Findes denne type batteri overhovedet

Hej NG!

Jeg leder efter et batteri i størrelsen AA, men det skal være et 3,6 V lithium genopladeligt.

Det skal bruges i en radio, hvor der i forvejen sidder en opladelig custom lithium batteripakke på 7,4 V og 1300 mAh.

Radioen kan imidlertid også køre på 2. stk alm. aa batterier med en anden batterikasse, men der er spændingen for lav til at den kan yde max sendeeffek - derfor vil jeg smide et par opladelige li-ion batterier i den af AA typen - er det noget der findes på markedet ?

De skal være opladelige - ellers bliver det vist for dyrt i længden.

Har prøvet at spørge på batterier.dk og billigebatterier.dk - men de havde ikke sådan nogen.

FUT mig lige hvis det ikke er rigtige gruppe.

--
Med venlig hilsen Per!
Reply to

Hej Per.

To genopladelige batterier af AA typen går ikke. De er nemlig kun på 1,2 volt stykket. Du skal selv sammensætte et passende batteri af mindre celler. De fleste typer fås med loddeører. Et andet forslag kunne være at besøge en fotohandler. De har mange underlige typer.

--
MVH
Finni

Per skriver:

Hvad vil du bruge som lader ?

Hvad vil du bruge som lader ?

Hvad vil du bruge som lader ? (Hint: Lithium-ion batterier er lette at ødelægge)

Hvorfor ikke bare købe en almindelig 7,2 volts batteripakke og lader dertil, eller en af de RC Li-Ion pakker batterier.dk har færdige og en lader dertil ?

Dog med loddeflige, men det har samme størrelse:

Der er også en ikke-genopladelig lithium-celle:

Hvad med blot at udskifte denne batteripakke (hvis den er blevet flad)?

Dvs. at den både kan køre på 3V og 7,4V eller hvad?

Og så vil du tage den ud og lade i en ekstern lader?

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to

Nå, direkte links duer ikke, men det findes under Batterier/Specialbatterier/Lithiumceller/CGR14500.

Batterier/Specialbatterier/Batterier 3,6V/

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to
Martin Sørensen

Per skriver:

Altså er der indbygget ladekredsløb i radio'en. Vil du bruge andre batteripakker skal de være som den i radioen, ellers risikerer du ar batteripakken eksploderer.

Kan du radio lade på det ?

Hvad er 'en ganske alm. lader'? Det er vel sikkert blot en spændingsforsyning på 8,4V? Det kan også gå hvis den er reguleret og af mindre størrelse så den er strømbegrænset til 1A eller deromkring, dog ikke på helt flade batterier. Der skal helst være et decideret ladekredsløb til Lithium-Ion celler, ellers kan det ødelægge batteriet, specielt hvis der som sagt bliver ladt på et helt fladt batteri med fuld strøm.

Er radioen lavet til 2x1,5V eller til to Lithium-celler?

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to
Martin Sørensen

Kunne faktisk lyde som min egen VX5 fra Yaesu

Jeg forsyner min egen med ekstern strøm, når jeg vil spare på den interne forsyning. Men mest når den "blot" står og lytter her på bordet. Den eksterne kan her være fx 12V fra bil, og som så også kan lade (medens radio slukket). Til rejsebrug kunne en "lille" 12 volts accu (fra Brinck til 129,-) måske bruges. Men til portabel brug er dette måske ikke så handy ;-)

PS: Dette var altså vedr min egen problemstilling, men som lyder ligedan. (Min kan også fås med tom AA pakke).

Christen

Reply to
Christen Fihl

Men ellers så har jeg slagtet en gammel batteripakke fra en IBM, der inderholder 12 stk Litium, der kun er lidt større end AA. Men det er så også for meget til at den kan gå i en AA kasse :(

Det er Panasonic CGR17500. Prøv en hurtig google, og se fx lade og afladnings principper. En ting jeg ville være nervøs for er hvor lang ned du kan få elementerne afladet. Kommer Litium under en bestemt værdi, er de ødelagt. IBM pakken er slagtet, da enkelte af elementerne er ødelagte, sikkert ved for dyb afladning.

Christen

Reply to
Christen Fihl

Prøv at se her:

eller her:

Det kan være, at du kan få løst dit problem på en af disse links.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Wow, kan man endelig købe dem enkeltvis - og de er tilmed ikke særlig dyre! Er der nogle der ved, om man også kan købe de prismatiske varianter et sted?

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php
Reply to

Tænker du på dem der ligger under Batterier/Specialbatterier/Prismatiske celler/?

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to
Martin Sørensen

Jeg tror næppe du kan finde andre Li-Ion i samme størrelse med større kapacitet.. Husk at pga. den højere spænding, skal du jo næsten gange kapaciteten med 3 når du sammenligner med normale AA batterier.

Det er nok ikke særligt almindeligt brugt.

Det kunne du, men det fås nok næppe meget større end 1200mAh.

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to
Martin Sørensen

Preben skriver:

Actec = batterier.dk

Nej, dem jeg mangler er nogle med de mål, som er i bunden af denne side:

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php
Reply to
Michael Thomsen

Actec = momsregistreret, batterier.dk = privatperson.

Men jo, findes det hos Actec, findes det også hos batterier.dk.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup