Kelder verlichting!

Hallo,

Ik heb een kelder gebouwd, en morgen komen ze de vloer storten van de keuken die er boven komt. Wat ik me nu net af loop te vragen is, mag je een gewone lamp armatuur oid ophangen of moet dit een druip waterdichte zijn oid? Omdat de gemiddelde kelder wel koel en ietwat vochtig is.

Ik heb hier geen NEN1010 (of hoe die misschien tegenwoordig heet) liggen om het na te zoeken.

Met vriendelijke groet, Henk van de Weerdt

E-mail: snipped-for-privacy@vdweerdt.invalid FTP: vdweerdt.invalid (change invalid to nl)

Reply to
Henk Van De Weerdt

"Henk Van De Weerdt" schreef in bericht news:GED4367A201@newsgroup%vdweerdt.invalid...

Ook zonder de NEN1010 kom je een heel eind. Gebruik je verstand.

Het elektrische materiaal moet bestand zijn tegen de te verwachten invloeden die ter plaatse kunne heersen. Als je dit beseft, dan ken je de NEN1010 al voor de helft. Nu alleen nog toepassen. De ene kelder is de andere niet. Is de kelder soms vochtig of een beetje nat, plaats dan een armatuur wat daar tegen kan, dus een druipwaterdicht. Is je kelder vrijwel altijd droog dan kun je ook een gewoon armatuur plaatsen..

Mijn kelder is soms erg vochtig, vooral tijdens de honsdagen. Het is dan kondens. In heb ik in dit geval een (minimaal) druipwater dicht armatuur geplaatst.

Toet

Reply to
Toeternietoe
  • Replying to an article in PERSONAL_MAIL.

Hallo,

"Toeternietoe" wrote:

T> Ook zonder de NEN1010 kom je een heel eind. T> Gebruik je verstand.

Dat klinkt logisch! ;-)

T> Het elektrische materiaal moet bestand zijn tegen de te verwachten T> invloeden die ter plaatse kunne heersen. Als je dit beseft, dan ken T> je T> de NEN1010 al voor de helft.

AHA dat ding heet dus nog steeds de NEN1010 en is kennelijk nog niet vervangen door de een of andere ISO norm. ;-)

T> Mijn kelder is soms erg vochtig, vooral tijdens de honsdagen. Het T> is T> dan kondens. In heb ik in dit geval een (minimaal) druipwater T> dicht T> armatuur geplaatst.

Aangezien de grond die we eruit haalden gewoon droog was en geen blubber oid. vermoed ik dat de kelder op zich met voldoende ventilatie wel vrij droog zal blijven. Maar eerlijk gezegd is dat een vermoeden. En kondens is natuurlijk niet altijd te voorkomen. Daarom heb ik maar driuipwaterdicht materiaal gekocht! Baat het niet schaden doet het ook niet! ;-)