schema lader vraag

is dit schema echt een "full automatic NiMH battery charger" ?

ik begrijp niet echt HOE de stroom dan uitgeschakelt gaat worden...

ik heb een kleine schakeling nodig voor de kruimeldief om in te bouwen,als iemand een soortgelijke schakeling weet die automatisch is houdt ik mij aanbevolen.

thanks

Reply to
fre

Een betere oplossing voor die kruimeldief is de ni-mh accu vervangen door een li-ion. Daar kun je in principe elke lader aanhangen die je maar wilt, aangezien de electronica van een li-ion accu het laadproces daarvan regelt. En je kunt de lader gewoon permanent aangesloten laten.

--
Ceteris paribus
Reply to

fre wrote: |

> [...]

Voor deze toepassing zou je het heel eenvoudig kunnen oplossen door een constant spanningsbron te gebruiken net boven de spanning van de volle accus, met een serie weerstand die je zo kiest dat als de accus vol zijn er nog maar een kleine stroom loopt, b.v. zo'n 2% van de cel capaciteit. Bij een 2000mAh cel dus 40mA. Bij een grotere stroom worden de cellen warm, en gaat de levensduur achteruit. Als de cellen leeg zijn, zal er een grotere laadstroom lopen.

NiMh cellen zullen zo'n 1,4V worden als ze helemaal vol zijn. Bij 3 cellen kom je dan op 4,2V. Met een 5V voeding (7805) en een serieweerstand van 20 ohm kom je op 40mA. Vanwege de dissipatie bij lege accu's zou ik meerdere weerstanden parallel zetten, in dit geval

5 weerstanden van 100 ohm.
--
Dick
Reply to

Dat is niet correct. De electronica van een li-ion accu beschermt tegen overladen, te diep ontladen en te grote stromen. Op het moment dat die beveiligingen aanspreken ben je al ver buiten de specificaties van de accu gegaan waardoor de levensduur wordt verkort. Voor ieder batterij type moet je domweg de juiste lader gebruiken.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Het zoeken van de juiste lader qua spanning en laadstroom is geen overbodige moeite, dan ben ik met je eens hoor..! Maar je hoeft eigenlijk alleen maar een lader te zoeken die iets zit boven de laadspanning van je Li-Ion accu en die voldoende capaciteit heeft om je accu binnen redelijke tijd te kunnen laden en je bent klaar! Het leuke van Li-Ion is dat je er verder geen enkele intelligentie voor nodig hebt van je lader. De gelijkspanning hoeft zelfs niet echt rimpelloos te zijn, kortom: je kunt met weinig aan de slag! Ik heb hier zelf een Lidl kruimelzuiger, waarvan de Ni-MH accu aan zijn eind was. Ik heb er een Li-Ion voor gezocht die qua spanning in de buurt kwam en de Ni-MH daardoor vervangen. Omdat Li-Ion in principe minder ruimte nodig dan Ni-MH kon hij er makkelijk worden ingebouwd. Deze hele setup draait hier al enkele jaren probleemloos: de lader zit gewoon permanent in de houder van de kruimelzuiger geprikt en die is daardoor gewoon altijd vol. Waarmee de kruimelzuiger dus op elk gewenst moment voor de volle capaciteit inzetbaar is!

--
Ceteris paribus
Reply to

Nou jij liever dan ik... Ik zou het niet durven hoor. Het zou wellicht in theorie goed moeten werken, maar als er IN DE PRAKTIJK ook maar iets mis gaat dan zit je meteen met een felle brand.

Li-ION accu's dat blijven gevaarlijke dingen die niet tegen mishandeling kunnen.

Zeker nooit zo'n filmpje gezien van wat er mis kan gaan?

Je wilt toch niet ontkennen dat een Li-Ion accu zijn regelelectronica in de behuizing vn de accu heeft zitten?

--
Ceteris paribus
Reply to

Dick wees je al op kant en klare laders van Conrad maar ik begrijp dat jij die niet kunt gebruiken omdat jij de zaak wilt inbouwen. Conrad heeft in het assortiment ook speciale ic's voor laders en ik geloof niet dat ze erg duur zijn, meestal kun je met heel weinig extra componenten dan een echte automatische lader maken die de accu precies volgens het optimale procede oplaadt, ik zou daarvoor eens kijken.

Groetjes en veel succes! Rene

Reply to
Rene

Op Youtube zie ik alleen maar filmpjes van idioten die een laptop in de fik steken, maar ik heb er ook wel eens een gezien van een laptop van een bezoeker van een of andere conferentie ofzo die vanzelf in de fik ging (en gefilmd door iemand met een telefoon).

Je snapt dat als zoiets in een zaaltje gebeurt er toch wat anders gereageerd wordt dan wanneer iemand het expres doet en waarschijnlijk buiten.

Op dezelfde manier denk ik dat als de kruimelzuiger in de fik vliegt in de kamer of keuken waar hij de hele dag ligt op te laden, dat niet zo prettig is.

Dan zijn meestal de beveiligingsventielen verwijderd.

Nogmaals: die electronica regelt helemaal niets!!! Dat is uitsluitend beveiliging.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Nico Coesel

Zeker de filmpjes niet bekeken he?

De risico's die aan het gebruik van li-ion accus's kleven zijn precies de reden waarom deze voorzien zijn van ingebouwde regelelectronica.

--
Ceteris paribus
Reply to

Eigenlijk wel.

Een "li-ion accu" is nogal een rekbaar begrip, namelijk. Ik zou er niet vanuit gaan dat een willekeurige li-ion accu uit een willekeurig apparaat veel meer aan boord heeft dan het broodnodige om een catastrofe te voorkomen - om nog maar te zwijgen van een li-ion *cel*.

--
Martijn van Buul - pino@dohd.org
Reply to

Nee geen regelelectronica. Er zit een beveiliging in tegen te lage of te hoge spanning en temperatuur. Maar voor het regelen blijft de lader verantwoordelijk.

Ook is het geen goed idee om de cel voortdurend in de beveiliging te duwen.

Tenslotte: als dit circuit faalt, en alle electronische circuits falen uiteindelijk, dan brandt je huis af.

Daarom zeg ik: jij liever dan ik.

Zal ik dan ook nog maar een duit in dat zakje doen?

Die elektronica die in een dergelijke Li-ion accu zit (als hij er al in zit, ze zijn er ook zonder!) is een beveiliging, _geen_ regeling.

Dit is dus een beveiliging die o.a. moet ingrijpen als de lader (door een defect) onverhoopt te veel stroom of spanning gaat leveren.

In een risicoanalyse noem je zoiets een beveiliging tegen een enkele fout (Single fault condition, SFC). Doel is dus te voorkomen dat de boel gelijk in de brand vliegt als er op 1 plaats in het circuit iets mis gaat (of in de lader of in het beveiligingscircuit in de accu). Door nu de beveiliging uit je lader te halen vertrouw je alleen nog op de beveiliging in de accu. Gaat nu daar iets mis, dan heb je een probleem, er is geen backup om de fout op te vangen.

Los daarvan zit de eindspanning van het beveiligingsciruit meestal iets hoger dan de aanbevolen laadspanning van de accu. Dit om te voorkomen dat de beveiliging ingrijpt bij een normale lading. Permanent op die hogere spanning laden is niet goed voor de levensduur van de accu.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

Where it is a duty to worship the sun it is pretty sure to be a crime to
examine the laws of heat.
		-- Christopher Morley
Reply to
Stef

Ik heb die filmpjes al een keer gezien. De kans dat een li-ion accu in de fik vliegt is kleiner dan de hoofdprijs in een loterij winnen.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Nico Coesel

Dat zal best, maar wat brengt je er toe te beweren dat de beveiligingsventielen verwijderd zijn?

Wat je ziet gebeuren in die filmpjes (om de paar seconden een vuurfontein) dat wijst er m.i. op dat dit niet het geval is.

Als ik accu verkoper zou zijn zou ik mijn klanten dergelijke laders aanraden. In dit geval komen klanten "automatisch" terug voor een setje verse accu's.

Zo zou het ook kunnen:

+-----+ |LM317| Ui>--+---+ +------+Uo | | | | | +--+--+ +-+ | | | |R1 ===.1µ | +-+ | | | | | Ub+---------+ --- | | | | Iref v Ib v | | | | +-+ | | | |R2 ___ | +-+ - | | ___ +---------+Ua - | ___ +-+ - | |R3 | +-+ | | | | | --- ---

Met R1=2.2?, R2=220? en R3=560? zijn de volgende waarden van toepassing:

Ub(V)-->Ua(V)-->Uo(V)-->Ib(mA)

3.30 2.37 3.62 ~ 141 (1.1V per cel, helemaal leeg) 3.60 2.58 3.83 ~ 102 (1.2V per cel) 3.90 2.80 4.05 ~ 63 (1.3V per cel) 4.20 3.02 4.27 ~ 24 (1.4V per cel, helemaal vol)

Ui dient minimaal +6V te zijn waarbij de rimpel ?1.3Vpp moet zijn. De C van

0.1µF is alleen nodig als de voeding, inclusief afvlakcondensatoren, op enige afstand van de schakeling zit.

Gio

Reply to
GRe

dit is ook een stroombron,het andere schema is dat ook maar dan met een

7805. de 7805 heb ik jaren gebruikt voor nicads en nimh's en nooit prroblemen gehad maar ik wil dat de lader stopt als de accu's vol zijn.
Reply to
fre