Hastighedsmåler ved brydning af to lysstråler

Jeg vil bygge mig en hastighedsmåler som skal fungere ved at to lysstråler anbringes et par centimeter fra hinanden og lyser på en sensor hver. på baggrund af tiden mellem at de to stråler slukkes, og deres afstand, kan man så beregne hastigheden af det der brød strålerne.

Min tanke var at lave en klods hvor jeg monterer to laser-pegepinde så de lyser parallelt op på to lysmodstande eller lysfølsomme dioder. Disse er så koblet til input på en mcu så der reageres på fallende flanke.

Spørgsmålene er hvad man skal forvente af spredning på en super-discount pegepind samt om der er problemer med at de jo generelt lyser rødt, og rødt er det mest energisvage synlige lys. Hvilke modstande/dioder kan anbefales som sensorer? Eneste krav er egentlig at de reagerer nogenlunde hurtigt. En forsinkelse på 0,1ms er acceptabelt.

Mere konkret ville jeg nok forbinde input på mcu til plus via min diode/modstand og sætte mcu'ens interne pulldown. Så burde input være høj når der er lys, og ellers lav. En modstand skal altså derfor være _ret_ høj når der ikke er direkte lys, og en diode skal lukke helt af.

Som mcu havde jeg forestillet mig en lille model tiny af atmels. Jeg har et gammelt stk200 kit, som gør programmeringen let. Chippen har også intern clock.

lige et sidste spørgsmål... hvordan får jeg nemmest resultatet ud? Jeg antager at det vil være lidt omstændigt med et display, men selv en dioderække og binære tal (hvilket jeg kuuuuunne leve med) er omstændigt, da der ikke er så mange outputs på chippen.

Alle ideer og svar er yderst velkomne. Selv svar som fortæller at det ikke kan gøres ordentligt.. bare de er velbegrundede ;-

Reply to
Jason Who

"Jason Who" skrev i en meddelelse news:452d1519$0$139$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

man

rødt

egentlig

Hvor meget forsinkelse følerne giver er lige meget hvis de bare er ens "Læs: Start og stop bliver forsinket ligemeget". Foto modstande reagere ikke særligt hurtigt, så jeg ville nok gå efter en fotodiode eller bare en lysdiode.

høj

et

da

Send tiden serielt "rs232" til en pc og lad denne regne tiden om til hastighed, og kan bruges til display.

PS Har lavet noget der ligner, en pic16F675 som stopur fra 15uS til

16777215uS med en opløsning på 1uS, tiden sendes via en RS232 port så den kan læses direkte i hyperterminal.
--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det med det røde lys er lige gyldigt, til den slags detektorformål plejer man at anvend indfrarødt lys, det har endnu længere bølgelængde. Brug en fototransistor, fås for under 3 kroner og reagerer på ca. 20 us. Overvej om det ikke er bedre at bruge almindelige lysdioder i stedet for laser, du kan få skarp måling ved at sætte en plade foran detektoren, med et lille hul i. F.eks et 0,5 mm hul, det vil være mindre end tykkelsen af laserstrålen. De billige laserpegepinde har kort levetid og der er noget spredt lys uden om strålen som vil gøre målingen u-præcis.

Til display brug et alfa-numerisk display, det kræver 11 input. se f.eks her:

eller søg på: hd44780 (det er kontroller-kredsen til displayet). Den nødvendige software kan findes på nettet. Så vidt jeg husker har stk200 et stik til sådant et display.

Ove

Reply to
Ove

Det er naturligvis korrekt. Det jeg mente var mere at der ikke skal være en fuzzy aktiveringsperiode, hvor eksempelvis en marginal forskel i lysintensitet vil betyde at den ene udløser hurtigere end den anden.

Nej, fungerer de ikke ved at der sker en ophobning af elektroner i et materiale som følge af lyset, så modstanden stiger og falder langsomt? Kunne jo slå det op. Ja, det må jeg hellere :-)

De fleste mcu'er kan jo ikke direkte snakke rs232-niveauer, så man skal vel omkring en kreds som max232 også så?

Jeg kan egentlig godt leve med at skulle sætte en computer til, så det er nok en god ide. Hvordan snakkede du rent praktisk rs232?

Reply to
Jason Who

God pointe.

Jaah. Jeg skal nok have de to enheder fra hinanden med op til 2-3 meter, så jeg tror ikke det vil fungere i praksis. Jeg kan godt se at hvis det var en løsning på samme scale som en computermus, så ville det sikkert fungere fint. Lyskilde og -modtager skal også kunne holdes adskildt og monteres så de "snakker" sammen. Jeg skal bruge det til at kunne måle hastighed på spark og slag på forskellige positioner. Eksempelvis så jeg let kan sætte det til at måle 5cm foran sandsækken, eller 30cm fra udgangspositionen for teknikken etc. Jeg skal altså let kunne opsætte og skal kunne komme imellem de to enheder uden besvær.

Hvad er kort levetid? Jeg skal jo ikke lyse kontinuerligt i flere dage.

Jeg vil kigge på det, men 11 input er 3 flere ben end min mcu har. Hvis det virker meget let, så kan jeg dog overveje en anden processor. Takker for pointeren

Reply to
Jason Who

"Jason Who" skrev i en meddelelse news:452d3f76$0$179$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

vel

Noget i den retning.

den

Der var lige en lille fejl, den PIC jeg brugte var en PIC16F627

I software tager jeg bare min 24bit binære kode fra tælleren og konvertere den til 8 stk. dec. tal i hver sin ram adr. Nu skal tallene bare konverteres til ASCII, det kan gøres ved at addere 30hex til tallet, når tallene er sendt kan du afslutte med CR (0Dhex) + LF (0Ahex)

--
Hilsen
   Peter N Petersen
   http://peteropfinder.dk Privat
   http://www.peteropfinder.dk Firma
Reply to
15kw

Den Wed, 11 Oct 2006 21:06:33 +0200, "Jason Who" skrev:

Hvis de to paralelle lysstråler ligger så tæt som de nødvendigvis må gøre i dette tilfælde får du nemt problemer med at modtagerene kan se begge lysstråler og det ødelægger præcisionen helt og aldeles.

For at løse dette problem anbringer du blot det ene sæt sender og modtager omvendt.

S >>>>>>>>>>>>> M M

Reply to
Jens Petersen

Ja, ok, men hvad gjorde du i hardware? Hvilken kreds anvendte du? Kender kun max232 og har endnu aldrig set den i andet end kataloger fra farnell. Ville være rart med noget mere udbredt om man ikke skal fjernbestille.

Reply to
Jason Who

Du mener at strålerne ikke er heeelt paralelle, og afstanden mellem dem derfor ikke er den rigtige, når de når modtageren? Jeg havde forestillet mig at montere laserpegepindene så de kan drejes. Ville det ikke være nok?

Reply to
Jason Who

"Jason Who" skrev i en meddelelse news:452df12c$0$143$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

konvertere

kun

Ville

Jeg brugte ikke en MAX232. Hvis det bare er et forsøg det ikke skal overføre data over store afstande så kan du bare bruge 2 modstande og en BC547, de fleste modtagere i computere er ligeglade med den negative del af signalet. Data fra uP føres til basis benet gennem en 4,7 - 10Kohms modstand. Collector fra transistoren forbindes til +5V gennem en ca. 1K modstand. Emitter forbindes til GND. Data hentes fra Collector. Denne metode har jeg brugt flere gange og det virker for det meste, og så er det jo billigt / nemt.

--
Hilsen
   Peter N Petersen
   http://peteropfinder.dk Privat
   http://www.peteropfinder.dk Firma
Reply to
15kw

Det er da i hvert fald en simpel løsning. Jeg troede egentlig at man skulle køre +-12v, men det er velsagtens bare for at have noget spænding at give af i længere kabler? Selv hvis man skal køre med den negative værdi også, så kan man vel bare bruge en PNP transistor ved siden af?

Det vil jeg prøve.

Reply to
Jason Who