nieuwe laptop met oude voeding

Beste mensen,

Onlangs heb ik een nieuwe laptop gekocht. Omdat ik nogal veel op 2 locaties werk dacht ik dat het wel makkelijk zou zijn als ik de adapter van mijn oude laptop op 1 locatie zou laten liggen, om te gebruiken met mijn nieuwe laptop, zodat ik niet iedere keer mijn adapter mee hoef te nemen. Nu wil ik weten of dit ook mogelijk is en dat dit niet lijdt tot schade aan mijn laptop. Het stekkertje past wel, dat heb ik al geprobeert.

Specificaties adapter oude laptop: input 100-240V 60/50Hz 1.5A, output 19V

3.16A Specificaties adapter nieuwe laptop: input 100-240V 50-60Hz 1.7A, output 19V 3.42A

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Ceylon

Reply to
ceylon

Kun je uiteraard gewoon door elkaar heen gebruiken. De spanning (19 volt) is gelijk, alleen de maximale stroom die de voeding levert (3,16 ampere) is iets anders dan de oude adapter maar dat is hier niet van belang omdat de nieuwe adapter zelfs een iets hogere stroom kan leveren is er geen vuiltje aan de lucht. De nieuwe adapter kan dus indien nodig wat meer vermogen leveren.

Simpelweg de wet van Ohm even toepassen toch? U=IxR enz.

gd

"ceylon" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@g14g2000cwa.googlegroups.com...

Reply to
g.drogt

Het laden van LiIon batterijtjes is een proces dat uiterst nauwkeurig moet verlopen. En wanneer het niet helemaal goed gebeurd beinvloedt het de levensduur van een batterij zeer nadelig. Zonder meer zeggen " doe maar" kan de vraagsteller op korte termijn een dure accu kosten... En dat notebookaccu's duur zijn behoeft geen betoog... Dom antwoord ? Ja, zeker weten van wel.

"g.drogt" schreef in bericht news:43560332$0$11077$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl... : Kun je uiteraard gewoon door elkaar heen gebruiken. : De spanning (19 volt) is gelijk, alleen de maximale stroom die de voeding : levert (3,16 ampere) is iets anders dan de oude adapter maar dat is hier : niet van belang omdat de nieuwe adapter zelfs een iets hogere stroom kan : leveren is er geen vuiltje aan de lucht. De nieuwe adapter kan dus indien : nodig wat meer vermogen leveren. : : Simpelweg de wet van Ohm even toepassen toch? U=IxR enz. : : gd : : : "ceylon" schreef in bericht : news: snipped-for-privacy@g14g2000cwa.googlegroups.com... : > Beste mensen, : >

[...]

: :

Reply to
peet

Als de nieuwe laptop die iets hogere stroom ook daadwerkelijk gebruikt is dat mogelijk juist wel een probleem als je die met de oude adapter gebruikt.

Sommige laptops herkennen trouwens dat ze zijn aangesloten op een adapter van een oudere generatie en kunnen daar vervolgens wel mee werken maar in "low power" mode waarbij bijvoorbeeld de processor niet op volle snelheid loopt. Dat is o.a. het geval bij een aantal Dell laptops.

Groeten,

Sander

Reply to
Sander

Laat de OP nu eerst maar eens opzoeken hoeveel een nieuwe accu kost, en dan bepalen of het niet hoeven meenemen van de voeding dat geld waard is;-)) Wedden dat ie begint te steigeren;-))

"Sander" schreef in bericht news:RPn5f.625$EM.206@amstwist00... : peet wrote: : > Het laden van LiIon batterijtjes is een proces dat uiterst : > nauwkeurig moet verlopen. : : klopt. : : > En wanneer het niet helemaal : > goed gebeurd beinvloedt het de levensduur van een batterij : > zeer nadelig. : : Is zeker mogelijk : : > Zonder meer zeggen " doe maar" kan de vraagsteller : > op korte termijn een dure accu kosten... : : Misschien mogelijk maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk. : De laadelectronica die dat proces nauwkeurig in de gaten houd zit : vrijwel zonder uitzondering in de laptop zelf (mede in verband met : andere power management functies) en niet in de adapter, vaak nog : aangevuld met wat electronica maar ten minste een temperatuursensor in : de accu zelf. : : > En dat notebookaccu's duur zijn behoeft geen betoog... : > Dom antwoord ? Ja, zeker weten van wel. : : Niet gelijk overdrijven hè. Het attenderen op mogelijke problemen is : prima maar zo ernstig is het naar alle waarschijnlijkheid ook weer niet. : : Groeten, : : Sander

Reply to
peet

klopt.

Is zeker mogelijk

[...]

"peet" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Dom antwoord? Dom reply komt eerder in me op. De laadelectronica zit in de laptop, en zal het een worst wezen of die 19V precies

19V is, of 18V of 20V. Veel minder dan 18V of meer dan 20V moet het niet worden natuurlijk, er is een grens aan het toelaatbare.

De oude adapter heeft wat minder capaciteit. Dat is *heeeeeel* misschien wel een probleem, bij een op volle toeren draaiende laptop. Maar het verschil is dermate klein, dat ik voor 99,99% zeker ben dat er geen vuiltje aan de lucht is. Maak daar maar

100% van.

M.a.w. gewoon doen.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)

"peet" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Peet, gezien de omvang van je electronica expertise, kun je beter gaan posten in nl.hobby.creatiefmetkurk o.i.d.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

Ook dan niet: de accu fungeert als buffer.

knip

Het stekkertje past wel, dat heb ik al geprobeert.

Maar is de aansluiting ook het zelfde , het gebeurt nogal eens dat de plus niet de binnen bus/pen is maar aan de buiten kant zit.

suk6

Reply to
sjef

[...]

KNIP

De regelelectronica zit inderdaad IN de laptop en heeft een ruime veiligheidsmarge. Antwoorden als "dom" worden vaak gedaan door ondeskundige mensen die "ergens" de klok hebben horen luiden maar de klepel (zie van Dale) niet kunnen vinden. Een normaal antwoord wordt ook in een NG op prijs gesteld. Kort lontje of de lagere school niet afgemaakt? ga naar

g.drogt

Juist, en omdat de voedingen zo te zien gelijk zijn, gaat het alleen maar mis als behalve de gegeven parameters, de polariteit verkeerd-om is. Ook dan gaat de accu nog niet stuk maar wel de interne voeding van het notebook.

- Met vriendelijke groet,

De accu gaat echter niet stuk, dus dat steigeren is hier niet echt relevant.

- Met vriendelijke groet,

Peet past samen met nog wat andere semi-trollen beter op

(bestaat wel echt).

De laadelectronica is afhankelijk van de aangesloten adapter om optimaal te kunnen laden, notebook voedingen zijn meer dan een simpel trafootje hoor;-) Het gaat erbij om schakelende voedingen die uitstekend begrensd en beveiligd werden, waarbij het vermogen volgens opgave doorgaans een piekvermogen is en niets zegt over het werkelijke en haalbare continue vermogen. Het kan zelfs zomaar dat een "zwaardere voeding op papier" een lagere continuestroom levert dan een lichter broertje. Test maar eens geduldig , en vergeet vooral niet de type plaatjes te bekijken en te snappen;-) Een Li Ion accu zal met een lagere stroom dan de ideale echt ooit wel vol worden, de gebruiksduur en het aantal laadcicli word er echter wel nadelig door beïnvloedt... Kijk maar eens naar de hype rond de exploderende Nokia telefoon accuutjes, alle vingers wezen naar Nokia... En dat terwijl Nokia gebruikers met Nokia accessoires nergens last van hebben, ook hier was het ruim verkrijgbare derde partij accessoireverhaal de schuldige.

Wil jij je kop daarvoor in het zand steken en dom doen, dan is dat jouw feestje maar jaag daar niet iemand die een integere vraag stelt met de hoop op een behoorlijk antwoord niet onnodig op hoge kosten... Wie denk je eigenlijk wel dat je bent ???

"Frank Bemelman" schreef in bericht news:435612f0$0$12293$ snipped-for-privacy@dreader29.news.xs4all.nl... : "peet" schreef in bericht : news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... : > Het laden van LiIon batterijtjes is een proces dat uiterst : > nauwkeurig moet verlopen. En wanneer het niet helemaal : > goed gebeurd beinvloedt het de levensduur van een batterij : > zeer nadelig. Zonder meer zeggen " doe maar" kan de vraagsteller : > op korte termijn een dure accu kosten... En dat notebookaccu's : > duur zijn behoeft geen betoog... Dom antwoord ? Ja, zeker weten : > van wel. : : Dom antwoord? Dom reply komt eerder in me op. De laadelectronica : zit in de laptop, en zal het een worst wezen of die 19V precies : 19V is, of 18V of 20V. Veel minder dan 18V of meer dan 20V moet het : niet worden natuurlijk, er is een grens aan het toelaatbare. : : De oude adapter heeft wat minder capaciteit. Dat is *heeeeeel* : misschien wel een probleem, bij een op volle toeren draaiende : laptop. Maar het verschil is dermate klein, dat ik voor 99,99% : zeker ben dat er geen vuiltje aan de lucht is. Maak daar maar : 100% van. : : M.a.w. gewoon doen. : : -- : Thanks, Frank. : (remove 'q' and '.invalid' when replying by email) : :

Reply to
peet

Weer een die niet weet waar ie over lult;-((

"Piet Beertema" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@opt-in.invalid... : Frank Bemelman wrote: : > De oude adapter heeft wat minder capaciteit. Dat is *heeeeeel* : > misschien wel een probleem, bij een op volle toeren draaiende : > laptop. : : Ook dan niet: de accu fungeert als buffer. : : -p

Reply to
peet

Waar jij vaste klant bent ? Neuh dank je.

"Frank Bemelman" schreef in bericht news:435613b8$0$12282$ snipped-for-privacy@dreader29.news.xs4all.nl... : "peet" schreef in bericht : news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... : > Laat de OP nu eerst maar eens opzoeken hoeveel een nieuwe : > beeldbuis kost, en dan bepalen of hij niet beter bij de buren : > naar de TV kan gaan kijken;-)) Wedden dat ie begint te steigeren;-)) : : Peet, gezien de omvang van je electronica expertise, kun je beter : gaan posten in nl.hobby.creatiefmetkurk o.i.d. : : -- : Thanks, Frank. : (remove 'q' and '.invalid' when replying by email) : : :

Reply to
peet

Ik heb de adapters niet gezien en niet getest, en steek er dus mijn hand niet voor in het vuur dat alles goed zou gaan. Jij houd blijkbaar van gokken. Veel geluk bij de staatsloterij;-))

schreef in bericht news:435640f1$0$11070$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl... : In nl.hobby.elektronica peet wrote: : > Laat de OP nu eerst maar eens opzoeken hoeveel een nieuwe : > accu kost, en dan bepalen of het niet hoeven meenemen van : > de voeding dat geld waard is;-)) Wedden dat ie begint te steigeren;-)) : : De accu gaat echter niet stuk, dus dat steigeren is hier niet echt : relevant. : : - : Met vriendelijke groet, : : Maarten Bakker.

Reply to
peet

Op Thu, 20 Oct 2005 10:06:38 +0200, schreef peet:

[bad top posting relocated

[knip stupide verhaal]

Die schakelende voedingen zijn inderdaad goed beveiligd en gereguleerd, maar hebben *niets* te maken met de manier waarop de accu's in een laptop worden geladen - het regelen van de laadstroom en -spanning gebeurt volledig door de elektronica in de laptop zelf. Een voeding doet niets anders dan een redelijk constante spanning afgeven, bij een wisselende stroom. Zolang je maar een type van 19 volt met minimaal de stroom van de oorspronkelijke voeding gebruikt, is er niets aan de hand. De los verkrijgbare voedingen voldoen uitstekend, en zijn net zo goed beveiligd en gereguleerd als de originelen.

Jouw hele verhaal is kenmerkend voor iemand die de klok heeft horen luiden en vervolgens nooit op zoek is gegaan naar de klepel.

Dit had niets te maken met alternatieve voedingen, maar met alternatieve (inferieure) accu's.

Frank denkt dat 'ie verstand van zaken heeft, en ik denk dat hij gelijk heeft; ik denk ook dat ik verstand van zaken heb, na ruim 20 jaar in de elektronica + IT - en niet als dozenschuiver, maar als ontwerper van onder meer (jawel) schakelende voedingen. Wat is jouw achtergrond dat je dit soort stellige, doch volkomen verkeerde uitspraken doet?

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Huistroll.

--
Even Afwezig