Doedens" schreef in bericht news:dpdmsn$17rt$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net... : Maurits wrote: : : >>> HP maakte ooit goeie spullen. Misschien nu ook nog wel, maar dat : >>> zijn niet de spullen die je nu in de winkel kan kopen... : >

[...]

Ik kon destijds een bigtower (Aopen) met A-merken (Asus, Aopen, Western-Digital, Plextor, Kingston, Creative, IIyama etc.) en incl. XP Home CD samenstellen en kwam daarbij op dezelfde prijs uit als de Pavillion van mijn nicht van het PC Privé project (dus ook nog eens met korting), een Pavillion in een midi tower met een ongedocumenteerd MSI moederbord met XP Home incl. de systeemdrivers op een verborgen partitie en NIET op CD. Voor een set recovery CD's moest dik extra worden betaald. Drivers en andere software niet te vinden op Internet.

M.a.w. t.o.v. de zelf samengestelde A-merk PC (bij Norrod) was de Pavillion goed aan de prijs en beslist geen koopje !

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens