Li-Ion batteri

Jeg var lige inde og kigge på et nyt batteri (NP-F330) til mit Sony videokamera:

Her står der imidlertid 1800 mAh, mens der på det originale batteri står 5.0 Wh.

Hvordan forholder de to tal sig egentlig til hinanden?

--
Rado

and why. Then do it.  - Robert Heinlein
Reply to
Rado

Strøm (A) gange spænding (V) giver effekt (W).

Så: 1.8A * 7.2V = 12.96W

Lidt vildt at det nye batteri skulle være over dobbelt så kraftigt som det gamle, dog.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk
Reply to

1,8 Ah svarer til U*1,8Ah Wh, hvor U er batteriets spænding i volt. U = 7,2V => 7,2V*1,8Ah=12,96Wh

Så det nye batteri er altså betydeligt bedre mht. kapacitet.

Mvh Kim

Reply to
KT

OK, tak!

Det gamle er 5 år, så måske det skyldes generelle forbedringer i teknologien?

Jeg har nogle betydeligt mindre 1 år gamle Panasonic Li-Ion batterier, de leverer 680mAh. Så ud fra størrelsesforholdet at dømme virker det nu rimeligt sandsynligt at det andet kan levere 1800 mAh.