Op zoek naar een miniatuur intervalschakelaar

Dag,

Ik ben op zoek naar een miniatuur intervalschakelaar die elk uur (evt. instelbaar) een lampje (met een voltage van 1,5 v en 50 ma) 2 tot 5 seconden kan aanschakelen. Een en ander moet op een printplaatje van max 3x2 cm en liefst nog een stuk kleiner.

Alvast bedankt,

Louis Banens

Reply to
NEWS

Op 6-3-2008, heeft NEWS verondersteld :

Zoek op schema's met een NE555

André

Reply to
André, PE1PQX

Hoi Andre,

Met zo'n NE555 moet je er nog van alles omheen bouwen volgens mij. Is een programeerbare timer waar alles al in zit niet beter. Ik ben een leek dus shoot me.

Louis

--

----------------------------------------------------------------------------------------------------- MOBIBAR | Postbus 13039, 3507 LA Utrecht | Schadewijkerweg 2a, 3984 LH Odijk Telefoon: 030-6704144 | Fax: 0842-254767 |

| snipped-for-privacy@mobibar.nl Postbank 42.45.619 | KvK 30203602 | BTW nr: NL814430983B0

"André, PE1PQX" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@pe1pqx.eu...

Reply to
NEWS

8 pins processor? Pic etc?

P.

Reply to
Pieter

*pang* "555" is waarschijnlijk het antwoord dat iedere elektronicus zal geven. "van alles er omheen bouwen" valt mee: je hebt (IIRC) 1 weerstand en 1 condensator nodig.

Problematies is:

1) 1 uur is vrij lang (waarschijnlijk kom je in de mF*Mohm-buurt uit) 2) hoe precies moet het? (5% is haalbaar, maar het hangt wel af van de batterijspanning) 3) 2-5 seconden is vrij kort. (Kan eventueel geregeld worden met een tweede 555, als one-shot.) (ja: er zijn packages met 2*555 !!!) 4) de werkspanning. Een 555 heeft toch wel 5V nodig. Jammer als je alles uit een penlite wil voeden.

HTH, AvK

Reply to
moi

Pieter bracht volgend idée uit :

Bedoel je iets als een PIC12F...?

André

Reply to
André, PE1PQX

Je hebt in dit geval 2 stuks 555 nodig, en per stuk iets van 2 weerstandjes en 2 condensatortjes. Een uur is nog wel realistisch haalbaar, zeker met een NSC of GSC555 (CMOS, hogere weerstandswaarden mogelijk).

Zoals al gemeld kan het met een 555, nieuwere CMOS types zoals de 7555 kunnen op 2 V werken en hebben een lagere timing/bias stroom. Dan kan je een klein C'tje kwijt op het beperkte oppervlak om toch een RC tijd van 1 uur te halen.

Maurits

Reply to
Maurits

"NEWS" schreef in bericht news:bf972$47d0008b$5429a6a1$ snipped-for-privacy@news.speedlinq.nl...

Zoiets kan klein gemaakt worden met een zespotig Picje, een paar weerstandjes en een transistor. Allemaal in SMD. Voeden uit 3V batterij met een elco erover. (Kan ook in SMD.) Ik schat dat 1,5x2,5 goed haalbaar is. Wil je nog kleiner dan moet je dubbelzijdige pcb toepassen.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

NE556 = dual NE555

Reply to
André, PE1PQX

Beste Andre,

Alles moet gevoed worden met een klein button-batterijtje. Die zijn 1,2 volt geloof ik. De precisie is niet heel erg belangrijk.

Louis

--

----------------------------------------------------------------------------------------------------- MOBIBAR | Postbus 13039, 3507 LA Utrecht | Schadewijkerweg 2a, 3984 LH Odijk Telefoon: 030-6704144 | Fax: 0842-254767 |

> [...]

"moi" schreef >

Reply to
NEWS

Hoi Pieter,

Kun je dat verduidelijken ? Zijn er voordelen t.o.v. een CMOS 7555 of NE555 timer ?

Grtjes,

Louis

--

----------------------------------------------------------------------------------------------------- MOBIBAR | Postbus 13039, 3507 LA Utrecht | Schadewijkerweg 2a, 3984 LH Odijk Telefoon: 030-6704144 | Fax: 0842-254767 |

> [...]

Hoi Maurits,

Bedankt. Ik ben op zoek naar iemand die zo iets voor mij kan ontwerpen. Evt. tegen betaling. Voorts vraag ik me af of je nu beter zo'n CMOS timer kan gebruiken of een programmeerbare PIC chip (microcontroller?). Belangrijk is zo klein mogelijk en zo min mogelijk power consumptie.

Groetjes,

Louis Banens

--

----------------------------------------------------------------------------------------------------- MOBIBAR | Postbus 13039, 3507 LA Utrecht | Schadewijkerweg 2a, 3984 LH Odijk Telefoon: 030-6704144 | Fax: 0842-254767 |

> [...]

"Maurits" schreef >> Dag,

Reply to
NEWS

Dan is het stroomverbruik dus wel van belang. Wat is de capaciteit van dat batterijtje en hoe lang moet het er op werken? Is er tijdens de 'aan' tijd extra verbruik (lampje o.i.d.) en hoeveel is dat?.

Het is overigens niet handig om boven het aangehaalde bericht te antwoorden. En al helemaal niet als je ook nog eens een geldige sig separator gebruikt (wat overigens op zich wel netjes is), veel nieuws programma's knippen bij antwoorden alles onder de sig separator automatisch weg.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

                   Read the JOVE BOOK
Reply to
Stef

NEWS stelde de volgende uitleg voor :

Een PIC kun je programmeren, en daarmee eigenlijk bijna alles mee doen. Meer info over PIC's op

en op

Even een (heel kleine) samenvatting: met PIC's kun je door middel van het programma bepalen hoelang de tijden moeten zijn van een timer, zonder afhankelijk te zijn van een RC laad- en ontlaad kromme zoals bij een NE555/NE556.

André

Reply to
André, PE1PQX

Ik ben ontwerper in ruste en doe geen uitvoerend werk, maar er zijn vast vele anderen die je graag willen helpen. Succes ermee!

Reply to
Maurits

berichtnews:dffaa$47d07ef7$5350c6a6$ snipped-for-privacy@cache100.multikabel.net...

Dag News,

Als het echt op 1.2V moet, vallen veel chips af en moet je wellicht naar een discreet ontwerp met bipolaire transistors uitwijken (in combinatie met bijvoorbeeld een low leakage tantaalcondensator). Op 2 bij 3 cm zou dat net moeten lukken (alles klein SMD).

Als je lampje in orde van tiental mA trekt, heb je rond 5 transistors nodig en wellicht en low leakage diode (of JFET) en natuurlijk wat weerstanden. Ik ga er dan wel vanuit dat het niet bij hoge temperatuur hoeft te werken.

Als je het met een chip kan, heeft dat denk ik de voorkeur, maar als je niks kunt vinden en die 1.2V is keihard, dan is er toch nog een mogelijkheid.

Met vriendelijke groeten,

Wim PA3DJS

Wimpie

"NEWS" schreef in bericht news:287d2$47d115b7$5429a6a1$ snipped-for-privacy@news.speedlinq.nl...

Dat zal toch wel een paar probleempjes geven denk ik. Elektronica die onder de 2V moet werken is niet zo heel dik gezaaid. Ik zou op voorhand geen geschikte componenten weten. Daarbij moet je er dan ook nog op rekenen dat er maar 1V voor het lampje overblijft. Een elektronische schakelaar neemt al gauw 0,1V of meer en een batterijtje zakt ook al vrij snel een beetje. De spanning zal naar verwachting zelfs vrij ver zakken op het moment dat je er

50mA uit probeert te trekken. Waar de elektronica dan weer van in de war raakt. Ik zeg al "probeert te trekken" want dat gaat vast niet lukken als je een 1,5V/50mA lampje uit een 1V spanningsbron probeert te voeden. De hoeveelheid licht die er dan nog uit komt, zal ook wel tegenvallen. Het lijkt me dat je eerst eens moet kijken welke batterijtjes de gewenste stroom kunnen leveren. Als dat 1,2V batterijtjes zijn, kun je er twee in serie schakelen. Liever nog drie. Dan heb je wat meer speelruimte voor elektronica die met 2V tevreden is. Er bestaan ook 3V lithium batterijtjes maar ik weet niet of die de nodige stroom kunnen leveren. Bij een hogere spanning kan het ook de moeite lonen een LED te gebruiken in plaats van een lampje.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

petrus bitbyter formuleerde de vraag :

Ik denk dat een led hier in ieder geval de voorkeur heeft. De stroom die een led vraagt is ongeveer 10mA. Mogelijk zijn er ook varianten met eel laag drempel spanning (1V?)

André

Reply to
André, PE1PQX

"André, PE1PQX" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@pe1pqx.eu...

Sommige rode LEDs geven al aardig licht bij zo'n 1,5V maar de meeste komen toch op een volt of twee. Witte LEDs komen al snel boven de 3V. Daar is wel wat aan te doen. Als je toch al een microotje inhuurt, kun je met een spoeltje de spanning hoog genoeg opjagen voor een witte LED. Een soort schakelend voedinkje. De de ruimte voor extra componentjes wordt vast wel gecompenseerd doordat een LED veel minder ruimte inneemt dan een lampje. Er bestaat inmiddels een speciaal chipje om (met een spoeltje) witte LEDs op 1V of zelfs nog wat minder te laten branden. Elektuur had vorig jaar zo iets. Het chipje is net zo groot als een SMD transistor en het spoeltje kleiner dan de fitting van een lampje. Ik weet alleen niet of en waar je ze in kleine aantallen kunt kopen. Nog moeilijker zijn micro's of timers die bij

1V nog werken. Voor gangbare onderdelen is zover ik weet 2V zo'n beetje de ondergrens. Dat geldt voor zowel 555 timertjes als picjes.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter