Cd's polijsten?

Hallo,

Ik krijg regelmatig de vraag of ik nog iets kan doen aan cd's en dvd's die zo bekrast zijn dat ze overslaan of op andere manier niet meer goed bruikbaar zijn. Het laatste slachtoffer is een of ander computerspelletje waarbij een kind met het schijfje had zitten spelen door het geforceerd in het doosje rond te draaien - en nu is het ding niet meer bruikbaar als gevolg van een flinke hoop cirkelkrassen. Voorspelbaar gevolg: tranen met tuiten.

Mijn vraag: heeft iemand goede ervaringen met het polijsten van cd's en dergelijke? En wat is daarvoor dan de beste aanpak?

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@fiberworld.nl...

Ga naar zo'n mobieltjes winkel en koop een tubetje polijspasta. Goedkoper maar geen garantie, neem een tube tandpasta en wat water.

--
CU, Rob
www.gompy.net/blocklist.txt

Hier is het antwoord:

Knutsel@@r

Reply to
Knutsel

Polijsten met gewone tandpasta schijnt nogal eens goede resultaten op te leveren. Maar bij cirkelkrassen kun je het wel schudden: dan is er zo'n groot stuk van een of meer sporen vernield dat polijsten de leesbaarheid niet zodanig terug kan brengen dat de foutcorrecties hun werk weer kunnen doen.

Richard Rasker schreef op 13-8-2007 :

commedant 4, duurt even maar het heeft resultaat, koperpoets kan ook

Reply to
Vonkenboer

Op Mon, 13 Aug 2007 20:03:10 +0200, schreef Vonkenboer het volgende.

Je bedoeld natuurlijk commandant ;-) Maar ook commedant schijnt te bestaan ;P

groetjes Henk

freakhenkDIT@WEGgmail.com   [haal "DIT WEG" weg]
http://www.pc-freak.nl Met o.a. de prijzen en de
verschillen tussen de Windows Vista-versies.
Reply to
~PCfreak©~

"smudges and minor scratches" is bepaald iets anders dan "een flinke hoop cirkelkrassen".

Mja. Maar het kost bijna niets om het te proberen. Daarna kun je altijd nog een sterker polijstmiddel gebruiken...

Knutsel@@r

Reply to
Knutsel

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@fiberworld.nl...

Een vriend van mij heeft daar een klein bedrijfje in. Hij heeft er een speciaal machientje voor en volgens hem werkt dat prima. Zijn klanten zijn bibliotheken, game stores en videotheken. Ik weet van een game store hier in de buurt die regelmatig ingeruilde games door hem laat polijsten.

Guido

Reply to
Guido Reijnders

Op 13-8-2007, heeft ~PCfreak©~ verondersteld :

Ja ik was te lui om in de schuur te gaan kijken, ik heb er nog wel een paar blikken van staan dus als iemand hier zijn cd's wil komen schuren, ze zijn welkom ;-)

Reply to
Vonkenboer

Heb een game disk opgeknapt met een doekje,stromend lauw water en tandpasta. De onderkant zit het verste van de datalaag af, en is redelijk robuust. De tandpasta bevat een polijst middel. Maak poets bewegingen haaks op de cd traces, niet in de trace richting.

Reply to
Sjouke Burry

Uiteraard GEEN tandenborstel gebruiken, want de meeste mensen denken: tandpasta + tandenborstel ;-)

--
groeten, pleerol (pleelol, in het Chinees) :-)
If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen: zo'n machientje zal de

*hele* oppervlakte van de cd egaal polijsten en de cd zodoende overal een fractie dunner maken. Dat bereik je handmatig nooit.

Daar is het ook wel voor nodig. ;-) Ik vraag me alleen af hoe vaak zoiets kan worden gedaan. Op een gegeven moment zal toch de [transparante kant van de] cd zo dun worden dat ik problemen met de focussering van de laserstraal zou verwachten. En dan is het echt einde oefening.

"Piet Beertema" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@opt-in.invalid...

Volgens deze website

(opmerking 1: website is niet van die vriend van mij; opmerking 2: pas op, bijzonder knullige website; opmerking 3: zet je geluid uit wegens slaapverwekkende muzak) kan het tot zo'n 20 keer, afhankelijk van de diepte van de krassen. Lijkt mij wel erg veel. Op die website is ook een plaatje te zien van zo'n machientje en werkwijze.

Guido

Reply to
Guido Reijnders

Hm, interessant. Je weet zeker niet om wat voor machientje het gaat? Want als ik zelf een uur moet poetsen om te proberen een schijfje van een paar tientjes weer bruikbaar te maken, is dat niet zo heel efficiënt; dan is gewoon nieuw kopen toch aantrekkelijker. En met een paar dozijn schijfjes per jaar lijkt me zo'n machientje al snel interessant, als het ding de belofte inderdaad waarmaakt.

Hoe dank ook, in ieder geval dank voor alle reacties tot dusver; ik zal om te beginnen eens in de weer gaan met tandpasta of dat 'Commander' (is dat gewoon bij de supermarkt te koop?) en een zachte doek -- en dan natuurlijk radiaal poetsen; wellicht dat het allemaal nog meevalt qua tijd en moeite.

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@fiberworld.nl...

Zie mijn reactie van 11.16 uur.

Reply to
Guido Reijnders

Die heb ik inmiddels gezien -- ik zal eens kijken of de aanschaf van zo'n ding de moeite waard is.

Nogmaals dank, groeten,

http://www.linetec.nl/

Gebruik een echte browser, dan heb je van dat laatste geen last.

Als het om zeer oppervlakkige krasjes gaat zou het best kunnen. Maar van zeer oppervlakkige krasjes heb je niet echt last; als een verhuurder het dan laat doen is het meer om ze weer een goed uiterlijk te geven en om problemen/klachten voor te zijn. Verder is, zoals ze zelf zeggen, die 20 keer niet meer dan een "redelijke" schatting. En als je cd's zo behandelt dat de levensduur ervan - volgens die site - korter is dan 20 keer, dan vermoed ik dat je je cd's toch eerder als bierviltje gebruikt dan als cd...

195 euro om een paar tranen te drogen? ;-)

Hehe ... Nee, niet alleen maar daarom. Zoals gezegd krijg ik iedere maand wel een paar keer de vraag of ik iets kan aanvangen met bekraste media. Maar het is inderdaad wel een niet helemaal triviaal bedrag, en ik vraag me af of ik het eruit haal.

http://www.linetec.nl/