regelen van electromotoren

Hoe moet ik een willekeurige electromotor van een huishoudelijk apparaat (in casu - een goedkope tegelsnijder) wat langzamer laten lopen? Het ding is 450 watt en 2800 toeren; ik wil hem naar pakweg 2200 toeren terugbrengen zonder moeilijk te doen met tandwielen en schijven. Ik heb al een goedkope dimmer weten te mollen, dus daar ben ik wat huiverig voor :-) Toch heb ik de hoop dat dit op een eenvoudige en goedkope manier generiek kan worden opgelost.

Paai

Reply to
paai

Hallo Paai,

2800 toeren is een waarde die typisch hoort bij een wisselstroominductiemotor.

Je zult aan dit toerental niets kunnen veranderen omdat dit afhankelijk is van de netfrekwentie.

Tenzij je er een frekwentieomzetter bij gaat gebruiken.

groetjes Bert Nieboer

"paai" schreef in bericht news:hryDb.53273$ snipped-for-privacy@typhoon.bart.nl...

Reply to
Bert Nieboer

Volgens mij kan jet het oplossen door je stroom of inderdaad je toerental te begrenzen, daar in die machines een universele inductiemotor of seriemotor zit kan je het toerental regelen door de stroom te beperken of de frequentie te verlagen

"Bert Nieboer" schreef in bericht news:1071563368.747919@cache1...

Reply to
The ScReW

"paai" schreef in bericht news:hryDb.53273$ snipped-for-privacy@typhoon.bart.nl...

Alle borstelmotoren zijn electronisch in toerental te regelen, zonder krachtverlies.

Joop.

Reply to
Joop

"Joop" schreef in bericht news:O5CDb.166093$ snipped-for-privacy@amsnews02.chello.com...

Jep.....verdraai de koolborstelbrug tov het veld.

CU, Rob

Reply to
Rob / kabel-inter.net

"paai" schreef in bericht news:hryDb.53273$ snipped-for-privacy@typhoon.bart.nl...

Tja Paai,

Dat hangt van het soort motor af.

Kleine huishoudelijke apparaten zoals mixers, stofzuigers en ook boormachines hebben doorgaans een motor met koolborstels. Zo'n motor kan geregeld worden middels fase-aansnijding. Net als een dimmer dus. Alleen de stroom die bij een 450W motor wordt getrokken kan makkelijk 10A of hoger zijn. (Niet continu natuurlijk maar wel tijdens het aanlopen van de motor.) Geen wonder dat je goedkope dimmer het opgaf. Conrad verkoopt een regelaar van dit type (RAC 16-400) die stromen tot 12A aankan. Daar moet trouwens wel een potmeter van 500K bij en een koellichaam en een kastje...... je bent wel even bezig maar het is eenvoudig èn goedkoop.

Grotere motoren zijn van het kortsluitanker type. Die werken met drie fasen ook wel eens "krachtstroom" genoemd. Voor kleinere motoren van dit type worden die drie fasen wel eens nageaapt met één fase en een grote condensator. Wasmachines worden daar nog al eens mee uitgerust. Om het toerental van deze motoren te regelen moet je de frequentie en de spanning van de motor kunnen veranderen. Hierover heeft ooit een artikel in Elektuur gestaan. Eind 1994 als ik me niet vergis. Ingewikkeld, spannend en duur.

Waarom moet die tegelsnijder eigenlijk zo nodig langzamer lopen? Tegelsnijden gaat toch het beste met een hoog toerental?

petrus

petrus bitbyter

Um... ik ben een leek. Wat koolborstels zijn weet ik nog wel, maar de opmerking 'verdraai de koolborstelbrug tov het veld' gaat me te ver.

Reply to
paai

n de

or.)

aar

s wel

t wel

'fase-aansnijding'...? Die oplossing die je hier noemt, is daar een schemaatje voor? En het 'verschuiven van de koolborstelbrug' die iemand anders noemde, aangenomen dat ik erachter kom wat een koolborstelbrug is :-)

Met dank overigens voor de verder (grotendeels) begrijpelijke uitleg. Van=

deze thread weer een hoop geleerd. Ik ben geen electronicus.

Mijn vrouw is glasblaaster (-blazeres, -blazerin). Met zo'n (natte) tegelsnijder kun je glas doorzagen, maar is eigenlijk te snel. En als ik er een groter blad op zet is de omtrekssnelheid nog groter.

Ook voor de verdere inrichting van de werkplaats moet ik met oude electromotoren gaan knutselen - een slijptafel bijvoorbeeld. Vroeger kon je in doe-het-zelf winkels allerlei goedkope maar bruikbare onderdelen kopen, zoals meeneemasjes met schijfwielen enzo, maar tegen- woordig is alles kant-en-klaar en /net/ niet wat je hebben moet.

Paai

Reply to
paai

Fase-aansnijding is wat er in een dimmer gebeurt. In feite is het niets anders dan bij iedere fase van de wisselspanning even wachten met het aanzetten van de spanning:

_ _ / \ / \ / ongedimde spanning \_/ \_/

__\__ __\__ _ gedimde spanning (alleen laatste 1/3 van de fase) / /

Op deze manier kun je de effectieve wisselspanning regelen zonder dat er significant vermogen verloren gaat in weerstanden e.d.. Alleen heb je (zoals ook al door anderen aangegeven) een vrij forse dimmer nodig; misschien dat een bedrijf in theaterverlichting iets bruikbaars heeft, al zal dat waarschijnlijk niet goedkoop zijn. Overigens zit in veel stofzuigers ook een traploze toerentalregeling. Als je zo'n ding op de kop weet te tikken, ben je denk ik in één keer klaar, want de motor in een stofzuiger trekt al snel 800 watt. Misschien ook dat een dergelijke regelaar voor zware boormachines al geschikt is. Ik zou alleen zo even geen leveranciers weten.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl... | On Wed, 17 Dec 2003 08:07:14 +0000, paai wrote: | >

> [...]

Mm.

Wel eens aan een in werking zijnde Triac of Thyristor gevoeld ? Neuh, dacht ik al:-)

| (zoals ook al door anderen aangegeven) een vrij forse dimmer nodig; | misschien dat een bedrijf in theaterverlichting iets bruikbaars heeft, | al zal dat waarschijnlijk niet goedkoop zijn.

En niet werken, de in die wereld gebezigde dimmers zijn bij uitstek geschikt voor het schakelen van ohmse lasten. Inductieve lasten met een dergelijk apparaatje schakelen gaat zelden of nooit goed, en als het werkt moert het waarschijnlijk gewoon de motor;-(

| Overigens zit in veel stofzuigers ook een traploze toerentalregeling. Als | je zo'n ding op de kop weet te tikken, ben je denk ik in één keer klaar, | want de motor in een stofzuiger trekt al snel 800 watt. Misschien ook dat | een dergelijke regelaar voor zware boormachines al geschikt is. Ik zou | alleen zo even geen leveranciers weten.

of zoeken onder velleman bij Google Levert al snel een aardig bouwpakketje op, ook publiceert de Firma Elektuur nagenoeg jaarlijks een dergelijk schakelingetje in die befaamde halfgeleidergids van ze. Ook zijn er die handige boekjes van ze met xxxtig schakelingen.

In de doorsnee hobby elektronicazaak hangt er doorgaans ook nog een rek met zakjes waarin kitjes aangeboden worden. Naast Velleman zijn er nog tig die ook voor de vraag van de OP een oplossing hebben.

| | Richard Rasker | | -- | Linetec Translation and Technology Services | |

PeterK

Wat zit je nou weer te insinueren? Nee, natuurlijk heb ik niet aan een in werking zijnde triac gevoeld, ik heb geen zin om een oplawaai te krijgen. Die dingen worden een beetje warm, maar ik heb het over *significant* vermogensverlies. Ik noem een paar procent verlies niet significant. De toerentalregeling van mijn 350W-boormachine (een blokje van een paar kubieke centimeter) wordt lauwwarm, dus er kan niet meer dan een paar watt verloren gaan.

Ik heb zelf vermogensregelingen ontworpen voor motoren en verlichting, tot

2 kW aan toe, en ik kan je verzekeren dat de verschillen minimaal zijn. Het enige waar je goed rekening mee moet houden, zijn aanloopstromen en het inductieve gedrag van de motor. Dit vereist een naar verhouding flink overgedimensioneerde triac-schakeling en wat extra ontstoringsmaatregelen, waaronder een seriespoel, liefst van een paar honderd uH. Dit is volkomen standaard bij professionele dimmers. En nee, er is nog nooit een motor kapot gegaan met mijn schakelingen.

Die bouwpakketten kunnen inderdaad best aardige resultaten geven - ze zijn behoorlijk robuust ontworpen. Houd vooral in de gaten of de regelaars voldoende vermogen kunnen verwerken; koop er een die minstens een kilowatt kan aansturen, of specifiek geschikt is voor motoren.

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl... | On Wed, 17 Dec 2003 11:31:05 +0100, PeterK wrote: | | >

> [...]

Triacs in voorkomende handels dimmers zitten in een mooie platic behuizing die prima isoleert. Ook is bij de meeste types zelfs de metalen lip vrij van spanning. Let op dat hoeft niet altijd zo te zijn.

In een andere draad was me al opgevallen dat je nogal bang aangelegen bent en niet op specificaties en de werkelijkheid vertrouwd. Neem dan eens een IR pyrometer ter hand en constateer dat er in een Triac en/of Thyristor wel degelijk vermogen gedissipeerd word en afhankelijk van de te schakelen last geen beetje ook;-))

| Die dingen worden een beetje warm, maar ik heb het over *significant* | vermogensverlies. Ik noem een paar procent verlies niet significant. | De toerentalregeling van mijn 350W-boormachine (een blokje van een paar | kubieke centimeter) wordt lauwwarm, dus er kan niet meer dan een paar | watt verloren gaan. | | > | (zoals ook al door anderen aangegeven) een vrij forse dimmer nodig; | > | misschien dat een bedrijf in theaterverlichting iets bruikbaars heeft, | > | al zal dat waarschijnlijk niet goedkoop zijn. | >

Of maar in bestrijd ook niet dat ze op elkaar lijken, ik bestrijd alleen je redenering... Omdat lampen (ohmse last) nu eenmaal een belangrijk verschijnsel missen is een dimmertje daarvoor echt een wassen neus;-) Sluit je daarentegen een motor aan (inductieve last) krijg je te maken met enerzijds de tegen emk van de motor. Tref je geen voorzieningen die voor belasting blijven zorgen kan je je klok erop gelijk zetten dat de boel niet naar behoren of helemaal niet wil lopen;-)) Iemand die zegt te hebben ontworpen weet per slot alles van het zogenaamde "luckenbetrieb" niet ?

| Het enige waar je goed rekening mee moet houden, zijn aanloopstromen en | het inductieve gedrag van de motor. Dit vereist een naar verhouding flink | overgedimensioneerde triac-schakeling en wat extra ontstoringsmaatregelen, | waaronder een seriespoel, liefst van een paar honderd uH. Dit is volkomen | standaard bij professionele dimmers. | En nee, er is nog nooit een motor kapot gegaan met mijn schakelingen.

Maar heb je er wel ooit een zien lopen ? ;-)))

| kan aansturen, of specifiek geschikt is voor motoren.

Gaap, dat zeg ik inductieve lasten dus;-)))

| | Richard Rasker | | -- | Linetec Translation and Technology Services | |

PeterK

Natuurlijk, er zijn triacs in een geïsoleerde behuizing, of met een geïsoleerde metaaldeel. Toch zal ik niet snel aan zo'n ding gaan voelen als 'ie in werking is. Dat is gewoon onveilig en dom, al is het alleen maar omdat veel onderdelen rondom de triac eveneens onder netspanning staan. Zie ook verderop.

Ik neem aan dat je doelt op onze onenigheid over de effecten van capacitieve koppeling bij hoogspanningslijnen? Tja, ik heb daar alleen getracht een principe uit te leggen. Exacte berekeningen doen in dat geval minder ter zake, en zijn bovendien erg lastig, omdat er nogal wat parameters in het spel zijn en het gaat om iets subjectiefs als het punt waarop een levend wezen een stroom voelt. Praktische proefnemingen (als je dat tenminste bedoelt met `werkelijkheid') zijn in dat geval natuurlijk uitgesloten. Desgewenst wil ik het hele verhaal nog wel één keer opnieuw houden, maar dan met de bijbehorende wiskundige formules. Leg anders voor de grap mijn verhaal en jouw commentaar eens voor aan de Kema in Arnhem, misschien dat die bereid zijn om e.e.a. op waarheidsgehalte te beoordelen.

Het vermogen wat er in een gewone triac wordt geconsumeerd, is circa 1 tot

2 keer de stroom van de belasting. Bij een belasting van 450 watt is dat dus zo'n twee watt, oftewel nog geen half procent van het vermogen van de belasting. Dit is ook logisch: wanneer de triac ingeschakeld is, staat er slechts 1 tot 2 volt over. Vermenigvuldigd met de stroom levert dat het grootste deel van het verliesvermogen op. Alleen tijdens het aanschakelen van de fase wordt er veel meer vermogen omgezet, maar dat duurt slechts zeer kort

- meestal enkele microseconden, afhankelijk van de triac. Het vermogen dat in een triac wordt omgezet, zal bij gewone netspanning beperkt blijven tot maximaal een watt of 20 - en dat bij een belasting van bijna 4 kW. Dat is absoluut gezien inderdaad niet niks (en het onderdeel heeft dan ook echt wel koeling nodig), maar het is nog steeds bijzonder weinig in verhouding tot de totale belasting, en daar doelde ik op.

Die term zegt me niets. Wat is dat?

Inderdaad is een gewone dimmer van de bouwmarkt ongeschikt voor het regelen van een motor - maar dat had de OP ook al proefondervindelijk vastgesteld. Bij theaterverlichting worden echter flink hogere eisen gesteld aan de robuustheid en de hoeveelheid storing. Deze dimmers zijn standaard voorzien van een (fikse) smoorspoel in serie en een snubber (R+C) parallel aan de complete regelaar. Dit zijn dezelfde maatregelen die worden toegepast om probleemloos gebruik met een borstelmotor mogelijk te maken. Het belangrijkste doel hiervan is de spanningverandering over de triac te begrenzen (onder andere kan optreden ten gevolge van - inderdaad

- de tegen-EMK), zodat deze niet vanzelf ontsteekt door capacitieve ladingsinjectie op de gate. Een belangrijk neveneffect is dat de minder steile aansnijflanken ook veel minder RF-storing geven. Een simpel voorbeeldschema vind je op

Bij goedkope dimmers ontbreken meestal de spoel (hier 200uH) en een of meer andere onderdelen (C1 - C3/R3). Verder zou ik de triac wat zwaarder kiezen, bijvoorbeeld een BTA12-600C o.i.d..

Lopen niet, draaien wel - als een tierelier :-)

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl... | On Wed, 17 Dec 2003 12:21:03 +0100, PeterK wrote: | > | Wat zit je nou weer te insinueren? Nee, natuurlijk heb ik niet aan een in | > | werking zijnde triac gevoeld, ik heb geen zin om een oplawaai te krijgen. | >

Dan is het beetpakken van een kabelhaspel waarop een verbruiker aangesloten is in jouw ogen waarschijnlijk ook gevaarlijk. Inderdaad komen we regelmatig mensen als jou tegen;-)

Nou, dat kwam absoluut niet zo over, eerder een geergerd manneke dat pertinent gelijk wou hebben kost wat kost;-)

Ik kijk meer naar temperaturen, dat is ook het belangrijkst als je ooit serieus aan dergelijke schakelingen gerekend en ermee in de praktijk getest en gewerkt hebt weet je ook dat koeling en temperatuur(toename) de belangrijkste factoren zijn...

| Dit is ook logisch: wanneer de triac ingeschakeld is, staat er slechts 1 | tot 2 volt over. Vermenigvuldigd met de stroom levert dat het grootste | deel van het verliesvermogen op. Alleen tijdens het aanschakelen van de | fase wordt er veel meer vermogen omgezet, maar dat duurt slechts zeer kort | - meestal enkele microseconden, afhankelijk van de triac. Het vermogen dat

;-) Nee mijn beste het is pro rato aan de vraag naar vermogen....

| in een triac wordt omgezet, zal bij gewone netspanning beperkt blijven tot | maximaal een watt of 20 - en dat bij een belasting van bijna 4 kW. Dat is | absoluut gezien inderdaad niet niks (en het onderdeel heeft dan ook echt | wel koeling nodig), maar het is nog steeds bijzonder weinig in verhouding | tot de totale belasting, en daar doelde ik op.

Right on, ik begrijp dat je wellicht ooit met lichtnet dimmertjes in de weer was;-)) Het gevaar is nu dat de simpele ziel die je schrijfsels leest ook gaat geloven dat je een authoriteit bent op vermogens en inductiegebied;-(( God verhoede zou ik bijna zeggen.

Figures;-)) Luckenbetrieb zorgt ervoor dat de stroom ondanks een aan de motor deze opheffende emk toch blijft lopen. Hoe je dat bereikt kan je opzoeken in een van die leer- boekjes waar de rest van je "kennis" vandaan komt;-))

Ik kan daar absoluut niet van onder de indruk raken, en zonder de nodige theorie als achtergrond is de kaf niet van het koren te onderscheiden. Daarom handel ik je input af als gelul.

En nu over tot de orde van de elektronische dag;-))

Reply to
PeterK
[knip lasterlijke praat]

Nou, ik moet toegeven: als trol doe je het niet slecht, je weet me regelmatig te verleiden antwoord te geven op jouw praat - die ik voortaan maar zal afdoen als niet ter zake doende en derhalve zal negeren. Welkom in mijn killfile, je bevindt je in goed gezelschap :-)

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"PeterK" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

een

Het metalen lipje kan dan (soms) wel geisoleerd zijn van de aansluitingen, maar ik betwijfel of de isolatiewaarde voldoed aan de veiligheidseisen die we heden ten dage aan elektrische aparaten stellen. Dus er gewoon afblijven bij een onder spanningstaande triac/tiristor /G.T.O

De isolatie van een snoer, en haspel: kijk zelf maar eens. De isolatie van de buitenmantel van het snoer is al dikker dan de gehele triac.

Gelukkig zijn er nog mensen die eerst nadenken voor dat ze wat doen en opschrijven. De mensen zo als jou komen we niet meer tegen, die zijn bij de ondergrondse.

Elk jaar komen er, in Nederland, nog gemiddeld 6 mensen om door elektrocutie.

4 daarvan door stommigheden, welke gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden.

Dus fikken af van onder spanningstaande schakelingen, ook als het geisoleerd is.

Jantje

Reply to
jantje

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl... | On Wed, 17 Dec 2003 18:15:53 +0100, PeterK wrote: | | [knip lasterlijke praat] | > Ik kan daar absoluut niet van onder de indruk raken, en zonder | > de nodige theorie als achtergrond is de kaf niet van het koren | > te onderscheiden. Daarom handel ik je input af als gelul. | | Nou, ik moet toegeven: als trol doe je het niet slecht, je weet me | regelmatig te verleiden antwoord te geven op jouw praat - die ik voortaan | maar zal afdoen als niet ter zake doende en derhalve zal negeren. | Welkom in mijn killfile, je bevindt je in goed gezelschap :-)

Dat kan je maar beter doen, zeker als je niets van elektromotoren regelen weet;-)))

"jantje" schreef in bericht news:3fe0b752$0$3317$ snipped-for-privacy@reader2.nntp.hccnet.nl...

Eh, die ligt even stil vanwege de vorst;-)

Die noteren we;-))

;-) 80% van het debuggen van nieuwe ontwerpen 99% van het storing- zoeken in bestaande systemen en 50% van alle bijbouw/renovatie of modificatie gebeurt bij werkende installaties. Simpelweg omdat uit dit praktische overwegingen nodig is maar ook omdat bijvoorbeeld een installatie nu eenmaal niet uit mag om productie- technische redenen. Op die wijze werk ik al ruim 30 jaar, en ik schrijf nog steeds zo nu en dan leuke en leerzame berichtjes voor allen met een open oor;-)

Natuurlijk moet je de voorzichtigheid nooit uit het oog verliezen en moet je alleen dat doen wat je aankan en waarvan je weet dat het absoluut veilig is. Dat kan je ondermeer doen door alles wat je wil aanraken eerst te checken met een meetinstument. Meet je geen spanningsverschil tussen aarde en/of nulleider dan is het doorgaans veilig om aan te werken. Zeker wanneer je daarbij niet vergeet dat wat er omheen zit wel spanning zou kunnen voeren....

Zo had ik gisteravond nog een 60Kw motorregeling die problemen had et de veldvoeding, je meet deze circuits het makkelijkst en snelst met aangelegde spanning. En inderdaad na een paar minuten kwam er een paar defecte gelijkrichtdioden uitrollen. Het behoeft geen betoog dat voor het wisselen van de Diode de spanning er inderdaad wel even afgaat;-))

| | Jantje | |

Reply to
PeterK

Kom jongens, flamen reserveren we voor bovenkwoters en MS-gebruikers :-)

Paai

Reply to
paai