LM317-probleem

Hi, ik probeer een voeding voor mijn GPS in elkaar te draaien. Benodigde spanning 3 volt, max stroom ongeveer 200 mA. Ik gebruik een LM 317 die ik, volgens datasheet, beschermd heb met een diode. Voor alle zekerheid ook condensatoren in voedingslijn in uitgang opgenomen. Verder een spanningsdeler tussen uitgang, regel-ingang en massa. Spanning keurig af te regelen op 3 volt. Maarrr...zo gauw ik mijn GPS er aan hang zakt de spanning in elkaar tot zo'n

2,3 V. Voor alle zekerheid een weerstand gehangen tussen uitgang en massa, zodat ik de spanning afregel terwijl de regelaar 'belast' is. Een LM 317 moet makkelijk 500 mA kunnen leveren. Ik heb ook al getest met de diode en c's verwijderd. Zelfde resultaat. Waar ga ik de fout in?

groet, Ron R

Reply to
Ron R

Op Sat, 08 Apr 2006 14:35:51 +0200, schreef Ron R:

Wat is de ingangsspanning van de LM317? En heb je 'm ook met een belasting van 200mA (dus een weerstand van 15 ohm/1W) afgeregeld? Verder zou het best kunnen dat het GPS-apparaat gemiddeld wel 200mA nodig heeft, maar bijvoorbeeld bij het inschakelen even veel meer stroom trekt, bijvoorbeeld om een intern geschakeld voedingscircuit (backlighting?) op gang te brengen - wat dan niet lukt door de daling van de spanning (ik heb wel eens eenzelfde probleem gehad met een cd-walkman). Meet dus sowieso even de stroom die getrokken wordt. Dit laatstgenoemde probleem is vaak te verhelpen door een condensator van 1000uF of meer over de uitgang te plaatsen.

Succes ermee,

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Een LM317 kan niet zoveel stroom leveren bij lage spanningen. B.

Reply to
Badman

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

12V

En heb je 'm ook met een belasting

Nee, want volgens de specs zou dat geen probleem moeten zijn.

Apparaat draait al op interne accu dus dat zou geen probleem moeten zijn. Maar met of zonder accu treedt dit op. De spanning klapt van de ingestelde spanning ( ik heb ook al een wat hogere (3,4v) ingesteld) gewoon naar 2,3 V in elkaar, wat ik ook probeer. Het lijkt wel alsof er een begrenzing in werking treedt. Dat zou niet moeten want het IC zit bovendien ook nog op een koelplaat.

Bedankt voor het meedenken. Ik ga eens met een wat zwaardere belasting afregelen. Nadeel is dan wel dat de ingangsspanning bij inschakelen veel hoger is.

Groet, Ron R

Reply to
Ron R

"Badman" schreef in bericht news:e18cre$17g$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Hee....is dat zo. Kan daar niets over terug vinden in het datasheet. Zou vanaf 1,2 v moeten werken. Eens kijken wat er gebeurt als ik één of twee diodes in de uitgang zet en afregel op een wat hogere spanning voor de diodes.

Dank, Groeten, Ron R

Reply to
Ron R

"Ron R" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Ja, kan tot 1,25V ongeveer. Alleen is er wel een maximum aan vermogen wat je kunt verstoken in de LM317. Bij lage uitgangspanningen loop je daar sneller tegenaan. Bij 12V in, en 3V uit, 200mW is dat 1,8 Watt. Dan heb je al een koelplaatje nodig.

De spanning die er in gaat (12V) zakt niet in elkaar? Wordt de LM317 heet?

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)

De 500 mA kan de LM inderdaad leveren wanneer deze optimaal gekoeld word middels een koellichaam gebruik je een LM zonder koelplaat neemt de uitgangsstroom aardig af. Waarschijnlijk neemt de GPS toch iets meer op dan jij dacht;-) Heb je overigens al eens geprobeerd de LM van onderuit af te regelen met de GPS aangesloten ?

"Ron R" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Reply to
07042006

"07042006" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Nee, is gemonteerd op een koelplaat, maar ook niet voelbaar warm.

Gemeten aan zijn originele voeding is het iets van 67 mA. Een inschakelpiek kan ik niet zien en is ook niet echt te verwachten als de accu al stroom levert.

Heb je overigens al eens geprobeerd

Nee. Ik hev de uitgangsspanning vast afgesteld om verlopen van de waarde te voorkomen. Bedankt. Ron R.

Reply to
Ron R

Ik durf het bijna niet te vragen, maar weet je zeker dat de de schakeling op de juiste manier uitvoerde en aansloot;-)) Immers, een belasting van 0,067 A moet een LM prima kunnen leveren, tenzij je teveel gaat dissiperen... Je vergeet consequent te vertellen wat de ingangsspanning van de LM is, maar die hoef je ook niet op te geven hoor , je kan zelf makkelijk uitrekenen waar het foutgaat met het datablad.

[...]

Ik heb twee 'dezelfde' schakelingen naast elkaar zitten, een voor 5V en deze voor 3V. Duizend keer alles gecontroleerd maar die voor 3 v werkt dus niet.

Heb al eerder gepost. Hij wordt gevoed uit 12 V. Die voeding levert ook de stroom voor de 5 V voeding en die trekt 1 Amp. Geen probleem. Eerst heb ik geprobeerd om die 3V uit die 5 V te krijgen om de dissipatie te beperken, terwijl die 5V niet belast was. Dat leek niet te werken, dus over gegaan op 12V. Maar ook dat werkt niet. De LM317 al eens vervangen door een ander exemplaar, maar óf ze zijn allebei stuk óf ik maak ergens een stomme fout. Ik hou het maar op dit laatste. ;-(

Groet, Ron R

Reply to
Ron R

Waarom deel je het schema dat je gebruikte om de LM aan te sluiten niet met ons ? P.S. wanneer je alles goed deed kan je middels een emittervolger de beperkingen van de LM omzeilen....

"Ron R" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Reply to
08042006

"08042006" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Dat schema is zo basic dat ik niet dacht dat het nodig zou zijn. Maar kijk eens op:

Waarom onnodig ingewikkeld maken? die 317 moet dat vermogen makkelijk kunnen leveren (denk ik) Groet, Ron R

Reply to
Ron R

Is de LM317 wel goed aangesloten? Ik kan me herinneren dat ik zo'n geintje ook weleens heb gehad met een 7800 serie regulator.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl

Schreeuwen mag nu wel even: OPGELOST !!!

Ik heb hier een stabiele, keurig werkende voeding voor mijn GPS aan het draaien.... :--)) Je sloeg de spijker volkomen op zijn kop: adjust en Vout verwisseld. Stom,stom stom. Zat ik dus al meer dan een dag tegen aan te kijken.

Hardstikke bedankt.

Groet, Ron R

Reply to
Ron R

Wanneer je het schema van die niet werkende link gebruikte vraag ik me af of je er überhaupt wat uit kreeg;-)

"Ron R" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... : "08042006" schreef in bericht : news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... : > Waarom deel je het schema dat je gebruikte om de : > LM aan te sluiten niet met ons ? : : Dat schema is zo basic dat ik niet dacht dat het nodig zou zijn. : Maar kijk eens op:

: : > P.S. wanneer je alles goed deed kan je middels een : > emittervolger de beperkingen van de LM omzeilen.... : : Waarom onnodig ingewikkeld maken? die 317 moet dat vermogen makkelijk kunnen : leveren (denk ik) : Groet, : Ron R : : : >

: >

: > "Ron R" schreef in bericht : > news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... : >> "07042006" schreef in bericht : >> news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... : >>> Ik durf het bijna niet te vragen, maar weet je zeker dat de : >>> de schakeling op de juiste manier uitvoerde en aansloot;-)) : >> Ik heb twee 'dezelfde' schakelingen naast elkaar zitten, een voor 5V en : >> deze voor 3V. : >> Duizend keer alles gecontroleerd maar die voor 3 v werkt dus niet. : >>

[...]

DeviceZeroDoubleZeroSeven

Onder de door jouw beschreven condities kan een LM317 oook nog wel 2A leveren. Kortstondig 500mA mag geen enkel probleem zijn.

Zonder koeling spreekt de interne beveiliging aan en kan die zelfs geen

300 mA leveren (e.e.a afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de verliesspanning over de LM. Ik meen dat Vout-Vin = > 3 moet zijn. Hoe groter de waarde tussen V in en V out hoe groter de dissipatie is en des te kleiner i max is. Foldback current limiting is wel mooi om het spul heel te houden.

"Maurits" schreef in bericht news:e1b2sr$2ljp$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Hmm, missing of invalid cancel key krijg ik terug van de server. Maar goed ik lees de draad nu pas helemaal en merk dat de OP het probleem al heeft opgelost.

"Frank Bemelman" schreef in bericht news:4437bc09$0$2624$ snipped-for-privacy@dreader27.news.xs4all.nl...

Huh? Hoe lager de spanning, hoe minder het vermogen, dus je stelling klopt niet. Maar ik denk dat je bedoelde de spanningsval, die de lm moet omzetten in warmte..... Tja, ik heb in de haast niet gelezen wat de aangeboden spanning is, maar die moet wel minstens een volt of 3 hoger zijn dan wat je wilt hebben, en niet al te veel hoger zijn, ivm de spanningsval.

Het in warmte om te zetten vermogen is dus de stroom die door de lm loopt maal de spanningsval (Uin-Uuit).

En waarschijnlijk heb je bij 200mA wel een koelplaatje nodig ja.

Even een hele "domme" vraag: je hebt je toch niet vergist in de in- en uitgang? Dan krijg je ook hele rare dingen.

Overigens heb ik de lm317 zelfs wel gebruikt om 1,5 volt bij 800mA voor de gloeispanning van (gelijkstroom) legerbuisjes, dus het moet wel kunnen hoor.

Reply to
K1fan

"Ron R" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

zodat

oeps, mijn posting was dus niet meer nodig zie ik zojuist.....

Reply to
K1fan