Generator + asynchrone motor

Hoi,

Ik heb een 3fasen 220/380 generator gekocht. Nu blijkt deze te klein voor de toepassing die ik ervoor heb. Nu heb ik hier nog een 4kW asynchrone motor liggen en een losse benzine motor, die ik dus kan koppelen. Ooit henb ik eens geleerd dat als je een asynchrone draaistroom motor aansluit op het 3 fasen net en deze met een hoger toerental laat draaien dan waar ie voor gemaakt is dat ie dat energie gaat terug leveren aan het net.

Nu een aantal vragen:

-Als ik deze draaistroom motor aansluit op de generator zou hetdan gaan werken en heb ik dan dus 5,5kW + 4kW dus 9,5kW tot mijn beschikking?

-Als er geen energie afname is op de generator/draaistroommotor combinatie, wat gebeurd er dat met de spanning?

-Is er een maximum toerental waarop de draaistroom motor kan/mag draaien voor een goede generator werking, bv niet boven de 4% slip. (niet voor het mechanische deel)

-Hoe kan ik controleren of de draaistroom motor energie levert en niet opneemt?

-Is er een maximum verhouding tussen generator en draaistroommotor, oftewel kan ik de draaistroom motor zo groot maken als ik nodig heb (bv 15kW)

-Zijn er nog andere dingen waar ik nog rekening mee zou moeten houden?

-Is ditzelfde truukje op een of andere mannier ook toe te passen voor 220V? Ik heb nl ook een 220V generator die net iets te klein is voor de compressor die erop moet, generator had ik al en de compressor is erbij gekomen. (4,2 kVA generator en een 3kW compressor)

mvgr Sander

Reply to
Sander (PE1RZQ)

Ik ben mij beroepsmatig aan het inlezen in electrotechniek, maar dan op een grotere schaal (10000 AC naar 750 DC), en als ik kijk wat daar bij komt kijken, denk ik dat je (als je leven je lief is) je er beter niet aan kunt beginnen.

Reply to
superkees

Wat een kul, dat is "maar" middenspanning en met een beetje verstand van zaken veiliger dan een 12 volt netwerkje op een willekeurig hobbybootje;-))

"superkees" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@g14g2000cwa.googlegroups.com... : Ik ben mij beroepsmatig aan het inlezen in electrotechniek, maar dan op : een grotere schaal (10000 AC naar 750 DC), en als ik kijk wat daar bij : komt kijken, denk ik dat je (als je leven je lief is) je er beter niet : aan kunt beginnen. :

Reply to
peet

"Sander (PE1RZQ)" schreef in bericht news:43ba3cbe$0$11080$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Reply to
JohnDoe

"Sander (PE1RZQ)" schreef in bericht news:43ba3cbe$0$11080$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Sander je bent nog al wat van plan. Een asynchronemotor als generator laten werken is een peuleschilletje zolang er maar een krachtig net in de buurt is die de stroom afneemt en de blindstroom levert. Deze zorgt ook meteen voor het juiste toerental en dat is inderdaar rond het sysnchrone toerental plus de slip van 4%. Het generatorvermogen is ongeveer 20 % hoger dan het asvermogen als motor omdat het rendement nu niet in mindering wordt gebracht. Elke (oude) lift werkte op dit principe en kon dus 8% sneller dalen dan stijgen (volbelast)

Wanneer je geen net hebt en dus je aangeschafte generator de blindstroom moet gaan leveren wordt het een tricky verhaal, het net is nu niet oneindig sterk en de asynchronemotor kan de generator mee trekken naar hogere toerentallen etc, blindstroom moet goed in de gaten worden gehouden of die de generator niet teveel belast etc. Een asynchrone motor met juist geconstrueerde condensatoren werkt ook, die leveren dan de blindstroom maar uit eigen ervaring weet ik dat toerental-spanning-blindstroom dan variabelen worden die moeilijk in de toom te houden zijn. Op internet moet hier wel het een en ander over te vinden zijn. De firma Lagerweij gebruikte dit systeem als basisopwekking in zijn eerste windmolens. (De baas zelf is er ooit op afgestudeerd in Eindhoven geloof ik).\\

sterkte Tjibbe

Reply to
Tjibbe Beimers

Eh, het toerental van een motor word bepaald door de (net) frequentie, omgekeerd bepaald het toerental van een generator dus de frequentie van de door de generator opgewekte spanning. Voor normaal gebruik zal dat 50hz moeten zijn.

Een asynchrone motor als generator gebruiken zal niet werken, er is immers geen magnetisme, en zonder magnetisme geen opgewekte EMK. Wel zou het theoretisch met een Synchrone motor mogelijk moeten zijn, deze word immers vreemd bekreachtigd, wat inhoudt dat er WEL een magnetisch veld aanwezig is. Zet je deze dan in beweging zal er een spanning opgewekt worden met een frequentie volgend uit het toerental en het aantal poolparen...

Verder lees ik hier nogal veel blabla;-))

"Tjibbe Beimers" schreef in bericht news:1ddc1$43ba5bdc$52d9973d$ snipped-for-privacy@cache30.multikabel.net... : : "Sander (PE1RZQ)" schreef in bericht : news:43ba3cbe$0$11080$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl... : > Hoi, : >

[...]

: > mvgr Sander : Sander je bent nog al wat van plan. : Een asynchronemotor als generator laten werken is een peuleschilletje zolang : er maar een krachtig net in de buurt is die de stroom afneemt en de : blindstroom levert. Deze zorgt ook meteen voor het juiste toerental en dat : is inderdaar rond het sysnchrone toerental plus de slip van 4%. : Het generatorvermogen is ongeveer 20 % hoger dan het asvermogen als motor : omdat het rendement nu niet in mindering wordt gebracht. Elke (oude) lift : werkte op dit principe en kon dus 8% sneller dalen dan stijgen (volbelast) : : Wanneer je geen net hebt en dus je aangeschafte generator de blindstroom : moet gaan leveren wordt het een tricky verhaal, het net is nu niet oneindig : sterk en de asynchronemotor kan de generator mee trekken naar hogere : toerentallen etc, blindstroom moet goed in de gaten worden gehouden of die : de generator niet teveel belast etc. : Een asynchrone motor met juist geconstrueerde condensatoren werkt ook, die : leveren dan de blindstroom maar uit eigen ervaring weet ik dat : toerental-spanning-blindstroom dan variabelen worden die moeilijk in de toom : te houden zijn. : Op internet moet hier wel het een en ander over te vinden zijn. : De firma Lagerweij gebruikte dit systeem als basisopwekking in zijn eerste : windmolens. (De baas zelf is er ooit op afgestudeerd in Eindhoven geloof : ik).\\ : : sterkte Tjibbe : :

Reply to
peet

"peet" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

typ maar eens asynchrone gererator in google, kom je tot hele andere inzichten

Reply to
Tjibbe Beimers

Een asynchrone generator is altijd mogelijk, elke generator die even niet synchroon draait is dat in feite. Ik stel dat je een synchrone motor niet als generator kan gebruiken omdat er geen magnetisch veld is zonder hulpspanning. En net die hulpspanning kan je bij een KA motor niet kwijt.....

Opwekken van energie heeft een geleider nodig en een magnetisch veld, en o ja ook nog eens beweging;-))

"Tjibbe Beimers" schreef in bericht news:da3f7$43ba64cb$52d9973d$ snipped-for-privacy@cache10.multikabel.net... : : "peet" schreef in bericht : news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... : > Eh, het toerental van een motor word bepaald door de : > (net) frequentie, omgekeerd bepaald het toerental van : > een generator dus de frequentie van de door de generator : > opgewekte spanning. Voor normaal gebruik zal dat 50hz : > moeten zijn. : >

[...]

: > Verder lees ik hier nogal veel blabla;-)) : : typ maar eens asynchrone gererator in google, kom je tot hele andere : inzichten : :

Reply to
peet

"Tjibbe Beimers" schreef in bericht news:1ddc1$43ba5bdc$52d9973d$ snipped-for-privacy@cache30.multikabel.net...

Hoi Tjibbe

Alvast bedankt voor de duidelijke uitleg,

Ik kan het toerental van de draaistroom motor zeer constant houden, Een combinatie van een draaistroom motor op een constant toerental, en met condensatoren, gekoppeld aan de generator, zou dat dan wel goed moeten kunnen ?

Ik heb met google de volgende site gevonden :

waar beschreven staat hoe je de condensatoren moet toepassen en een berekening hiervoor.

Als het toerental gelijk blijft, dan zou ook de spanning en frequentie gelijk moeten blijven? ook bij wisselende belasting?

Blijft nog de volgende vraag, hoe kan ik in de gaten houden of de draaistroom motor energie levert en niet opneemt? zijn daar speciale meters voor? Ben er een beetje bang voor dat dit verhaal meer gaat kosten dan een losse grote generator....

Groeten Sander

Reply to
Sander (PE1RZQ)

Ik weet niet wie die pagina maakte, maar er staat een heleboel lariekoek op;-)) Met name dat van het oversynchroon draaien en terugleveren aan het net;-))

"Sander (PE1RZQ)" schreef in bericht news:43ba7107$0$11068$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl... : : "Tjibbe Beimers" schreef in bericht : news:1ddc1$43ba5bdc$52d9973d$ snipped-for-privacy@cache30.multikabel.net... : >

[...]

: > sterkte Tjibbe : Hoi Tjibbe : : Alvast bedankt voor de duidelijke uitleg, : : Ik kan het toerental van de draaistroom motor zeer constant houden, : Een combinatie van een draaistroom motor op een constant toerental, en met : condensatoren, gekoppeld aan de generator, zou dat dan wel goed moeten : kunnen ? : : Ik heb met google de volgende site gevonden : :

[...]

Ten opzichte van de windmolen jongens heb jij het grote voordeel van een constant toerental. hoger toerental geeft namelijk bij hun een hogere frequentie, andere blindstroom behoefte en hogere spanning.

bij een constant toerental kun je nog wat spelen met de grootte van de condensator die de blindstroom, het magnetisch veld en dus de spanning bepaald. overigens treedt hier op den duur natuurlijk wel een verzadiging in op omdat het een spoel met ijzerpakket is.

Je kunt de grootte van de condensator ook controleren aan de blindstroom behoefte van je motor die is te bepalen uit cos phi

prijs valt erg mee al zijn condensatoren van 400 volt wel aan de prijs. (cos phi verbeter batterij kopen op marktplaats een idee?)

of de draaistroommotor energie levert zie je aan een KWh meter die op dat moment achteruit gaat draaien.

Let wel de condensatoren zijn alleen nodig wanneer er in het geheel geen net aanwezig is, anders leent je motor zijn magnetiseringsstroom uit het net,.

prijs valt erg mee, of je moet het profi willen maken.

in het verleden waren er wel boeren die iets dergelijks als noodvoorziening hadden op de aftakas van de tractor, een handig neefje, wat afgedankte spullen en bij stroomuitval kan je toch je melk koel hopuden. tegenwoordig valt de stroom vooral uit bij extreme koude en dan is de tank en de deuren openzetten voldoende lijkt mij.

Reply to
Tjibbe Beimers

"peet" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

knip

wat is er mis met oversynchroondraaien?

Tjibbe

Reply to
Tjibbe Beimers

"peet" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

volledig mee eens maar denk nu eens hoe het komt dat een lift vol met mensen (dus zwaarder dan het contragewicht) toch met een constante snelheid daalt.

sterker het "takelen" naar de 15e verdieping duurde 52 seconden en dezelfde weg omlaag precies 48.

ik ben benieuwd

Tjibbe

die weer bezig is met zijn oude vak docent energieomzetting

Reply to
Tjibbe Beimers

"Sander (PE1RZQ)" schreef in bericht news:43ba7107$0$11068$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

voor

Wat is die toepassing?

draaien

het

Wat is het vermogen van de benzinemotor?

Indien beiden een geregeld zijn, dan niets bijzonders ;)

Amperage meten

meters

Normaal is het net achter generatoren "oneindig groot". D.w.z.: hoe meer "gas" je geeft aan de mtoor/aandrijving, hoe meer vermogen er wordt geleverd. Het toerental blijft dan dus automatisch constant, het gevraagde vermogen neemt immers toe door de toegenomen amperes. Dus je start dan de motor, en voert het toerental op totdat de nullast spanning gelijk is met de spanning op "het net". Dan koppel je beide systemen aan elkaar en geef je de motor het volle vermogen.

Nu ben je eigenlijk twee kleine systeempjes aan elkaar aan het knopen, wat het regeltechnisch moeilijk maakt. Vandaar ook mijn vraag naar de toepassing.

Bij een toepassing als de verwarmingselementen op genoemde site speelt dat probleem niet.

Afhankelijk van je motorkeuze en toepassing kan het dus idd veel goedkoper zijn om één goede generator op te scharrelen.

Frank

Reply to
FVe

Daar zit geen KA motor in maar een SA motor. Wat dat nou weer is moet je maar eens opzoeken, ik ben namelijk geen kleuterschooljuf.

"Tjibbe Beimers" schreef in bericht news:bb6b8$43ba9066$52d9973d$ snipped-for-privacy@cache40.multikabel.net... : : "peet" schreef in bericht : news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... : > Een asynchrone generator is altijd mogelijk, elke generator : > die even niet synchroon draait is dat in feite. : > Ik stel dat je een synchrone motor niet als generator kan : > gebruiken omdat er geen magnetisch veld is zonder : > hulpspanning. En net die hulpspanning kan je bij een : > KA motor niet kwijt..... : >

: > Opwekken van energie heeft een geleider nodig en een : > magnetisch veld, en o ja ook nog eens beweging;-)) : : volledig mee eens maar denk nu eens hoe het komt dat een lift vol met mensen : (dus zwaarder dan het contragewicht) toch met een constante snelheid daalt. : : sterker het "takelen" naar de 15e verdieping duurde 52 seconden en dezelfde : weg omlaag precies 48. : : ik ben benieuwd : : Tjibbe : : die weer bezig is met zijn oude vak docent energieomzetting : : :

Reply to
peet

Lasapparaat, staalafkort-zaagmachine (3kW) en nog wat motoren spul, wordt niet tegelijkertijd gebruikt, maar lasaparaat is max 9,7 kVA. (en ik heb mij vergist met berekenen van het generator vermogen, dat is max 6,2 kVA en ik had berekend 10,6kVA

70Pk ongeveer

nee een draaistroom motor is dus niet geregeld, maar het toerental wel, die is constant

Bij wisselstroom kun je niet de richting van de stroom meten, dus hoe meet ik dat?

Dat laatste denk ik dus nu ook aangezien een nieuwe generator motor helemaal niet zo duur is als ik dacht... 20kVA ongeveer 1300 euro. Een benzine of diesel motor met voldoende vermogen heb ik hier wel.

Groeten Sander

Reply to
Sander (PE1RZQ)

Waarom zou dat niet gaan? Je kunt toch zien of de stroom in fase of in tegenfase is met de spanning.

Hans

Reply to
JT van Es

Niet hygienisch, dan mogen ze de melk weggooien, en daar schieten ze ook niet mee op.

Op zich lijkt het me logischer als boer dat je gewoon een goedkoop schroot-aggregaat zoekt waarvan de motor stuk is en dan daar de accessoire-as in prikken.

Jasper

Reply to
Jasper Janssen

een kilowattuurmeter is goed geschikt om de stroomrichting te meten..

"JT van Es" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@fiberworld.nl...

meet

Reply to
johan aeq

Hoeveel capaciteit is er nodig? baco-army-goods.nl heeft het een en ander, en erg duur is het niet.

Of aan het koppel van de motor. Als je hem 'helpt' draaien zal hij terugleveren.

Maar als je dit gaat koppelen aan een andere kkleine generator zal die ook wel harder kunnen gaan draaien als de 'hulpgenerator' aanslaat.

Met hulpcondensatoren is het starten mijzelf maar 1 keer gelukt. Het werkte fantastisch. De L-C resonantie geeft een synchroon toerental en de spanning loopt ongebast nogal op, waardoro je weer ijzerverliezen krijgt en de boel heel zwaar gaat draaien, dat herinner ik me wel.

Het regelen lijkt me nog steeds een probleem.

Thomas

Reply to
Zak