kan ik 69 leds in serie schakelen?

Ik wil graag 69 ledjes in mijn pc monteren. kan ik deze dan gewoon in serie aan elkaar solderen? en het zou erg handig zijn als ik ze dan aan kan sluiten op een krachtbron in de computer. is dit mogelijk ? of heb ik dan nog een transformatortje nodig?

de leds die ik wil gebruiken hebben deze specificaties. 5mm blauwe

7.200mcd

ik hoop dat jullie me kunnen helpen.. groeten rik

Reply to
rik.broers

Ja, kan uiteraard prima. Je hebt dan wel een goede gelijkspanning nodig van MEER dan 69 x 1,5 volt, dus meer dan 103 volt. Een bruikbare waarde is 150 volt met een weerstand of stroombron.

Reply to
Badman

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@g47g2000cwa.googlegroups.com...

Ja dat kan. Hoeveel wil je er in serie zetten.

500 kan ook.

Maar je zult dit niet maar zo kunnen doen,.

Je moet er wat aan rekenen. Kijk de spec van de led's na, ze moeten allemaal ongeveer gelijk zijn. Stel de doorlaatspanning op bv 1,4 Volt, dan heb je totaal 69 x 1,4 Volt nodig= 96,6 Volt In serie met 1 (of meerdere) MOET je altijd een begrenzingsweerstand zetten. Welke spanning heb je ter beschikking?

150Voltt??? Kijk weer de specs van de leds na. Wat is de doorlaatstroom?? stel bv 10 mA Je moet een spanning van 150-96=56 Volt kwijt raken. Wet van Ohm: u = i x R, R = U/I 56/0,01 = 5,6 kOhm Reken het vermogen van de weerstand uit = 0,56 Watt

Met andere specs en spanningen de waardes in de sommen aanpassen.

Let op dat de LED's op gelijkspanning werekn. In Sper kunnenn ze maar een beperkte spanning tegenhouden.

Toet

Reply to
Toeternietoe

de specs van de leds zijn

Case: 5mm waterclear Viewing Angle: 20=B0 Power: 3,4V Current: 20mA typ., 30mA max. Wave Length: 473nm (blue) Maximum Intensity / Brightness: 7.200mcd

gwoon van de site. ik niet echt ervaren met dit soort zaken. dus als jullie me zouden kunne vertellen wat ik moet gebruiken.

mijn voeding heeft een maximale output van 350 watt.

Reply to
rik.broers

is dit mischien ook nog iets waar jullie wat aan hebben ?

Power Recommended Resistors

5V 90 Ohm 9V 330 Ohm 12V 470 Ohm 13,8 V (car) 560 Ohm
Reply to
rik.broers

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@g14g2000cwa.googlegroups.com... de specs van de leds zijn

Case: 5mm waterclear Viewing Angle: 20° Power: 3,4V Current: 20mA typ., 30mA max. Wave Length: 473nm (blue) Maximum Intensity / Brightness: 7.200mcd

gwoon van de site. ik niet echt ervaren met dit soort zaken. dus als jullie me zouden kunne vertellen wat ik moet gebruiken.

mijn voeding heeft een maximale output van 350 watt.

Rekenen:

69 Leds x 3,4 Volt (wel veel voor een LED) = 234 Volt. Vermogen P = UxI = 230 x 20 mA = 4,6 Watt. Je voeding heeft vermogen voldoende.

De spanning van je voeding heb je niet gegeven, mnaar met mijn vorige verhaal moet je dat toch zelf ook wel uit kunnen rekenen.

Voorschakelweerstand = verschilspanning (Voedingsspanning - Ledspanning{234V}) / 20 mA

Toet

Reply to
Toeternietoe

kben nooit zo goed in natuurkunde geweest! :D

ik zou het dus op een 5 volt aansluitng kunnen aansluiten en dan een weerstandje dat die 0.4 eraf snoept kunnen gebruiken?

Reply to
rik.broers

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@o13g2000cwo.googlegroups.com...

1 Ledje kun je op 5 Volt aansluiten. specs geeft U = 3,4 Volt. Dus je hebt 5 Volt - 3,4 Volt = 1,6 Volt teveel. De stroom die er loopt is 20 (typical) mA. De voorschakelweerstand moet dan zijn: 1,6 / 20 mA = 80 ohm

De spec geven een doorlaatstroom van max 30 mA. De voorschakelweerstand word dan 1,6/30 mA = 53 Ohm

Kies dus een weerstand tussen de 53 en 80 Ohm

Experimenteren: Een wat lagere stroom door de Led geeft maar weinig minder licht. De levensduur gaat enorm vooruit. En het energieverbruik wordt minder.

Toet

Reply to
Toeternietoe

oke enorm bedankt met deze informatie ga ik eens wat knutselen en proberen!

groeten rik

Reply to
rik.broers

Op Fri, 03 Feb 2006 12:25:52 -0800, schreef rik.broers:

OK, hierbij maar even de hele les, want deze vraag komt om de zoveel weken/maanden weer terug, en met het volgende kun je de boel berekenen voor iedere spanning en stroom, en ieder type LED, ook bij serieschakeling van meerdere LED's.

LED's worden aangestuurd door er een stroom doorheen te sturen, en wat dat betreft is een serieschakeling ideaal - ze krijgen dan allemaal gegarandeerd dezelfde stroom. Tot zover het goede nieuws.

Het slechte nieuws is ook al door anderen uitgelegd: elke LED heeft een nominale spanningsval - in het geval van jouw blauwe LED is dat 3,4 volt bij een stroom van 20mA. Wanneer de aangelegde spanning *per LED* onder deze spanningsval blijft, zal 'ie niks doen. Jouw 69 LED's in serie vereisen dus een gelijkspanning van minstens 69 x 3,4 = 235 volt om ze aan te krijgen - zoals eveneens al gemeld. Dat zou ik dus niet doen.

Het andere slechte nieuws is dat je zoals gezegd een stroombron nodig hebt (in jouw geval 20mA) - maar helaas zijn bijna alle 'gewone' voedingen spanningsbronnen, en geen stroombronnen. De reden dat dit een probleem is, is dat een LED zich als een diode gedraagt: als je een LED aansluit op een spanningsbron en de spanning langzaam opvoert, zal de LED bijna niks doen tot de nominale spanningsval is bereikt (3,4 volt voor een blauwe LED).

Als de spanning echter ook maar een heel klein beetje (zeg 0,2 volt) boven de nominale spanningsval stijgt, neemt de stroom heel snel toe en gaat de LED stuk. In grafiekvorm (met een vaste lettergroote zie je een redelijke impressie van wat een exponentiële grafiek heet):

mA 40| | X (poef) 30| | | | 20| | | / 10| / | ____-' ----------------------- 0 1V 2V 3V 4V

Een gewone spanningsbron kan gemakkelijk een paar tiende volt afwijking vertonen, dus dat is niet zomaar bruikbaar. Bovendien hebben de LED's zelf ook nog een afwijking; de ene LED voert de 20mA al bij 3,3 volt, de andere misschien pas bij 3,5 volt. Zet dus nooit zomaar een spanning over een LED.

Om deze reden gebruik je bij een LED altijd een spanningsbron die wat hoger is dan de nominale spanningsval over de LED (voor een blauwe LED bijvoorbeeld 5 volt), en zet je een weerstand in serie die de stroom binnen de perken houdt. Schema:

V+ ___ o---|___|----. R | V LED - 0V | o------------'

Je gebruikt dan de wet van Ohm om de weerstand te berekenen, aan de hand van de nominale spanningsval van de LED, de voedingsspanning en de gewenste stroom. De wet van Ohm ziet er zo uit:

V = I x R

V is de spanning in volt I is de stroom in ampère R is de weerstand in ohm

Omdat je de weerstand wilt weten, kun je dit omrekenen tot het volgende:

R = V / I

Nu moet je alleen nog rekening houden met de nominale spanningsval van de LED (Vled); deze moet je aftrekken van de voedingsspanning:

R = (V+ - Vled) / I

Als je in jouw geval een voeding van +5V gebruikt, een blauwe LED met een nominale spanningsval van 3,4 volt en 20mA (0,02A) stroom wilt hebben, kun je de getallen gewoon invullen:

R = (5 - 3,4) / 0,02 = 80 ohm

Je neemt dus gemakshalve een weerstand van 82 ohm (eenvoudig verkrijgbare waarde) als serieweerstand.

Maar wat te doen als je toch meerdere LED's in serie wilt schakelen? Dat kan: je vermenigvuldigt gewoon de nominale spanningsval met het aantal LED's. Zodra je echter boven de voedingsspanning uitkomt, heb je te veel LED's in serie staan.

Met een 5V voedingsspanning kun je dus geen twee of meer blauwe LED's in serie zetten, want dan krijg je minstens 6,8 volt of meer nominale spanningsval. Wel kun je bijvoorbeeld 2 gewone rode LED's in serie zetten (met 1,8 volt elk); voor 20mA stroom heb je dan een serieweerstand nodig van (5 - (2 x 1,8)) / 0,02 = (5 - 3,6) / 0,02 = 70 ohm

Ook kun je twee gewone gele of groene LED's in serie zetten; deze hebben per stuk een nominale spanningsval van ongeveer 2,1 volt.

Maar jouw pc-voeding biedt ook 12 volt aan. Hee, dan kun je toch meerdere blauwe LED's in serie zetten? Inderdaad, en wel 12 / 3,4 afgerond naar beneden = 3 stuks; de totale spanningsval wordt dan dus 3 x 3,4 = 10,2 volt.

OK, weer invullen in de formule:

R = (12 - (2 x 3,4)) / 0,02 = (12 - 10,2) / 0,02 = 90 ohm

Ik zou dan gewoon een serieweerstand van 100 ohm per 3 LED's nemen. Wat wordt dan de stroom? Simpel de wet van ohm weer omrekenen:

I = V / R

waarbij V in dit geval gelijk is aan de voedingsspanning minus de spanningsval van de LED's samen, dus I = (12 - (3 x 3,4)) / 100 = 1,8 / 100 = 0,018 ampère, oftewel 18mA.

Het voordeel van de serieschakeling is dat je in de eerste plaats weerstanden bespaart - je hebt met 12 volt voeding slechts 69/3=23 weerstanden nodig in plaats van 69 als je 5 volt gebruikt.

Ook verstook je minder vermogen. Formule: P = V x I

Bij de 5V-oplossing sluit je 69 keer een serieschakeling van 1 weerstand plus 1 LED (ca. 20 mA) aan op de 5V voeding:

I = 0,02 x 69 = 1,38A => P = 1,38 x 5 = 6,9 watt

Bij 12 volt heb je 23 serieschakelingen van elk 1 weerstand plus 3 LED's. Nu verstook je 12 x 23 x 0,02 = 5,52 watt (bij een stroom van 0,46A)

De vermogensbesparing is dus niet spectaculair.

Wat denk je zelf, zou de extra belasting van maximaal een watt of 7 uitmaken? ;-)

Succes ermee, groeten,

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Op Fri, 03 Feb 2006 22:52:05 +0100, schreef Richard Rasker:

[grote knip

Ehm, deze formule moet dus R = (12 - (3 x 3,4)) / 0,02 ... zijn, niet ... 2 x 3,4 .... (de rest en ook de uitkomst klopt overigens wel).

Tja, een foutje is snel gemaakt ...

Verder nog even dit, mocht je dit niet weten: LED's hebben een positieve en een negatieve aansluiting; positieve aansluiting (anode) is de langere aansluiting; de negatieve aansluiting (kathode) is de kortere aansluiting; deze is bij ronde LED's vanaf 5 mm ook aangegeven door middel van een vlak randje. Let op dat je LED's niet verkeerd om aansluit, want dan kunnen ze ook stuk gaan. En omdat een LED een diode is, zal het ding ook niet werken als je 'm omgekeerd aansluit.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Dat noem ik nog eens een uitleg :-)

Reply to
Gilbert

Mooi. Als je daar nou even wat strategische plaatjes bij tekent en de boel ergens op het web zet, kunnen we daar voortaan gewoon naar wijzen :-)

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@g47g2000cwa.googlegroups.com...

Ik zou ledstrips nemen scheelt een hoop werk ook:

HansdV

Reply to
hansdv

Een duty schakeling zou nog veel beter zijn, zeer lange levensduur 2 maal minder verbruik en uiteraard met een buffer weerstand en zet ze per 12 volt kring ( dus in jouw geval 4 stuks met een weerstand ), dit is even wat werk maar zo ben je zeker dat ze allemaal even hard branden , indien je ze toch op hoge gelijkspanning wil zetten RAAD ik dit je AF ! waarom ? Ten eerste indien er een led bij zit dat wat afwijkt dan heeft het geen lang leven beschoren en maak je veel kans dat ze alle 69 erdoor vliegen op den duur . Reden nr 2 ( de belangrijkste ) als je met grote aantallen wil werken moet je preselected led's nemen ??? eum wat is dat , wel voor gesorteerde en zonder afwijkende spanningen en verbruik . Ik werk soms met HEEL veel leds namelijk enkel duizende tergelijkertijd en bestel steeds preselected leds , dan weet je zeker dat je exact dezelfde hebt en je niet voor nare toestanden komt te staan . Foto's te bekijken op mijn site ( niet commercieel )

, klik op het icoontje met de ronddraaiende pop .

Succes Jeroen

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@g47g2000cwa.googlegroups.com...

Reply to
JS

Uitleg van Richard Rasker .....

Compliment, da's voor elke leek een helder stuk !

Ik heb het direct uitgeprint

Hans Peter

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Reply to
Hans P. Wieringa

Ik heb de uitleg niet meegekregen, maar wanneer je voor een spanningsbron kan zorgen die minimaal 172,5 volt kan leveren zorgt en bij hoger een voorschakelweerstand die 20mA bij de gewenste opvreet-spanning kan opvreten ben je klaar...

Krijg ik nu ook een compliment;-))

"Hans P. Wieringa" schreef in bericht news:43e72e3e$0$810$ snipped-for-privacy@textreader.nntp.hccnet.nl... : : : Uitleg van Richard Rasker ..... : : : Compliment, da's voor elke leek een helder stuk ! : : Ik heb het direct uitgeprint : : : Hans Peter : : : : : : "Richard Rasker" schreef in bericht : news: snipped-for-privacy@linetec.nl... : > Op Fri, 03 Feb 2006 12:25:52 -0800, schreef rik.broers: : >

: >

: : :

Reply to
DeviceZeroDoubleZeroSeven

"DeviceZeroDoubleZeroSeven" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Natuurlijk 0-007

Bij deze !!! Weer een (super)mens gelukkig gemaakt ...

Wel een klein verschil..... van jouw uitleg snap ik geen moer, bovendien vreet ik meestal uit de muur ! :-)

hp

Reply to
Hans P. Wieringa

Dat jij er geen moer van snapt is geheel te wijten aan jouw onkunde. Maar gehinderd door een beetje kennis had je uiteraard de hele vraag niet gesteld;-))

"Hans P. Wieringa" schreef in bericht news:43e7375b$0$811$ snipped-for-privacy@textreader.nntp.hccnet.nl... : : : : : "DeviceZeroDoubleZeroSeven" schreef in bericht : news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... : > Ik heb de uitleg niet meegekregen, maar wanneer je voor een : > spanningsbron kan zorgen die minimaal 172,5 volt kan leveren : > zorgt en bij hoger een voorschakelweerstand die 20mA bij de : > gewenste opvreet-spanning kan opvreten ben je klaar... : >

: > Krijg ik nu ook een compliment;-)) : : : Natuurlijk 0-007 : : Bij deze !!! Weer een (super)mens gelukkig gemaakt ... : : Wel een klein verschil..... van jouw uitleg snap ik geen moer, bovendien : vreet ik meestal uit de muur ! :-) : : hp : : : : : >

[...]

: > : >

: > : : > : : > : : >

: >

: :

Reply to
DeviceZeroDoubleZeroSeven

: > : "Richard Rasker" schreef in bericht

"DeviceZeroDoubleZeroSeven" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Tja, nou gaat het toch nog de verkeerde kant op....

Als je de draad wel gelezen had, dan had je gezien dat ik de oorspronkelijk vraag helemaal niet gesteld heb. Maar dat ik wel enthousiast ben ( inderdaad met bitter weinig elektronica kennis ) met het uitgebreide antwoord, omdat daar mijn algemene (lage) e-kennis iets door wordt verbeterd. Vandaar het compliment aan iemand die ook eens rekening houdt met 'onkunde' en helemaal niet te beroerd is om een poging te doen om outsiders iets naar binnen te trekken.

hp

Reply to
Hans P. Wieringa