condensator in serie

Hallo

kun je 2 condensators van 25V 470µF in serie zetten om een 50V type te krijgen?

Reply to
Syprer

Ja dat kan. De kapaciteit wordt dan 235 uF Jantje

"Syprer" schreef in bericht news:aD8Wa.42810$ snipped-for-privacy@afrodite.telenet-ops.be...

Reply to
Jantje

En je doet er goed aan een ohmse spanningsdeler over de combinatie aan te brengen om eventuele spanningsverschillen te compenseren.

Maarten A.E.Bakker

Nee , de capaciteit halveerd dan, kijk eens naar het volgende artikel.

groet Manus.

Reply to
Manus

Het kan wel maar de capaciteit zal inderdaad halveren wanneer je 2 dezelfde condensatoren gebruikt (de plaatafstand wordt dan eigelijk verdubbeld). Je kunt dit berekenen op dezelfde manier waarop je de vervangingsweerstand van 2 weerstanden berekend (1/Ctotaal = 1/C1 + 1/C2)

--
Remove -- when u reply
Reply to

"Syprer" schreef in bericht news:aD8Wa.42810$ snipped-for-privacy@afrodite.telenet-ops.be... | Hallo | | kun je 2 condensators van 25V 470µF in serie | zetten om een 50V type te krijgen?

Ja, alleen moet je dan de capaciteit verhogen omdat deze in serie niet gelijk blijft maar met een factor 1/n verminderd. In jouw geval houd je dan dus 235 uF over..

Reply to
Peter

ik heb altijd geleerd dat de capaciteit dan 1/n werd voor gelijke condensatoren .. is die wetenschap dan veranderd ? :-)

Reply to
imbsysop

Zegt 'ie dat niet dan??

Hans

Reply to
NightSwan

hij zegt met 1/n verminderd .. voor n=2 klopt dat voor n=3 niet meer (in de gegeven redenering wordt dit voor 3 condesatoren dus 470-470/3=313,3 uF terwijl het 470/3=156,6 uF moet zijn)

Reply to
imbsysop

| ik heb altijd geleerd dat de capaciteit dan 1/n werd voor gelijke | condensatoren .. is die wetenschap dan veranderd ? :-)

Eh, 2 condenstatoren van 470 mu lijken me gelijk genoeg;-)))

Wie lesjes elektriceitsleer wil hebben moet niet bij mij maar op school of in boekjes zijn wijsneus....

| |

Reply to
Peter

"NightSwan" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@starport.dyns.cx... | In article , imbsysop wrote: | >

> [...]

Ach ja, de een kan lezen en de ander niet;-)))

Reply to
Peter