Kleine 'solar-charger' gebruiken als 'battery-to-battery' lader? (sper-diode als stroombegrenzer?)

Zit al wat langer te peinzen over de constructie om een kleinere/oudere/goedkopere solar-charger[*] te misbruiken als lader van een of meerdere kleine akku's, vanaf een start-akku, als buffer voor compressor-koelboxjes. Tot recent zag ik dat eigenlijk bij voorbaat al mislukken vanwege de stroom-limiet van zulke solar-chargers....vanaf een zonnepaneel ga je daar (mits goed gekozen) nooit overheen, maar vanaf een (hoofd)akku zit er natuurlijk geen enkele grens op. Totdat ik ergens weer een ander aardig hoofdstukje las over de afweging 'sper-diode' vs 'relais', tussen startakku en recreatieakku (essentie: sper-diode kent weliswaar een spanningsval (die met de betere B2B lader probleemloos is op te vangen), maar is ook gelijk een stroombegrenzer, itt een relais (dat vanwege die onbegrenste stroom veel zwaarder en dus duurder moet zijn)).

Ergo, middels zo'n sper-diode, voor de solar-charger gemonteerd, zou ik weer op het veilige pad zitten....en die spanningsval zou voor de solar- charger ook geen probleem mogen zijn, toch? Al te veel stroom vreten zullen die dingen ook wel niet, anders was een relais sowieso beter (en die is zelf ook niet stroomloos).

(het is mij bij solar-chargers overigens niet echt duidelijk vanaf welke spanning ('zonnepaneel') die kunnen beginnen te werken....kan mij die specificatie van geen enkel merk/type heugen (en van de exemplaren die ik hier heb liggen staat het ook niet in de beschrijving; wel uit- en inschakelspanning van de te laden akku, plus amperages)) (zodra de motor/dynamo loopt is er uiteraard al veel meer dan 12v voorhanden, dus ook minus spanningsval heeft die solar-charger meer dan 12v ter beschikking, maar ik heb bij die dingen altijd het idee dat ze vooral ontworpen zijn om hoge spanningen naar laadspanning om te vormen, cq niet (ver) onder 12v)

[*] solar-chargers hebben, anders dan de meeste andere eenvoudige laders (B2B, AC2B), instelbaar akku-type (standaard/gel/AGM), plus LCD-info over spanning/Ah/Wh, hetgeen bij koelboxjes hoogst aardig is, omdat je dan ook mogelijke koelproblemen kunt zien aankomen, en anderzijds kunt optimaliseren op locatie (warm/koud), eutectische koude-buffers etc.

Dank voor enig antwoord/opmerking/tip/truc....:))

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

      The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
     the inability to understand

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Reply to
Willem-Jan Markerink

"Willem-Jan Markerink" wrote in news:Xns9C5EE0D634148wjmarkerinka1nl@130.133.1.18:

Oh, B2B = battery-to-battery, AC2B is 230v-to-battery....;)) (en A2B = alternator-to-battery, ook die variant bestaat als aftermarket)

--
[...]

Gelukkig cross-post je niet en zijn je postings kort en duidelijk.

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns9C5EE1848DD85wjmarkerinka1nl@130.133.1.18...

Reply to
Renée

Op Thu, 6 Aug 2009 00:15:28 +0200, schreef "Renée" het volgende.

Dit _is_ een crossposting.

groetjes Henk

-- #Een reactie van de vraagsteller of een gegeven oplossing gewerkt heeft wordt zeer op prijs gesteld# Algemene tips om zelf een PC te bouwen, zie mijn site. snipped-for-privacy@pc-freak.nl

~PCfreak ©~

Henk,

Voglens mij heeft je ironie-sensor behoefte aan onderhoud ;-)

--
Maurice
Reply to

Op 06 Aug 2009 06:26:56 GMT, schreef Maurice Janssen het volgende.

Het was ook nog vroeg, ga gauw een 2e bakkie zetten ;-)

groetjes Henk

--
#Een reactie van de vraagsteller of een gegeven oplossing
gewerkt heeft wordt zeer op prijs gesteld#
usenet@pc-freak.nl     http://www.pc-freak.nl
Reply to
~PCfreak ©~

Ja en (gelukkig) staat er (weinig (tussen (haakjes))) zodat het (allemaal) heel makkelijk (te (volgen (is))).

Wat een draak...

Jouw spelling ook: 'Voglens mij'

Reply to
Renée

Ga eens een maandje lekker op vacantie, zijn we even van je af met je gezever..

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns9C5EE0D634148wjmarkerinka1nl@130.133.1.18...

Reply to
wil

"wil" wrote in news:4a7d8f53$0$92442$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl:

Kan niet. a) akku is leeg b) wie moet er dan akelige bovenkloters in de gaten houden?