110 volt 75 Hz naar 110 volt 50 Hz

Ik wil graag 110 volt 75 Hz naar 110 volt 50 Hz brengen. Iemand enig idee hoe ik dat kan doen?

Alvast bedankt

Reply to
Pjotr

"Pjotr" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Daar heb je een omvormer voor nodig. Hoe die er uit moet zien, hangt vooral af van de stroom die je wilt kunnen leveren en in mindere mate ook van de soort belasting die je aansluit. In Elektuur heeft wel eens iets gestaan dat bedoeld was voor her regelen van motoren. Daarvan kon je dus de frequentie variëren. In dit geval heb je een vaste frequentie nodig maar het principe blijft natuurlijk hetzelfde. (Waar haal je overigens die 75Hz vandaan?)

petrus bitbyter

petrus bitbyter

enig

vooral

van de

gestaan dat

frequentie

principe

vandaan?)

Mijn probleem is al gedeeltelijk opgelost door een aanpassing van de eisen van mijn voeding. Ik moet nu gewoon gelijkspanning krijgen. Kan ik de 110 volt 75 Hz gewoon met een diodebrug gelijkrichten? Wordt dan de gelijkspanning nog steeds 1wortel3 hoger dan de wisselspanning?

75 Hz komt trouwens door het feit dat het een voeding betreft welke bij het Nederlandse spoor zijn werk moet gaan doen. Alle seinen en overwegen werken op een 110 volt 75 Hz netwerk. zodoende.
Reply to
pbenthem

> [...]

| Mijn probleem is al gedeeltelijk opgelost door een aanpassing van de | eisen van mijn voeding. Ik moet nu gewoon gelijkspanning krijgen. Kan | ik de 110 volt 75 Hz gewoon met een diodebrug gelijkrichten? Wordt dan | de gelijkspanning nog steeds 1wortel3 hoger dan de wisselspanning? | | 75 Hz komt trouwens door het feit dat het een voeding betreft welke bij | het Nederlandse spoor zijn werk moet gaan doen. Alle seinen en | overwegen werken op een 110 volt 75 Hz netwerk. zodoende.

Bij een sinusvormige spanning is de piekspanning altijd die 1*sqrt(3) maal effectieve waarde. Bij gelijkrichten gaat daar de spanningsval over de diode(s) vanaf. Uiteraard heb je een afvlakelco nodig om een bruikbare gelijkspanning te krijgen.

petrus bitbyter

petrus bitbyter

Bijna alle, maar dat is een detail ;-)

Ik neem aan dat jullie beide sqrt(2) bedoelen in plaats van sqrt(3) ? Verder geldt dit alleen bij zuivere sinusvormige spanning. In de praktijk is de sinus vaak afgevlakt en spikes op de voeding kunnen de afvlakelco ook opladen tot hogere spanningen dan je verwacht. Ik kan uit ervaring vertellen dat de 3 kV meestal ook wel wat afgevlakt is. Maar als het apparaat dat je wilt voeden niet al te kritisch is, dan levert dat meestal geen problemen op.

--
Maurice
Reply to

Hmm. ok. Maar ik heb 1500 Watt nodig. Dat wordt een probleem met 12 volt DC. Dan heb ik iets van 125 Ampere nodig. Dat gaat dus niet werken.

Ik heb dus een manier of apparaat nodig om van 110 Volt 75 Hz naar 110 Volt 50 Hz te gaan.

Suggesties?

Reply to
pbenthem

Op Mon, 06 Dec 2004 12:03:36 +0000, schreef petrus bitbyter:

[knip]

Ehm, ik denk dat jelui wortel2 bedoelt in plaats van wortel3 ...

Bij dubbelfasige gelijkrichting van een wisselspanning met effectieve waarde Ueff, een frequentie f, een belastingsstroom I en een afvlak-elco C ziet je uitgangsspanning er als volgt uit: Upiek = 1,4*Ueff - 1,4

Urimpel = I/(2*f*C)

(Die eerste 1,4 is wortel2, die tweede de dubbele diode-overgang.)

Voor de minimale gelijkgerichte en afgevlakte spanning trek je de rimpelspanning af van de piekspanning. Bij een normale 78XX-regulator moet deze laatste waarde minstens 1,5 volt boven de uitgangsspanning liggen.

Als je wilt weten welke elco je minimaal nodig hebt bij een gegeven stroom en maximale rimpelspanning, werk je de laatste formule even om:

C = I/(2*f*Urimpel)

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Heb je perse 50 Hz nodig? Als het apparaat in kwestie aan de ingang ook al de voedingsspanning gelijkricht, dan zal het met 75 Hz zeer waarschijnlijk ook prima werken. De fabrikant geeft vaak op dat je 50 of 60 Hz voeding nodig hebt, omdat dat nu eenmaal het meest gebruikelijk is. Maar dat wil niet zeggen dat het bij andere frequenties niet zal werken.

--
Maurice
Reply to

Nou ja, perse is een groot woord. Ik heb een offerte laten maken met de belofte dat ik voor 110 volt 50 Hz zou zeggen ipv van de 110 volt 75 Hz die er ligt. Zodoende.

Het gaat om een signaleringsbord, zoals je ze wel kent van "u rijdt te hard". Dit bord is echter veel groter, vandaar het grote wattage. Ook moeten er 2 laserdiodes met fotodiodes (zender-ontvanger) worden gevoedt.

Reply to
pbenthem

Je bedoelt dat de leverancier niet wil garanderen dat het op 75 Hz zal werken? Wil hij nou z'n spullen verkopen of niet?

Dat zal allemaal vast niet rechtstreeks uit de ingangsspanning worden gevoed. Op het eerste gezicht verwacht ik dat dit ook prima op 75 Hz zal werken. Als ik jou was zou ik met de leverancier overleggen, waarschijnlijk is er wel een mouw aan te passen.

--
Maurice
Reply to

Ok. Ik heb hem gebeld en hij zou me vanmiddag of morgenvroeg terug bellen. Dan zullen we us overleggen van hoe en wat. In ieder geval bedankt tot zo ver.

Pieter

Reply to
pbenthem

Ok. Bedankt voor al het advies. Ik zal de leverancier us opbellen en met hem het een het ander doorspreken.

Pieter

Reply to
pbenthem

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@f14g2000cwb.googlegroups.com...

Overleg met Delta Elektronika bv tel. 0111-413656 in Zierikzee

Ik denk dat het voor hun geen enkel probleem is om een voeding uit hun reeks voor jouw aan te passen. Ik veronderstel ook dat als het voor de spoorwegen is je meer dan 1 voeding nodig hebt. Daar je vraagt of je iets dergelijks met een brugdioden is te doen denk ik dat je erg weinig ervaring hebt met het maken van voedingen en zeker niet op de hoogte bent van de kwaliteits eisen van de NS.

Hans

Reply to
JT van Es

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@f14g2000cwb.googlegroups.com...

Daarnet wou je nog 110V gelijkrichten en nu weer 50Hz omdat

12V 125 ampere vraagt.

Ik snap er geen pepernoot meer van ;)

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)

Eigenlijk gaat dit altijd wel werken. Als de leverancier een schakelende voeding gebruikt in dat bord, maakt het helemaal niks uit. Als een normale trafo wordt gebruikt, stijgt het rendement van de trafo een klein beetje, maar zal alles prima werken. Pas op het moment dat er wisselstroommotoren moeten worden gebruikt, of tijdsconstantes van de netfrequentie worden afgeleid heb je een probleem.

Als je de goede eisen aan het voedende net stelt en aan de apparatuur die je achter een brug-gelijkrichter zet, dan zie ik het probleem niet zo. Zo'n gelijkrichter is misschien erg simpel, maar er kan ook erg weinig aan kapot gaan. Dat heeft ook zo z'n voordelen.

--
Maurice
Reply to

is

je

Met die bruggelijkrichter is ook niets mis maar ik vermoed dat hij er een dikke C achter wil zetten en dat is minder. Hij praat wel over 110V en

1500Watt. Doordat de geleidinghoek met zo'n schakeling klein is krijg je een heel beroerde belasting op het net. Voor 220V en vermogens boven de 500Watt mag dit ook niet meer. De CE normen eisen dat een bepaalde vervorming niet overschreden wordt. Voor dat doel zijn er bv PFC (power factor correctors) op de markt die er voor zorgen dat een voeding voor het net op een omhse belasting lijkt.

Hans

Reply to
JT van Es

Helemaal mee eens. De inschakelstroom zal ook niet fraai zijn.

Ik neem aan dat dit alleen geldt voor apparatuur die je op het openbare net aansluit? Het lijkt me geen probleem als je dit op je eigen net doet, mits je uiteraard van te voren hebt onderzocht of het geen problemen voor andere gebruikers veroorzaakt.

--
Maurice
Reply to

Waarom zou je je eigen nest laten vervuilen als dat te voorkomen is?

Hans

Reply to
JT van Es

Klopt, moet sqrt(2) zijn. Ben om 13.00u niet meer zo helder als ik wel zou willen.

petrus bitbyter.

petrus bitbyter