Re: Dæmpe spænding 2 volt

Jeg har et telefonanlæg hvori der sidder 4 pærer.

> De får nu 15 Volt DC og jeg vil af hensyn til lysstyrke gi dem 13 > Volt.

Lavere spænding giver også væsentlig længerer levetid for en gøldelampe.

Ps. er blot en bro plus en lyt på 12000 uf. 15 volt ud til resten af > elektroniken. > Mig bekendt kræver alle spændingsregulator kredse at indgang er mere > end 2 volt højre end udgang ?

Nej, der findes LDO (Low DropOut) regulatorer og de kan sagtens (afhængig af type) arbejde med 0.5 volt spændingsfald.

Evt. 3 dioder i serie ?

Det er nok det bedste og letteste måde

Reply to
HKJ

Næppe

Netop, dioder i serie, med krypmleflex udenom.

hvad med en enkelt seriemodstand (6.5 ~ 7ohm / 1W) pr. lampe?

- patrick

Reply to
Patrick Hayes

Hvis der kan sættes en modstand ved hver enkelt pære. En fælles modstand kan også bruges, hvis alle pærer altid lyser samtidig.

Fordelene ved dioder er:

1) Spændingsfaldet er rimeligt stabilt, uafhængig af belastningen. 2) De kan være lettere at få fat i, hobbyforretninger har sjældent det store udvalg af lavohms effektmodstande. Det er dog muligt at fuske ved serie/parallekobling af modstande.
Reply to
HKJ

store

hos brinck i københavn kan man være heldig at finde en en kasse med 3R3 /

0.3W el. gratis (noget med oprydning af lager). der er ca. 1000stk i en kasse, så kan man selv koble et par stykker i serie og parallel indtil man har den ønskede effekt/modstand.

- patrick

Reply to
Patrick Hayes