ledje in wisselstroom circuit

Hallo,

Ik gebruik voor mijn modelbaan wisselmotoren van TILLIG om de wissels te bedienen. Deze motor drift ook 3 wisselkontakten aan, waarvan 2 met wisselstroom, en een onafhankelijke.

Voor het schema van deze motor zie:

Die onafhankelijke wil ik gebruiken voor het schakelen van het puntstuk. En in het schema staan 2 lampjes getekend om de wissel positie aan te geven. Kan je nu zonder problemen dat lampje vervangen voor een ledje met een weerstand, of eventueel nog een diode in serie met de led?

Ik kan me voorstellen dat het ledje heel snal gaat knipperen, maar of dat te zien is?

Met vriendelijke groet, Henk van de Weerdt

E-mail: snipped-for-privacy@vdweerdt.invalid (change invalid to nl) HTTP/FTP: vdweerdt.nl HTTP/FTP: vandeweerdt.eu

Reply to
Henk Van De Weerdt

"Henk Van De Weerdt" schreef in bericht news:GED45A4014B@newsgroup%vdweerdt.invalid...

Een LED is een diode, het heeft dus geen zin om nog een diode daarmee in serie te zetten. Eventueel kunnen er ter beveiliging twee diodes antie parallel over de LED gezet worden. Gebruik een weerstandje van 16V/0.02A=800 Ohm (680 Ohm) om de stroom te begrenzen.

--
CU, Rob
www.gompy.net/blocklist.txt

Op Tue, 09 Jan 2007 21:38:39 +0100, schreef Rob / gompy.net:

Een LED gaat relatief snel stuk bij een sperspanning van meer dan een paar volt, dus een seriediode is nog niet eens zo'n heel slecht idee. Maar een diode antiparallel aan de LED is al beter (eentje is voldoende); en als je de knipperfrequentie van 50Hz naar 100Hz wilt brengen, kun je het best een dubbelfasig gelijkrichtertje gebruiken. De voorschakelweerstand is niet bijzonder kritisch. Als je de oplossing met één diode neemt, krijg je met 680 ohm ongeveer 10mA stroom door de LED (het ding licht immers slechts de helft van de tijd op), en dat is bij de meeste gewone LED's voldoende. Met een dubbelfasige gelijkrichter krijg je die 10mA al bij een weerstand van ongeveer 1K5. Als je een zogenoemde low-current-LED neemt, kun je met iets van 5mA toe, wat neerkomt op voorschakelweerstanden van respectievelijk 1K5 en 3K3

Zie ook

en dan met name

De genoemde gelijkrichter kun je overigens ook met vier stuks 1N4148 maken.

Succes ermee, groeten,

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/
  • Replying to an article in PERSONAL_MAIL.

Hallo,

"Rob / gompy.net" wrote:

Rgn> Een LED is een diode, het heeft dus geen zin om nog een diode Rgn> daarmee Rgn> in serie te zetten. Eventueel kunnen er ter beveiliging twee Rgn> diodes Rgn> antie parallel over de LED gezet worden.

Misschien een stomme vraag, maar ter beveiliging van wat? Doorbranden van de LED zelf?

Rgn> Gebruik een weerstandje van Rgn> 16V/0.02A=800 Ohm (680 Ohm) om de stroom te begrenzen.

Merci!

> [...]

RR> Een LED gaat relatief snel stuk bij een sperspanning van meer dan RR> een RR> paar volt, dus een seriediode is nog niet eens zo'n heel slecht RR> idee.

OK! Alleen houd je dan wel als ik het goed zie maar de helft van de spanning over, of zie ik nu iets over het hofd? dus 16V~ wordt met een diode in serie 8V~

RR> Maar een diode antiparallel aan de LED is al beter (eentje is RR> voldoende);

Heb hier een paar 100 1N4001's liggen die voldoen wel vermoed ik?

RR> en als je de knipperfrequentie van 50Hz naar 100Hz wilt RR> brengen, kun je het best een dubbelfasig gelijkrichtertje RR> gebruiken.

Snap ik, maar dat betekend dan dat ik bij elke wisselmotor zo'n ding moet gaan bijzetten. En dat zijn er nogal wat.

RR> De voorschakelweerstand is niet bijzonder kritisch. Als je RR> de oplossing met ??n diode neemt, krijg je met 680 ohm ongeveer RR> 10mA RR> stroom door de LED (het ding licht immers slechts de helft van de RR> tijd RR> op), en dat is bij de meeste gewone LED's voldoende. Met een RR> dubbelfasige gelijkrichter krijg je die 10mA al bij een weerstand RR> van RR> ongeveer 1K5. Als je een zogenoemde low-current-LED neemt, kun je RR> met RR> iets van 5mA toe, wat neerkomt op voorschakelweerstanden van RR> respectievelijk 1K5 en 3K3

Merci!

[...]

Op Wed, 10 Jan 2007 17:18:54 +0000, schreef Henk Van De Weerdt:

Niet precies. Wat er gebeurt is dat de halve fase van de 16 volt wisselspanning wordt 'afgeknipt', zodat je een pulserende gelijkspanning overhoudt - en dat mag geen wisselspanning worden genoemd. Maar de effectieve waarde van de resulterende spanning wordt inderdaad gehalveerd. Maar zoals aangegeven is een diode antiparallel ook een prima oplossing, met hetzelfde resultaat qua lichtopbrengst: gedurende de halve fase loopt er stroom door de LED. De serieschakeling heeft wel als voordeel dat er gedurende de andere halve fase geen stroom loopt - maar dat wordt alleen belangrijk als je echt veel LED's aansluit.

Ja hoor, dat is prima. Een 1N4148 is ook al goed - die zijn nog wat kleiner.

Je kunt zoals gezegd zelf zo'n gelijkrichter maken met vier dioden.

En er is trouwens nog een vierde mogelijkheid: zet twee LED's antiparallel naast elkaar, die dan dus afwisselend (elk op één wisselspanningsfase) branden. Dit is natuurlijk wel minder mooi, tenzij ze achter een diffuus venstertje zitten.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

RR> Niet precies. Wat er gebeurt is dat de halve fase van de 16 volt RR> wisselspanning wordt 'afgeknipt', zodat je een pulserende RR> gelijkspanning overhoudt - en dat mag geen wisselspanning worden RR> genoemd. Maar de effectieve waarde van de resulterende spanning RR> wordt RR> inderdaad gehalveerd.

Dus zou je met de berekeningen van de voorschakelweerstand uit moeten gaan van 8V~ ipv 16V~?

RR> Maar zoals aangegeven is een diode antiparallel ook een prima RR> oplossing, met hetzelfde resultaat qua lichtopbrengst: RR> gedurende de halve fase loopt er stroom door de LED. De RR> serieschakeling heeft wel als voordeel dat er RR> gedurende de andere halve fase geen stroom loopt - maar dat wordt RR> alleen belangrijk als je echt veel LED's aansluit.

Is maar 1 LED per keer. Dus dat zal wel meevallen.

RR> Ja hoor, dat is prima. Een 1N4148 is ook al goed - die zijn nog RR> wat RR> kleiner.

RR> Je kunt zoals gezegd zelf zo'n gelijkrichter maken met vier RR> dioden.

Klopt! Maar ook dat wordt weer zo'n rompslomp. In principe heb ik diodes genoeg. Dat is het probleem niet. Maar alles moet onder de tafel weggebouwd worden of ik moet het in het bedieningspaneel gaan bouwen wat weer een hele partij extra bedrading wordt.

RR> En er is trouwens nog een vierde mogelijkheid: zet twee LED's RR> antiparallel naast elkaar, die dan dus afwisselend (elk op ??n RR> wisselspanningsfase) branden. Dit is natuurlijk wel minder mooi, RR> tenzij ze achter een diffuus venstertje zitten.

Nee is geen optie, want het moet gewoon eenledje worden in het bedieningspaneel waarmee ik de stand van de wiseel kan zien groen recgtdoor en rood afbuigend.

Die info over LED's is werkelijk mooi op deze site.!

[...]

Op Wed, 10 Jan 2007 18:08:39 +0000, schreef Henk Van De Weerdt:

Inderdaad.

[knip]

Dank, ik heb er mijn best op gedaan om het zo begrijpelijk mogelijk te houden. Wellicht dat er binnenkort nog wat pagina's met diverse simpele, leuke LED-schema's bij komen. Maar ja, dat kost tijd om te maken ...

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Het effectieve vermogen wordt gehalveerd, dus de effectieve spanning wordt slechts met een factor sqrt(2) gereduceerd.

"Henk Van De Weerdt" schreef in bericht news:GED45A51FDA@newsgroup%vdweerdt.invalid...

Inderdaad. Op deze manier kan er hooguit zo'n 3 Volt over de LED komen te staan.

--
CU, Rob
www.gompy.net/blocklist.txt

Ik heb het begin gemist, en weet daarom niet of de wisselspanning perse wisselspanning moet zijn. Misschien werken de te bedienen (weet ik niet) ook wel op gelijkspanning. Dan is misschien het hele probleem opgelost door de hoofdvoedingsspanning in een keer voor alles tegelijk gelijk te richten. Er bestaan volgens mij ook wel LED's met ingebouwde diodes, maar die zijn dan wel duurder wat bij grotere aantallen aardig op kan lopen. Voor een eenmalige investering misschien toch de kosten waard?

            -  DizTRacT  -

Ik wil niet genieten, ook niet met mate :-)

De Nederlander:
Zuinig met centen, smijten met rente.

Voor antwoord per e-mail, eerst het voor de hand liggende deel uit het adres
verwijderen !
Reply to
DizTRacT

"Rob / gompy.net" wrote:

Rgn> Inderdaad. Rgn> Op deze manier kan er hooguit zo'n 3 Volt over de LED komen te Rgn> staan.

Merci! Ga ik de komende dagen eens mee stoeien. Met jullie antwoorden ben ik mooi geholpen.