Beltrafo voor/nadelen (Was: Digitaal meten van vermogen (AC))

knip

>Ik denk dat je rond de 15MW blijft, of heeft elke Nederlander zijn eigen >trafo? Ik ben het met je eens dat elke besparing er 1 is, dus daar val ik >je niet op aan. Echter denk ik dat de oplossing zoals die nu actueel is >niet zo extreem sub-optimaal is dat je die 15MW meer dan kan halveren als >je ineens alle trafo's vervangt (geeft ook grote extra vervuiling).

Interessante discussie over de beltrafo. Had echter slechts weinig te maken met de originele vraag. Om nu nog een draai te geven aan de beltrafo discussie stel ik voor om de beltrafo achter de drukknop te zetten. Zijn we van het hele probleem af van het weggegooide vermogen in de trafo. Nadeel is dat op de drukknop 230 volt staat (en de bedrading mogelijk degelijker moet zijn). Met de moderne materialen lijkt me dit geen probleem en ook niet om de veiligheid (tegenwoordig altijd lekstroomschakelaar aanwezig).

Waarom werkt een huisbel nog altijd op laagspanning? Buitenverlichting werkt tenslotte ook niet op laagspanning.

Reply to
Bu

Op Fri, 08 Jun 2007 20:38:26 +0200, schreef Bu het volgende.

Jazeker wel, 230 V is nog steeds laagspanning.

groetjes Henk

infoDIT@WEGpc-freak.nl   [haal "DIT WEG" weg]
http://www.pc-freak.nl Met o.a. de prijzen en de
verschillen tussen de Windows Vista-versies.
Reply to
~PCfreak©~

waarom niet mechanisch zoals vroeger. Werkte toch ook goed :-)) energie verbruik = 0 Watt. Bedoel een een bel met klepel en trekker in de deurpost. Ad 1003

Reply to
ad1003

Zoals ik al aanhaalde, volgens mij werkte de huisbel in sommige buitenlanden tijden geleden gewoon op de netspanning. Misschien hier en daar nog steeds wel. Als je de drukknop druipwaterdicht contstrueert lijkt me daar geen enkel probleem mee. Scheelt een heleboel moeilijk en duur gedoe met trafo's vervangen of ingewikkelde oplossingen bouwen.

In veel wat oudere flats werkt het nog steeds mechanisch, met een drukknop op de deur, en aan de andere kant van de deur een soort opgevoerde fietsbel erachter.

Omdat buitenverlichting van binnenuit wordt bediend ?

P.

Reply to
isomo

Veiligheid?? Een buitenlamp hoef je niet aan te raken, een deurbel wel, en vooral de "antieke" deurbellen zijn van metaal, 240 volt daarop is nogal verrassend voor je visite.

Reply to
Sjouke Burry

0 Watt? Het kost de aantrekker een macht energie om die krengen tot rammelen te bewegen. Hedendaagse bellen dienen sexy piepjes te genereren en draadloos te zijn, en werken (dus) op batterijen. Dat scheelt inderdaad wel een energieslurpende beltrafo. ;-)

Het gaat hier om huishoudelijke elektriciteit, dan kan je 230V moelijk laagspanning noemen dacht ik.

Reply to
Marcel Aerts

Alleen staat de spanning niet op het metalen huis of de metalen knop, maar op de daarvan geisoleerde kontakten. Dat verschilt in niets van de antieke tuimelschakelaars met een porseleinen body, messing kap en dito knop. Essentieel verschil was wel dat de isolatie berekend was voor 220V, wat bij beldrukkers bepaald niet het geval is.

koppel er een magneet met coil aan en je wint energie door er een goeie ruk aan te geven....

Reply to
dre

Op Sat, 09 Jun 2007 08:45:32 GMT, schreef "Marcel Aerts" het volgende.

Het doel maakt niets uit, het is en blijft laagspanning.

[...]

Kortom, pcfreak is een autistische nerd.

Wat noemen we 12 volt dan volgens jou? Ultra-laagspanning?

In normaal dagelijks spraakgebruik is laagspanning spanning waar je geen schok van krijgt.

Ximinez

--
Our three weapons are fear, surprise, and ruthless efficiency...
and an almost fanatical devotion to the Pope....

als je de modem trafo ook in de meterkast hebt kun je daar wat spanning van stelen en een bel van laten rinkelen. als je de energie besparing tot het uiterste wil drijven.

Reply to
dre

Op Sat, 09 Jun 2007 10:59:09 +0200, schreef The Spanish Inquisition het volgende.

Nee, ik conformeer mij aan de enig juiste uitleg/betekenis van termen.

Laagspanning In de elektrotechniek alle spanningen die kleiner zijn dan 500 V ten opzichte van het aardpotentiaal. De laagspanning wordt nog eens ingedeeld in ongevaarlijke laagspanning, met een maximale waarde van 24 V en de gevaarlijke laagspanning die ligt tussen 42 V en 500 V.

Dat vind jij.

[...]

Dat is de manier om een autistische nerd te herkennen...

En met mij 90% van de NL bevolking....

Ximinez

--
[...]

~PCfreak©~ schreef in nl.hobby.elektronica:

Volgens deze site:

ligt de grens bij 1000 volt. Ook volgens wikipedia:

mvg, victor
Reply to
victor

Op Sat, 09 Jun 2007 11:24:52 +0200, schreef victor het volgende.

Dank je, die had ik inmiddels ook gevonden.

[...]

En een goeie was zelfs in hele grote herenhuizen in het HELE huis te horen !!!

;-)

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Allemaal electrotechnici, niks mis mee, maar het gaat hier om het 'normale' taalgebruik. 220 volt (een echte nerd zegt nu dat het

*eigenlijk* 230 is) is geen laagspanning voor een gewoon mens. Het is ook geen hoogspanning, dat ook weer niet, maar zeker geen laagspanning, meer een soort middenspanning, maar die term wordt niet gebruikt. Netspanning dan maar.

We hebben laagspanning en hoogspanning en netspanning.

Wereldwijze IT-mensen (zoals ondergetekende) hebben zich ook allang neergelegd bij het feit dat normale mensen de term hacker anders gebruiken dan in de IT-wereld gebruikelijk was. Alleen de echte nerds onder hen hebben het tegenover niet IT-ers over 'crackers'.

Ximinez