Beltrafo voor/nadelen (Was: Digitaal meten van vermogen (AC))

Hmm, de term blijkt wel te bestaan, zoek maar eens hier:

Het is mij alleen niet duidelijk of ze er 230v mee bedoelen.

Ximinez

--
Our three weapons are fear, surprise, and ruthless efficiency...
and an almost fanatical devotion to the Pope....

Op Sat, 09 Jun 2007 12:16:30 +0200, schreef The Spanish Inquisition het volgende.

En ik vind crackers juist lekker ;P

groetjes Henk

infoDIT@WEGpc-freak.nl   [haal "DIT WEG" weg]
http://www.pc-freak.nl Met o.a. de prijzen en de
verschillen tussen de Windows Vista-versies.
Reply to
~PCfreak©~

The Spanish Inquisition schreef in nl.hobby.elektronica:

Altijd al gedacht dat IT-mensen niet normaal zijn ;-)

--
mvg, victor
Reply to

Dankzij de versterkende werking van die onwijs hoge hallen en kamers, die het energieverbruik in de vorm van verwarming tot grote hoogten opstuwde.

Mijn idee: Je kan natuurlijk een (oplaadbare) accu / batterij als spanningsbron op de drukknop van de bel aansluiten in plaats van de beltrafo. In die stroomkring neem je een solid state relais op waarmee je een beltrafo of geschakelde voeding inschakeld die vervolgens weer de bel aanstuurt. Nadeel: Eens in de zoveel tijd batterij vervangen / accu opladen. Voordeel: Totaal geen sluipverbruik meer. Een solid state relais is niet duur.

Reply to
vergeten

Aha. Dus: Die batterijen worden energieloos gemaakt? Die accu's worden energieloos opgeladen?

Beter idee, speciaal voor zelfbouwers:

- Laat de bestaande elektrische bel zitten.

- Neem de al eerder ter sprake gekomen mechanische trekbel, maar dan alleen de trekker.

- Vervang de stang van de trekker door een sterke magneet.

- Bouw om de stang een spoel. Je hebt nu een generator die de elektrische bel "on demand" van spanning voorziet. Sluipverbruik exact nul, je zou er zelfs meerdere bellen mee kunnen activeren, en het oogt nog retro ook. ;-)

Het nadeel is dat veel hobbyisten aan de installaties zitten te prutsen die er echt geen verstand van hebben. En dan is een kortsluitvaste beltrafo een goede oplossing.

Een voorbeeld: mijn zus had sinds kort een andere huurwoning, en riep mijn hulp in omdat er bij de wasmachine iets stonk. Wat bleek? Een prutser had te korte draden in de wandcontactdoos (bekend probleem dat ze te kort afknippen). En dit opgelost door een kroonsteentje. En als tussendraadjes had hij beldraden or telefoondraden gebruikt! Inderdaad, van die dunne. Ongelofelijk dat ze niet doorbrandden. Heel de wandcontactdoos was zwart van binnen, stonk verschrikkelijk, alles verkoold.

Zou jij bij regen op een 230V voordeurbel willen drukken die door deze hobbyist was aangelegd?

Pieter

Reply to
P.

Laat je eens niet zo kennen?

Was het middenspanningsnet niet 10.000 volt ofzo? ;-)

Mag het raampje even open? Wereldwijze IT-mensen... Pffff... Nerd.

Idee... Bevestig een dynamo aan een ouderwetse beltrekker :-)

Overigens staat op deze link (ook door een autist geschreven zo te zien ;-) welke verschillende netten we kennen.

Voel je je aangesproken?

Ximinez

-- Our three weapons are fear, surprise, and ruthless efficiency... and an almost fanatical devotion to the Pope....

The Spanish Inquisition

Nee, hoezo? Ik geef commentaar op jouw onzinnige gescheld op iemand die het gewoon bij het rechte eind had.

Rechte eind? Je voelt je blijkbaar terecht aan gesproken ;)

Ximinez

--
[...]

Ik doel hier niet op een discussie of je wel of niet versimpelde woordjes moet gebruiken als er misschien misverstanden van komen.

Dat zijn dan ook de enigen die niet begrijpen dat gewone mensen onder 'crackers' een droog, maar niet onsmakelijk hapje verstaan.

Ik was je 34 minuten voor. :-)

Ik zie het :-)

Dan moet je geen oude bel gebruiken met een interrupter (of hoe zo'n ding ook heet). Als deze niet goed 'ontstoort' is ben ik bang dat de stoorpulsen het modem over de rooie jagen. Bu

Reply to
Bu

Je beargumenteert dus dat er binnenshuis ook laagspanning (ja ik heb de discussie pover de definitie gelezen maar ik bedoel minder dan zo'n

30 volt) gebruikt moet worden. Als je iets aan de 230V doet moet je gewoon weten wat je doet. Dus ook als je een bel aanlegt of verandert. (Aan het gas gaan we -hoop ik- ook niet zitten prutsen!)

Als ik weet dat het een hobbyist is weet ik waarschijnlijk ook of hij een prutser is of een nauwkeurige werker. In dat laatste geval heb ik er totaal geen problemen mee. Wedervraag: Zou jij een huis ingaan waarvan je weet dat alle verbouwingen door een hobbyist zijn uitgevoerd?

Reply to
Bu