accu laptop energiebeheer

Beste Mensen,

Onlangs heb ik een nieuwe laptop gekocht (OS = XP home). Wat mij opviel is dat ik in energiebeheer de waarschuwingen (bij laag, of kritiek energieniveau) en de daarop volgende te wensen aktie niet lager kan zetten dan 3%. De laptop gaat dus altijd in slaapstand bij 3% of ik moet de waarschuwingen helemaal uitzetten dan slaat ie helemaal uit als de accu op 0% staat. Ik kan de laptop dan wel ruim 10 minuten langer gebruiken en dat kan op sommige momenten zeer wenselijk zijn.

Weet iemand waarom dit zo is? Is het slecht voor de accu om hem tot 0% te ontladen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Ceylon

Reply to
pgvriesen

Bij sommige laptops zit een calibratie mogelijkheid/programma zoals compaq.

--

            ~@<
            _/\_

snipped-for-privacy@hotmail.com vertrouwde ons het volgende toe:

Het is een veiligheidsmarge. Als de accu wat minder is geworden is de resttijd misschien maar 5 min. Of als je met een zware toepassing bezig bent misschien maar 3. Als je naar 0 gaat, kan het zomaar zijn dat je ineens belangrijke informatie kwijt bent, of dat Windows met een kritische actie bezig is, die ineens afgebroken wordt. Kan rare effecten meebrengen, zeker bij fat. Die kleine marge geeft je gelegenheid om de machine nog correct af te sluiten of eerst even wat bij te laden.

--

Vriendelijke groeten,

]-[oRus
Reply to
]-[oRus

gr Sjoerd

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@g44g2000cwa.googlegroups.com...

Reply to
Sjoerd

| Onlangs heb ik een nieuwe laptop gekocht (OS = XP home). Wat mij opviel | is dat ik in energiebeheer de waarschuwingen (bij laag, of kritiek | energieniveau) en de daarop volgende te wensen aktie niet lager kan | zetten dan 3%. De laptop gaat dus altijd in slaapstand bij 3% of ik | moet de waarschuwingen helemaal uitzetten dan slaat ie helemaal uit als | de accu op 0% staat. Ik kan de laptop dan wel ruim 10 minuten langer | gebruiken en dat kan op sommige momenten zeer wenselijk zijn. | | Weet iemand waarom dit zo is? Is het slecht voor de accu om hem tot 0% | te ontladen?

Het is enkel de minimale grens voor een waarschuwing en is bovendien een ruime schatting,zoals jezelf hebt gemerkt. Lager, bijv. 30 sec. heeft weinig zin. Heeft te maken met de tijd om de boel te saven, hetzij in een slaapstand, of handmatig, of de adapter op te zoeken..

De tegenwoordige accu's zijn zware LI-Ion bakken, heeft geen enkele zin om die helemaal leeg te trekken, zeker niet om het zgn. gehegeneffect. Dat heeft betrekking op oudere NiCad en Nihm accu's, Li-Ions hebben daar geen last van.

Reply to
Mike