kleine wisselspanning naar gelijkspanning omzetten

Ik ben een wisselstroommeter aan het bouwen voor gebruik aan een meetinterface op onze middelbare school. Deze interface meet alleen gelijkspanning (0-10V). Ik meet nu de wisselstroom in een draad met een spoel, en meet dan de spanning over de weerstand in serie met de spoel. Alles gaat goed. Nu wil ik de effectieve spanning meten. Gelijkrichten met diodes en een elco gaat niet omdat de gemeten spanningen uiteenlopen van 0,01 tot 10 V.

Heeft iemand een idee (of nog beter het typenummer van een IC dat dit werk in één keer doet)

Gerard Altena

Reply to
Gerard Altena

"Gerard Altena" schreef in bericht news:401ccd69$0$133$ snipped-for-privacy@reader1.nntp.hccnet.nl...

ik

niet

In Elektuur 12/93 p.88 staat een project voor een true-RMS-voltmeter. Daarin wordt het IC AD636 toegepast, dat is een true-RMS-omzetter. Waarschijnlijk is er na 10 jaar nog wel wat nieuwers, maar dan moet je nog ff verderzoek'n.

--
Met vriendelijke groeten,

Gerard H. Zwart

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

"Gerard Altena" schreef in bericht news:401ccd69$0$133$ snipped-for-privacy@reader1.nntp.hccnet.nl...

ik

niet

Voor dat doel is de absolute waarde detector bedacht.

Hans

Reply to
JT van Es

ik

niet

opampje mischien?

Reply to
oilburner

Inderdaad. Je kunt een gelijkricht diode"brug" zo in een opampcircuit opnemen, dat de diodespanning niet in je eindresultaat zit. Hal.

Reply to
Hal

"Gerard Altena" schreef in bericht news:401ccd69$0$133$ snipped-for-privacy@reader1.nntp.hccnet.nl...

ik

niet

Is het gebruik van een multimeter, met een RS232 uitgang geen optie??

Jantje

Reply to
jantje

"Gerard Altena" schreef in bericht news:401ccd69$0$133$ snipped-for-privacy@reader1.nntp.hccnet.nl...

ik

niet

Als de stroomtrafo ruim genoeg bemeten is kun je jouw bruggelijkrichter tussen je trafo en de afsluitweerstand in zetten. Je merk dan niets meer van je brug.

Hans

Reply to
JT van Es

Als ik diodes gebruik zit ik toch vast aan 0,6 / 0,7 Volt. Ik moet ook 0,01 volt kunnen meten. Op zich heb ik ruimte zat. Ik gebruik een pompschakelaar als behuizing. Eén van de draden loopt dan door de spoel, de ander loopt direct naar de pin van de 230-stekker.

| ----------------------------------230 Apparaat | |-------spoel---------------------- 230 | | |-R-| | | (V)

Hoe maak ik het dan af.

Stuur anders een schets in JPG naar mijn emailadres

Gerard

"JT van Es" schreef in bericht news:bvjll2$l8k$ snipped-for-privacy@sunnews.cern.ch...

wil

werk

van

Reply to
Gerard Altena

Met elke Opamp (741 bijvoorbeeld) kan je een nauwkeurige gelijkrichter bouwen, voor schakelingen kan je eens in oude elektuurs bladeren of een 300 schakelingen boek of haldfgeleidergids proberen op te diepen. Datasheets van fabrikanten nemen de gelijkrichtschakeling ook vaak als voorbeeld op.

"Gerard Altena" schreef in bericht news:401ccd69$0$133$ snipped-for-privacy@reader1.nntp.hccnet.nl... | Ik ben een wisselstroommeter aan het bouwen voor gebruik aan een | meetinterface op onze middelbare school. Deze interface meet alleen | gelijkspanning (0-10V). | Ik meet nu de wisselstroom in een draad met een spoel, en meet dan de | spanning over de weerstand in serie met de spoel. Alles gaat goed. Nu wil ik | de effectieve spanning meten. Gelijkrichten met diodes en een elco gaat niet | omdat de gemeten spanningen uiteenlopen van 0,01 tot 10 V. | | Heeft iemand een idee (of nog beter het typenummer van een IC dat dit werk | in één keer doet) | | Gerard Altena | |

Reply to
PeterK

ziet er gevaarlijk uit om metingen mee te doen. Vooral in een middelbare school. Er zou best nog scheidingstransfo worden toegepast ook ...

Reply to
Phenix

Even voor de duidelijkheid, de draad loopt door een spoel heen. Het geheel is dus galvanisch gescheiden. Het gaat om de TZ77 te verkrijgen bij CONRAD. Werkt met inductie.

Reply to
Gerard Altena

"Gerard Altena" schreef in bericht news:401ea0b9$0$135$ snipped-for-privacy@reader1.nntp.hccnet.nl...

CONRAD.

Zo'n spoel met een draad erdoor is een transformator. In dit geval een stroomtransformator.

Hans

Reply to
JT van Es