Compressor koelkast

Op 02 Mar 2009 08:54:15 GMT, schreef Rob het volgende.

Jaha, maar hij is defect...

groetjes Henk

--
#Laat altijd staan op wie en wat je reageert, en antwoord
altijd onderaan waarbij je het overbodige knipt.#

Het zal je opgevallen zijn dat eem koelkastcompressor maar een gedeelte van de tijd werkt, dit is afhankelijk van het koelvermogen, isolatie van de kast en temeratuurverschil tussen kastinhoud en daarbuiten. Op deze manier kan een koelkast met een zwaardere compressor toch zuiniger zijn. Een zwaardere compressor heeft als voordeel dat het invriezen sneller gaat.

--
Veel plezier
Have fun

Op Mon, 02 Mar 2009 10:45:19 +0100, schreef OpaPiloot het volgende.

Is mij bekend, maar ik heb grotere problemen met dat ding, zie mijn andere reply's.

groetjes Henk

--
[...]

Toevallig heb ik opok een Whirlpool, type weet ik zo gauw niet, gekocht dec 2005 in de Philips personeelswinkel, stuk feb 2007, geen garantie, geen coulance. Ook bij deze koelkast bleef de compressor soms aanstaan, zodat het koelvak bevroor, maar hij bleef geregeld ook uitstaan. Alle onderdelen op de printplaat achter de instelknop leken goed aangesloten en zagen er normaal uit; dat zijn o.a. een microprocessor en een relais, op de laatste werd een onjuiste spanning gemeten zodat de fout zich op die printplaat moest bevinden. Ondanks ruime (professionele) ervaring op electronica gebied is er zonder documentatie verder geen touw aan vast te knopen. Uiteindelijk voor 140 euro een nieuw frontje met printplaat bij

moeten kopen, waarna de zaak tot dusver weer normaal werkt. Conclusies:

- Meerjarige garantie kan je naar fluiten, je gaat voor 100 euro geen rechtzaak beginnen. Die ervaring had ik al eerder bij een Philips TV.

- A merken = B t/m Z merken, al dat merkengedoe is achterhaald aangezien alles toch uit China komt.

- Onderdelen vervangen is nauwelijks meer mogelijk, je kunt hooguit complete modules vervangen.

--
Veel plezier en lig er niet wakker van.
Have fun

Dat is niet merkgebonden, maar hangt af van de winkel waar je het spul koopt... De fabrieksgarantie is bij mijn weten niet aan regels gebonden, de consumentenkoop echter wel.

Dat is gelukkig niet helemaal waar. Behalve teringbende uit China heb je ook teringbende uit Turkije (niets negatiefs over die landen of hun bewoners verder, je moet er gewoon geen electronica vandaan halen). Hier en daar komt bovendien nog wel eens wat uit Europa (juist Whirlpool wil nog wel eens uit Italie of Zweden komen) en bovendien is de ene Chinese productie ook de andere niet (eigen fabrieken van A-merken hebben vaak nog een beter kwaliteitsmanagement dan anonieme OEM's).

Dat is maar net wat voor module uit wat voor apparaat het is.

Op Mon, 02 Mar 2009 20:48:04 +0100, schreef OpaPiloot het volgende.

Gelukkig heb ik nog garantie, hij is pas een maand of 4 oud ;-)

groetjes Henk

--
[...]

Op Sun, 01 Mar 2009 09:59:45 +0100, schreef ~PC-freak©~ het volgende.

Update; Monteur is net geweest en zijn conclusie was simpel, ik krijg een nieuwe koelkast a.s. dinsdag.

groetjes Henk