Gezocht: chipje BA9741F (TFT-scherm)

Hallo,

Ik heb hier een Philips 170B2 17" TFT-monitor staan waarvan echter steevast na één seconde de backlighting uitfloept. Ook na uitgebreid onderzoek kan ik geen defecte onderdelen vinden (zoals een doorgeslagen HV-trafo), en beide TL-buisjes werken ook gewoon gedurende die seconde. Het enige wat ik nog eenvoudig zou kunnen vervangen is de SMPS-chip BA9741F (smd) - maar dat ding is dus nergens meer leverbaar.

Heeft iemand dit IC nog ergens? Of desnoods een complete inverterprint waar 'ie op zit, bijvoorbeeld bij een scherm dat op een andere manier stuk is gegaan?

Uiteraard is een 'gouden tip' wat er anders nog aan de hand kan zijn ook uiterst welkom :-)

Alvast mijn dank.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

hebt u al eens geprobeert om telkens 1 ccfl lamp aan te sluiten? als bij 1 lampje aan blijft en de ander na een seconde weer uit is laatstgenoemde stuk. deze trekt dan meer stroom waardoor ba9741 in de beveilliging gaat. hij gaat trouwens niet gauw stuk wel condensators bij de trafootje. ook trafo gaat regelmatig stuk.

jopie

Reply to
Jopie

Op Mon, 11 Dec 2006 00:18:29 +0100, schreef Jopie:

Dat was een van de eerste dingen die ik heb geprobeerd, maar beide gedragen zich identiek: elk van beide brandt gedurende een halve seconde, waarna de inverter afschakelt. Gedurende de korte tijd dat de inverter ingeschakeld is, is ook de vermogensopname van het hele scherm steeds hetzelfde, ongeacht welke buis is ingeschakeld.

De primaire condensatoren van 0,15uF/250 volt heb ik vervangen, maakt niets uit. En als een van de secundaire HV+smd-condensatoren stuk zou zijn, moet je dit merken zodra je de bijbehorende lamp afkoppelt - de condensator is dan immers nergens meer op aangesloten.

Ik heb ze los gehad en doorgefloten, en ze lijken beide in orde. Bovendien maakt het ook niet uit welk van de twee trafo-circuits ik loskoppel; het gedrag is steevast hetzelfde: het licht gaat een halve seconde aan, en daarna floept het weer uit. Met een felle lamp is te zien dat het beeld nog wel wordt weergegeven.

In ieder geval dank voor de reactie, maar helaas wordt dit denk ik een enkele reis afvalbrengpunt.