Op zoek naar een miniatuur intervalschakelaar

Zoals ik eerder aangegeven had in een andere thread gebruik ik een klein motortje (trilmotortje) ipv. een lampje (sorry voor het misverstand). Ik wilde een en ander simplificeren met het lampje maar het tegenovergestelde is gebeurd. Voortschrijdend inzicht heeft geleerd dat ik nu van plan ben om een trilmotortje te gebruiken dat 20mA gebruikt. Voorts kan ik natuurlijk ook gewoon een 3V knoopcel gebruiken als dat nodig is. Belangrijkste wat mij is nu de keuze van de timeroplossing.

Nogmaals excuses voor het misverstand.

--

----------------------------------------------------------------------------------------------------- MOBIBAR | Postbus 13039, 3507 LA Utrecht | Schadewijkerweg 2a, 3984 LH Odijk Telefoon: 030-6704144 | Fax: 0842-254767 |

| snipped-for-privacy@mobibar.nl Postbank 42.45.619 | KvK 30203602 | BTW nr: NL814430983B0

"petrus bitbyter" schreef in bericht news:47d1f950$0$12095$ snipped-for-privacy@dreader30.news.xs4all.nl...

NEWS

Ik heb inmiddels begrepen dat het wellicht handiger is om een PIC te gebruiken. Omdat dat minder componenten en minder stroomverbruik geeft. Bijvoorbeeld een PIC-10F200-SMD (zie

Is ook vrij goedkoop. Ik krijg het idee dat daar wel zoiets mee te maken is. Nu ben ik op zoek naar iemand die voor mij een bouwschema/programma kan maken. Heb er zelf toch net te weinig verstand van.

--

----------------------------------------------------------------------------------------------------- MOBIBAR | Postbus 13039, 3507 LA Utrecht | Schadewijkerweg 2a, 3984 LH Odijk Telefoon: 030-6704144 | Fax: 0842-254767 |

> [...]

"NEWS" schreef in bericht news:82c29$47d235ce$5429a6a1$ snipped-for-privacy@news.speedlinq.nl...

NEWS

"NEWS" schreef in bericht news:e1cfa$47d2380b$5429a6a1$ snipped-for-privacy@news.speedlinq.nl...

Wat heet goedkoop......iemand die voor jou een paar uur aan het programmeren is omdat dat jij 50 eurocent wilt uitsparen ? Daarbij heb je de balle verstand van electronica / micro's, wat er dus op neer komt dat de persoon ook nog je printje mag gaan maken ? Zou zeggen, koop een ICM7555 en de rest van de onderdelen, plak die op een stukje gaatjesprint, dan leer je ook nog wat. Oja, het stroomverbruik zit hem in het motortje, niet in de onderdelen !

--
CU, Rob

www.modelbouw.gompy.net
Skype: gompy-akm2
Reply to
Rob / gompy.net

Een pcb kun je tegenwoordig tot zelfs 0,2 mm dikte ipv standaard 1,6 mm krijgen.

P.

Reply to
Pieter

Hoi Rob,

Bedankt voor je advies, ik vind wel dat je snel in je oordeel gaat zitten (-; Het gaat om het eindresultaat zoals ik al zij en dat is zo klein mogelijk en zo weinig mogelijk componenten. Op dit moment heb ik al voldoende verstand ervan dat ik weet dat een enkele PIC en een batterijtje en een motortje zowat alles is wat ik nodig heb, Dat gaat niet lukken met een 7555. En nu jij weer (-; En... ik wil meerdere van die dingen maken dus de moeite van het investeren in tijd/geld is het me wel waard.

En ook nog wat. Met een 40 maH batterij kan ik een een motortje van 20ma theoretisch 2400 x 3 seconden laten draaien (nl. er zitten 1200 x 3 seconden in een uur en dat is bij een motortje van 20ma dat een uur draait 20maH en het battrijtje is 40maH. (De startstroom is wat hoger dus laten het geen

2400 maar 1200 x zijn).

En dat is dus wat anders als dat hij na 20x al op houdt (-;. Zelfs bij 80 ma zou hij zelfs nog steeds 400 x kunnen draaien. (mits hij het motortje dan zou kunnen laten draaien).

Grtjes,

Louis

"Rob / gompy.net" schreef in bericht news:fqu5sm$33b$ snipped-for-privacy@bozweb.net...

Reply to
NEWS

"NEWS" schreef in bericht news:b5732$47d2d28c$5429a6a1$ snipped-for-privacy@news.speedlinq.nl...

Jaren lange ervaring.

En de PIC-programmer heb je ook al in je kostenplaatje meegenomen natuurlijk...... Ach natuurlijk, wat stom van mij......die heeft ook een ander al voor jouw projectje gekocht. Dat project van je wordt steeds goedkoper voor jou en duurder voor degene die je gaat helpen.

Maar je weet natuurlijk al dat de aanloopstroom van een motor(tje) óngeveer

7x de nominaalstroom is en dat heb je ook in je berekeningen meegenomen. Tevens heb je de aanloopstroom en de stroom berekend als het motortje onder belasting gaat draaien ? Want die 20mA is nl de stroom als hij onbelast draait in de fabriek onder ideale omstandigheden, maar dat wirst je natuurlijk ook wel ?

Daarbij ga jij ervan uit dat een batterijtje 100% stroom blijft leveren tot dat hij leeg is ??? Jammer dan, als de batterij voor 1/2 leeg is doet je PICje het al niet meer omdat de spanning te laag wordt. Gelukkig heb je er inderdaad _nog niet_ zoveel verstand van.....

--
CU, Rob

www.modelbouw.gompy.net
Skype: gompy-akm2
Reply to
Rob / gompy.net

OK, bedankt voor je advies. Ik denk toch dat dat motortje wel vaker gaat draaien dan jij zegt. En als dat niet zo is dan moet het batterijtje wat groter worden. Ik heb de kosten van de PIC programmer ook meegenomen. Zoals ik al een paar keer heb gezegd zijn de hoofdvoorwaarden dat het klein is en zo weinig mogelijk stroom gebruitkt. De kosten zijn niet zo'n probleem. Maar goed, we zullen zien hoe het uitpakt.

Grtjes,

Louis

--

----------------------------------------------------------------------------------------------------- MOBIBAR | Postbus 13039, 3507 LA Utrecht | Schadewijkerweg 2a, 3984 LH Odijk Telefoon: 030-6704144 | Fax: 0842-254767 |

> [...]

"Rob / gompy.net" schreef in bericht news:fquq3i$939$ snipped-for-privacy@bozweb.net...

Reply to
NEWS

"NEWS" schreef in bericht news:82c29$47d235ce$5429a6a1$ snipped-for-privacy@news.speedlinq.nl...

Ik heb iets op ABSE gezet onder de titel "Op zoek naar een miniatuur intervalschakelaar from anez". Zoiets bedoel je denk ik.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

"petrus bitbyter" schreef in bericht news:47d2f59f$0$23099$ snipped-for-privacy@dreader29.news.xs4all.nl...

Als je hier een 20mA motortje mee aan wilt sturen, heb je in elk geval een vrijloop diode nodig. Die staat er dus niet op. Aan de andere kant kun je misschien de transistor uitsparen als de je de aanloopstroom onder de 100mA kunt houden. Waarschijnlijk kun je ook een kleinere elco gebruiken maar dat hangt onder andere van het toe te passen motortje en van de gebruikte batterij af. (Mijn e-mail adres werkt als je de voor de hand liggende spamtrap weglaat.)

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter