Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)

Hallo,

Ik heb hier een pickupje uit 1957 waarvan de seleniumgelijkrichter is opgeblazen door een half lekke voedingselco. Omdat het ding verder nog in perfecte conditie verkeert, leek het me wel aardig om te proberen aan de originele onderdelen te komen (eigenaren van oude spullen waarderen dat ook vaak bijzonder). Het gaat om de volgende seleniumcel (E250C50):

Heeft iemand nog zo'n seleniumgeval liggen, en zo ja, wat moet 'ie kosten?

De elco is trouwens een type van 2 x 50uF bij 350/385 volt met soldeeraansluitingen aan de onderkant (ook voor de massa), maar daar heb ik dacht ik nog wel een passende van. Mocht iemand daar ook nog een van hebben liggen, dan houd ik me desondanks aanbevolen.

Alvast weer dank, ook namens een goede vriend van me,

http://www.linetec.nl

Vraag het eens na bij ARP electronics aan de gasstraat in tilburg? Die heeft veel oude spullen liggen.

Ik weet niet zeker of de diode op jouw foto wel selenium is, het lijkt er wel op. In ieder geval NIET openhalen: denk er aan dat selenium giftig is. Het geeft een typische geur waaraan je selenium wel makkelijk kunt herkennen.

Je zou het door een gewone diode met eventueel een serieweerstand van

50 ohm of zo kunnen vervangen. Maar je ziet natuurlijk liever een originele cel.

Na reparatie je voedingselko eerst formatteren. Ik zet zelf altijd eerst een stroom-begrensde laagspanning op de elkos en/of voeding. Sommigen regelen gewoon een varic heel langzaam op, over een tijd van enkele uren, maar dat is niet helemaal risicovrij.

P.

Reply to
P.

Hm, deze is al min of meer 'vanzelf' open gegaan: grote zwarte brandvlekken op alle hoeken en inderdaad een karakteristieke vieze lucht.

Wat betreft de giftigheid: dat valt wel mee. Het is zelfs een essentieel sporenelement (je kunt dus niet zonder), en zit onder meer in knoflook. Maar je moet er inderdaad niet meer dan iets van een milligram per dag van binnenkrijgen. Ik zal die kapotte cel in ieder geval niet opeten :-)

Is allemaal bekend, maar evengoed dank.

http://www.linetec.nl

Je kunt toch over de aansluitingen een goede diode solderen? of is de "oude" kortgesloten?

Reply to
(on)wijs man

Natuurlijk kan ik er gewoon iets van een 1N5062 ofzo inzetten (de oude is half ontploft, dus die laat ik er niet inzitten), maar het lijkt me zoals gezegd leuk om het ding helemaal in originele staat terug te kunnen geven.

http://www.linetec.nl

Je kan ook de oude inhoud vervangen door een moderne siliciumdiode en een weerstand. Hier wat leesvoer:

Edward
Reply to
Edward

Als je aan het vervangen slaat, probeer dan componenten te vinden met een iets hogere werkspanning, veel oude apparaten gaan kapot door de netspanningsverhoging.

Reply to
Sjouke Burry

Dat is met een trafo van 10V of 12V of zo eenvoudig aan te passen. Secundaire stroom gelijk (of groter) aan de primaire stroom van het apparaat, en dan de secundaire van de trafo zo in serie schakelen dat de netspanning verlaagd wordt.

P.

Reply to
P.

Het gas dat bij een defect vrijkomt is giftig, met selenium zelf valt het nog wel mee. Sterker nog, ik las zojuist in een Radio Bulletin uit 1962 de tip om uit de goede plaatjes van een doorgeslagen gelijkrichter nog losse diodes samen te stellen. Dat gaat me wat ver, maar je kan gerust de boel leegmaken en van silicium voorzien. Zoals gezegd inderdaad vaak wel een serieweerstand van enkele tientallen ohms nodig.

"P." schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Misschien hier eens kijken of ff bellen:

Wie niet waagt die niet wint

Reply to
Henk van den Hof

Deze al eens geprobeert?

in Den Haag.
in IJmuiden

Reply to
(on)wijs man

De website van de laatste geeft nul resultaten en de zoekpagina van de eerste komt steeds terug met lege velden. Ik zal ze morgen wel even bellen.

In ieder geval mijn dank :)

http://www.linetec.nl

Daar kom ik regelmatig voor oude spullen. Hij heeft erg veel zaken. Echt even proberen! Al was het alleen maar om eens een echt ouderwets elektronicawinkeltje te zien.

P.

Reply to
P.

Ik zou bijna zeggen: schattig. Maar helaas is Tilburg een ietsje uit de buurt voor mij, en moet het met een paar tientjes ook echt wel gedaan zijn. Een oud ding restaureren voor een vriend is leuk, maar ik moet er geen tientallen of honderden euro's aan kwijt zijn. Evengoed zal ik ze op de telefoonlijst en in mijn FF-bladwijzers zetten.

http://www.linetec.nl

Hij verstuurt ook. Zet ook vaak spullen op ebay onder de naam dos107 Daar kun je vaak goedkoop aan heel leuke buizen etc komen.

P.

Reply to
P.

Meneer Rasker. I.p.v. de gevraagde se-cel, heb ik voor u 'n iets zwaardere; cylindervormig 30 x 92 mm met opschrift: AEG rundfunk gleichrichter B250C125L. Kan event. wellicht nog net als brief verstuurd worden voor ?

1,32, doch als u meer van dergelijk spul gebruikt, zoals diodes, torren, IC's, elco's, weerstanden, relais, condensators, LCD's, kristallen, deels nieuw, mag u wel n's langskomen. Alles gratis, doch voor opsturen pakket, zijn de portokosten ? 6,75. Tot dan. J. Ramakers 0493843723 Someren

"Richard Rasker" schreef in bericht news:4b66a907$0$729$ snipped-for-privacy@textreader.nntp.internl.net...

Reply to
Jozef

Mijn dank voor de reactie, maar ik ben inmiddels voorzien qua seleniumcel, en de combi-elco (2 x 50uF/385V) vervang ik toch maar door twee moderne typen van 47uF/450V -- wellicht dat ik die in dezelfde bus onderbreng.

Maar nogmaals dank, en excuses dat ik niet eerder had gemeld dat ik geen onderdelen meer zoek.

http://www.linetec.nl

groeten,
~ OP's met een chronisch gebrek aan humor, filter ik óók ~
Reply to
"James T. Kirk©"