Waar kan ik een elektronica onderdelen set kopen?

Hallo, Ik ben een beginnend hobby elektronicus en ik vroeg me af wat de beste website is om een complete set aan onderdelen te kopen (transistoren, condensatoren, weerstanden, IC's, schakelaars, LED's, motoren, servo's etc.), en nee ik zoek geen experimenteerdozen ik zoek een volwaardige set waar ik direct mee kan beginnen zonder extra onderdelen te kopen.

Alvast bedankt.

Reply to
M.Azoulaye

In the previous post, the mostly harmless snipped-for-privacy@gmail.com claimed:

Dat lijkt me erg sterk afhangen van *wat* je precies wil doen. Je kan best jarenlang electronicahobbyist zijn zonder ook maar een servomotor aan te raken. In mijn geval ben ik eens begonnen door een kapotte tv te repareren. Diverse onderdelen die je daar voor nodig hebt zitten niet in standaard kitjes.

Bram

Reply to
Bram

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@x35g2000hsb.googlegroups.com...

Alhoewel je vraag veel antwoorden openlaat:

Overnemen van de collectie van iemand die stopt met de hobby is een optie, en anders (als je al globaal een idee hebt wat voor soort experimenten / schakelingen je gaat bouwen) een rondkijken op bijvoorbeeld

Een complete set kopen wordt lastig, dan moet je al een idee hebben wat je wilt gaan doen want die set zal je zelf moeten samenstellen.

Ik heb van een stoppend hobbyist wel eens weerstanden, condensatoren en transistoren gekregen, meer dan ik momenteel verbruik. Mocht je interesse hebben om hier iets van over te nemen moet je maar eens via email reageren. Woon je toevallig in de buurt van het Westland dan is langskomen ook een optie.

Let wel op de beveiliging tegen spam in mijn email adres.

Grtz, Ben

Reply to
Ben

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@x35g2000hsb.googlegroups.com...

Nou het is een nuttig idee maar dan heb je een flink vermogen in euro's nodig om dat te doen. Ik zou er eerst eens over nadenken welke richting in de elektronica je wilt gaan. De enige "basis" componenten zijn weerstanden en die heb je ook al in vele uitvoeringen, afmetingen etc. Om het nog maar niet te hebben over SMD componenten. Af en toe kun je op marktplaats wel eens verzamelingen vinden van mensen die om een of andere reden stoppen met de elektronika en alles aanbieden.

Reply to
vraagje

Je kunt bij Farnell en Conrad enzo weerstand en condensator kits kopen. Ik moet je echter wel waarschuwen: er is een dermate grote diversiteit aan onderdelen dat je het meeste van dergelijke kits niet zult gebruiken en voor ieder project toch weer onderdelen zult moeten bestellen. Kits zijn vooral economisch voor bedrijven die prototypes maken en het bestellen van de aparte onderdelen teveel tijd (=geld) kost.

Als ik naar mijn eigen voorraad onderdelen kijk, dan heb ik ondertussen iets van 3000 onderdelen (meest SMD) liggen. Allemaal min of meer overgehouden omdat de minimale besteleenheid 50 of zelfs 250 stuks is of me toch laten verleiden te groot in te kopen. Ik heb bijvoorbeeld ruim 15 jaar nodig gehad om een rol van 400 stuks 1N4148 diodes op te maken. Van de 500 10k weerstanden voor 5 gulden (nu zijn die krengen nog goedkoper ook) heb ik er nog 300 liggen. Idem voor een hele berg BC547 stransistoren. Omdat ik tegenwoordig alles met SMD maak gebruik ik bijna geen componenten met pootjes meer. Moraal van het verhaal: doelloos electronica inkopen is zonde van je geld :-)

--
Programmeren in Almere?
E-mail naar nico@nctdevpuntnl (punt=.)

Zoals jij het formuleert zullen die echt niet bestaan. Je zult gewoon zelf moeten samenstellen/bestellen wat je wilt. De vraag die je dan zou kunnen stellen is: welke zaken leveren wat ik wil. Conrad

is voor particulieren een van de bekendere, maar ook:

Kun je een zakelijk account "regelen", dan biedt Farnell

ongeveer alles wat je zoeken kunt.

Hal.

Reply to
Hal

Een aantal onbruikbare links.

Dit is het resultaat: Conrad Electronic Fehler! Helaas kunnen wij geen winkelwagen voor u aanmaken..

Als je werkelijk een link naar Conrad wilt maken ziet die er zó uit:

Resultaat: Tv televisie ktv televisietoestel Philips / onderdelen De OP heeft niet geschreven dat hij ktv's wil gaan repareren, dus waarom deze link?

Resultaat: GP Power, Accu's, Laders en Accessoires Heeft ook niets met de vraag van OP te maken.

Potmeters (10 slagen) En deze ook niet.

Deze is weer wel nuttig. Welkom op de website van Coditronix (voorheen Display Electronica Eindhoven & Display Electronica Den Bosch).

ACME Enterprises of Orlando

6192 Edgewater Drive Orlando FL 32810 USA Een adres in Florida ligt niet erg voor de hand als je totaal onwetend een verzameling componenten wilt aanschaffen.

Een simpeler link is

Dan ben je niet afhankelijk van de nukken van webmasters die dit soort links nogal eens willen wijzigen. Farnell levert overigens ook aan particulieren, mits het bedrag boven 50 euro is en vooruit wordt betaald. Maar Farnell is niet goedkoop. Een beetje rondshoppen kan veel geld besparen.

Al met al niet zo'n nuttige bijdrage :-((

Om toch enigszins positief te eindigen hierbij een aantal links uit mijn verzameling:

Genoeg componentenwinkeliers. Nu moet de OP alleen nog bedenken wat hij in de elektronica wil gaan doen :-) Om hem op weg te helpen is een bezoek aan het forum

misschien een goede start.

--
Edward
Reply to