230-440V -> 24-28V/150A en/of 24-28V generator

Moet het gestabiliseert zijn?

Groeten Leo

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns9880AC2F082BCwjmarkerinka1nl@130.133.1.18...

Reply to
Leo v. Ruyven

"Leo v. Ruyven" wrote in news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com:

Volgens mij is dat wel handig, zodra je de knop omdraait van een 100A lamp, met opstart-elektronica. Normaliter hangt dat ding aan zware 24v akku's. En andersom lijkt mij overspanning helemaal uit den boze, vandaar dat ik grove laadapparaten en lastrafo's ook niet vertrouw....:))

PS: volgende keer graag onder de quote antwoorden, anders worden langere thread onleesbaar....;))

surplus

ook

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

      The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
     the inability to understand

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Reply to
Willem-Jan Markerink

"Willem-Jan Markerink" wrote in news:Xns9880AC2F082BCwjmarkerinka1nl@130.133.1.18:

De 1e stap is geslaagd, '24v' 65A, een Kepco RAX24-65k (hun site suggereert dat deze serie te regelen is tot 26.4v (anders had het een RAX28-55 moeten zijn, of een RCW24-65, die gaan tot 30.2v cq 28.8v)), en ik kan het kreng nog met 1 hand tillen ook....:)) Een 3000W TBC 24-120 bestaat eveneens, dus met 120A, helaas aldaar niet beschikbaar.

Handelaar wilde me ook enthousiast maken voor een ouderwetse 380v->

24v/160A, maar bij het aanschouwen van die brandkast kreeg ik acuut een hernia. Wel mooi groen, daar niet van. (er lagen ook kale/uitgebouwde 24v/40A laders, net zo ongelukkig lomp (maar ook met wat leek op een zwik forse elco's (formaat colablikje); voegt dat nog wat kwaliteit/zuiverheid toe, of is dat allemaal vervangen door het concept van zo'n 'switching supply'?)

Gelijk een vraagje voor de draaistroom-deskundigen: 2 van deze 1500W kasten kan ik nog met 230v voeden, en er zit zelfs een 115v/115v brug op (was aldus in gebruik, brug verwijderen verandert hem in 220-240v), maar kan ik

3 exemplaren eventueel ook een beetje gebalanceerd aan 380v/3-fase hangen? (met 115v brug wellicht al makkelijker dan zonder?)

Willem (met nog steeds enige vrees dat het licht in de hele buurt uit gaat als ik zo'n zoeklamp ontsteek.... 'En zie, er was licht.' (famous last words)....:)) Jan

--
[...]

Uit interesse en voor toekomstige googlers: Waar heb je die nu gevonden?

--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:

Joop van der Velden wrote in news:VA.00000216.000eacd6 @amsat.org:

Militaire dump, categorie radio-freaks. Had er helaas maar 1 liggen, moet nog even polsen hoe groot de kans op volgende exemplaren is, dan kan ik vrolijk opschalen naar 380V....:)) (de categorie 'sloop' is nogal grillig qua aanvoer, en ik heb geen idee wat de oorspronkelijke toepassing was) (en dat leek de verkoper ook niet te interesseren, die zit blijkbaar niet aan de bron; civiele oorsprong niet uitgesloten (Telcom? (maar zwaar laden doet'ie niet, met 26.4V (helaas)))

Overigens, aangenomen dat de data/sense/monitor-coderingen enigszins universeel zijn: iemand een indicatie wat voor leuke toeters en bellen ik er nog aan kan hangen?

Naast N(eutral), L(eiter) en G(round) aan de 115/230v-zijde (samen met die

115/230v schakelbrug), zit er aan de andere kant:

+S

  • on monitor
-

-S

RV

CB

+RC

-RC

--
[...]

"Willem-Jan Markerink" wrote in news:Xns988B96A1438D7wjmarkerinka1nl@130.133.1.18:

De 24v + en - zitten daar overigens niet bij, die connectors steken er in het midden tussenuit.

--
[...]

"Willem-Jan Markerink" wrote in news:Xns988B990B2EFA9wjmarkerinka1nl@130.133.1.18:

En het label 'on' herbergt 1 heus groen LEDje....:))

Fraai overengineered spul, de dubbele ventilator loopt zelfs nog braaf een tiental seconden na....:)) Jammer dat de 12v uitvoeringen van dit merk niet zo zwaar zijn (er is ook een 3000W serie, maar als die 1500W exemplaren vaker voorkomen dan lijkt me een meervoudige samenstelling daarvan handiger/goedkoper).

Btw, iemand een idee of de afmetingen binnen eoa universeel rack-systeem vallen? Kale kast: 11,1 x 20,3 x 32,0mm

--
[...]

Jazeker! In handig ladensysteem in hardpapieren uitvoering in iedere supermarkt, afdeling non-food of bij de rookwaren.

Hier een uitgebreide zelfbouwbeschrijving:

;-)

--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/verkopen/
Reply to
Joop van der Velden

Joop van der Velden wrote in news:VA.00000218.00deeab6 @amsat.org:

Zo'n mooi kassie gaan we toch niet in voos gerecycleerd papier frotten, he zulle?

Bij meer exemplaren op rij had ik een aardig ex-militair Zarges kissie op het oog, 60x40x25cm; bouw ik er een Nato-stekker bij in/aan, water- en stofdicht, te dragen als platte kist of hoge koffer, wat wil een mens nog meer. (jammer dat er geen kleinere uitvoeringen van die Zarges bestaan, dan was dat zelfs voor 1 unit een mooie oplossing geweest)

--
[...]

"Willem-Jan Markerink" wrote in news:Xns988C47A4E621wjmarkerinka1nl@130.133.1.18:

Overigens, om een idee te krijgen van de varieteit in dit genre:

(verrek, dat domain is nog verder ingekort....:))

Enfin, deerniswekkend dat er in NL/EU nergens een soortgelijke selectieve veilingsrubriek te vinden is....zonder merknamen zoek je je te pletter.

Zelfs dit is maar matig:

[...]

Dit is ook wel wat voor jouw toepassing: 0-1500 Amps 0-60 Volts

Kun je voorlopig mee vooruit. Ook te gebruiken als starthulp voor je scheepsdiesels.

--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/verkopen/
Reply to
Joop van der Velden

Hier een paar merken van dat soort voedingen.

ACDC electronics ASTEC

Hg, Hans

Reply to
JT van Es

Joop van der Velden wrote in news: snipped-for-privacy@amsat.org:

Leuk! 'Anodizing' klinkt daarbij alsof ik er ook mee kan galvaniseren....;))

--
[...]

"Willem-Jan Markerink" wrote in news:Xns988CACB221698wjmarkerinka1nl@130.133.1.18:

Oh, en het belangrijkste natuurlijk: met 2x handvat, dus die zou zelfs draagbaar moeten zijn....;))

--
[...]

Btw, wist je dat je diesels kunt 'voorgloeien' door een las-trafo aan te sluiten op/over de bovenkant van het blok?....;)) Creatieve truuk in koudere regionen, en/of bij kadukke voorgloei- spiralen....:))

--
[...]

"Willem-Jan Markerink" wrote in news:Xns988BCE9AEE8B7wjmarkerinka1nl@130.133.1.18:

Mooi, inmiddels ook de gebruiksaanwijzing toegestuurd gekregen, 'CB' blijkt Current Balance, om 3 units parallel te kunnen schakelen, dus gaan we nog wat harder speuren naar 2 extra exemplaren....:))

Enfin, op naar de volgende zoektocht: een zware kabelschoentang, om de boel een beetje fatsoenlijk te kunnen bekabelen....:))

Tot rond de 50mm2 zie ik BRD nog wel wat voor afbraakprijzen van rond de 30 euro, daarboven, vanaf 120mm2, lijkt de spoeling nogal dun cq duur, 125-175 euro.

(240 & 300mm2 lijkt ook nog te bestaan, hydraulisch, maar dan alleen met alu of koper klemmen) (wellicht nog eens nuttig voor een mechanische toepassing, als vangkabel van eoa klep/luik)

Iemand een goedkoop adres voor zulke tangen, nieuw of gebruikt?

--
[...]

Pardon?

Een 6-kant perstang voor Eu 33 is al spotgoedkoop

--

            ~@<
            _/\_

Brandertje en wat soldeer werkt ook goed.

Reply to
Pim Schaeffer

30 euro is een koopje. Ik had om m'n werk zo'n tang nodig en heb de baas toch 275 euro lichter gemaakt met de aanschaf van een originele AMP tang. Voor 150A is 35mm2 volgens mij al voldoende voor afstanden tot een paar meter. Als je de kabel te dik kiest, loop je alleen maar met extra gewicht te slepen.

Overigens kun je ook nog overwegen de ogen aan de kabel te solderen. Vergeet niet een stukje krimpkous over het krimpgedeelte te doen.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl

Knip

30 Euro is zeker een koopje maar ik vraag me wel af wat voor een kwaliteit tang er voor dat geld geleverd wordt. 275 Euro is waarschijnlijk voor de kleine Rota-Crimp van AMP want de grote Rota-Crimp 10 tot 120 mm/2 heb ik in bezit en nog in de gulden tijd aangeschaft en die zat toen al rond de 650 gulden.

Inderdaad moet je je afvragen over welke lengte kabels het gaat en hoe hoog de stroom zal zijn voordat je de dikte van de kabels bepaalt.

Solderen is om diverse redenen een heel slecht idee.

Fox

Reply to
Erwin Fox